Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bez řidičů. V Německu testují autonomní hromadnou dopravu

V Německu testují autonomní vozy
Profimedia.cz
 ČTK

Na západě Německa mohou od tohoto týdne cestující v hromadné dopravě využívat samořiditelné vozy. Pilotní projekt, první v Německu, spustily Německé dráhy (DB) ve spolupráci s dopravním podnikem Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV).

 V testovací fázi vozidla dopraví zájemce do cíle ve vybrané oblasti kolem měst Langen a Egelsbach, kvůli bezpečnosti bude zatím ale za volantem připraven zasáhnout řidič.

Dopravní podnik RMV obsluhuje oblast jižního Hesenska a východní část Porýní-Falce včetně Frankfurtu nad Mohanem, Wiesbadenu či Mohuče. Jeho zákazníci si mohou od středy pomocí aplikace objednat jízdu autonomním vozem v oblasti, které leží poblíž frankfurtského mezinárodního letiště.

Podle autorů projektu je to poprvé, kdy se mohou zákazníci některého z dopravních podniků v Německu svézt samořiditelným vozem. V testovací fázi ovšem bude v automobilu vždy ještě řidič, který zasáhne v případě nouze. Trasu kontroluje na dálku také centrála. Maximální rychlost šesti testovacích vozů bude stanovena na 130 kilometrů v hodině.

Podobné nabídky mají přispět k zatraktivnění příměstské hromadné dopravy i její větší flexibilitě, obzvlášť v městských aglomeracích, jakou je i oblast kolem Frankfurtu nad Mohanem. Do budoucna by mohl být podobný typ dopravy i levnější, protože se obejde bez řidiče.

Letiště Singapur-Changi, terminál 3

Letištím dál vévodí Asie. Ty v Americe zažily propad, Praha není ani v nejlepší stovce

Asijská letiště ovládla žebříček leteckého serveru Skytrax World Airport Awards 2025. Titul nejprestižnějšího letiště světa pro letošní rok získalo zpět singapurské letiště Changi, když předstihlo Hamad International z Dauhá, které loni obsadilo první místo. Letišti Václava Havla v Praze zůstal žebříček nedostupný.

Přečíst článek

V první fázi budou moci služeb autonomních vozů využít lidé, kteří se zaregistrují a budou vybráni do testovací skupiny - cestování pro ně pak bude bezplatné. Jezdit budou moci v okolí Langenu a Egelsbachu, tedy obcí, které mají dohromady asi 50 tisíc obyvatel. Ve druhé polovině roku by se měla samořiditelná auta objevit také v nedalekém Darmstadtu, který má zhruba 165 tisíc obyvatel.

"Autonomní jízda je klíčovou technologií pro inovativní, ekologickou a bezbariérovou mobilitu. Do budoucna by tak měla být dostupná v pravidelném provozu po celém Německu," uvedl v tiskové zprávě k zahájení testovacího provozu spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder. Podle ředitele dopravního podniku RMV Knuta Ringata bude možné díky autonomnímu ježdění nabídnout hromadnou dopravu skutečně po celé zemi. "Profitovat z toho budou především venkovské oblasti. Když bude možné zavolat si 24 hodin denně, sedm dní v týdnu malé autobusy bez řidiče tam, kde dnes linkové autobusy jezdí jen párkrát za den, bude hromadná doprava dostupná všem a bude výrazně atraktivnější," řekl Ringat.

Německé ministerstvo dopravy projekt podpořilo částkou 55 milionů korun, další peníze poskytla země Hesensko a z vlastních zdrojů přispěl i dopravní podnik RMV. Projekt nese název KIRA, který vychází z německé zkratky pro umělou inteligenci.

Oblast jižního Hesenska je sice první, která vyzkouší jízdu autonomními vozy v rámci hromadné dopravy, zdaleka ale ne jedinou, kde se testují autonomní vozidla. Například v Hamburku je zkoušeli nasadit jako taxíky, v Meklenbursku-Předním Pomořansku na severovýchodě Německa by od července měl začít jezdit autonomní autobus, který má fungovat stejně jako vozy v Langenu a Egelsbachu na zavolání. Testovat se ovšem bude na rozdíl od projektu RMV zatím bez cestujících.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme