Bez řidičů. V Německu testují autonomní hromadnou dopravu

Na západě Německa mohou od tohoto týdne cestující v hromadné dopravě využívat samořiditelné vozy. Pilotní projekt, první v Německu, spustily Německé dráhy (DB) ve spolupráci s dopravním podnikem Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV).
V testovací fázi vozidla dopraví zájemce do cíle ve vybrané oblasti kolem měst Langen a Egelsbach, kvůli bezpečnosti bude zatím ale za volantem připraven zasáhnout řidič.
Dopravní podnik RMV obsluhuje oblast jižního Hesenska a východní část Porýní-Falce včetně Frankfurtu nad Mohanem, Wiesbadenu či Mohuče. Jeho zákazníci si mohou od středy pomocí aplikace objednat jízdu autonomním vozem v oblasti, které leží poblíž frankfurtského mezinárodního letiště.
Podle autorů projektu je to poprvé, kdy se mohou zákazníci některého z dopravních podniků v Německu svézt samořiditelným vozem. V testovací fázi ovšem bude v automobilu vždy ještě řidič, který zasáhne v případě nouze. Trasu kontroluje na dálku také centrála. Maximální rychlost šesti testovacích vozů bude stanovena na 130 kilometrů v hodině.
Podobné nabídky mají přispět k zatraktivnění příměstské hromadné dopravy i její větší flexibilitě, obzvlášť v městských aglomeracích, jakou je i oblast kolem Frankfurtu nad Mohanem. Do budoucna by mohl být podobný typ dopravy i levnější, protože se obejde bez řidiče.
Asijská letiště ovládla žebříček leteckého serveru Skytrax World Airport Awards 2025. Titul nejprestižnějšího letiště světa pro letošní rok získalo zpět singapurské letiště Changi, když předstihlo Hamad International z Dauhá, které loni obsadilo první místo. Letišti Václava Havla v Praze zůstal žebříček nedostupný.
Letištím dál vévodí Asie. Ty v Americe zažily propad, Praha není ani v nejlepší stovce
Zprávy z firem
V první fázi budou moci služeb autonomních vozů využít lidé, kteří se zaregistrují a budou vybráni do testovací skupiny - cestování pro ně pak bude bezplatné. Jezdit budou moci v okolí Langenu a Egelsbachu, tedy obcí, které mají dohromady asi 50 tisíc obyvatel. Ve druhé polovině roku by se měla samořiditelná auta objevit také v nedalekém Darmstadtu, který má zhruba 165 tisíc obyvatel.
"Autonomní jízda je klíčovou technologií pro inovativní, ekologickou a bezbariérovou mobilitu. Do budoucna by tak měla být dostupná v pravidelném provozu po celém Německu," uvedl v tiskové zprávě k zahájení testovacího provozu spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder. Podle ředitele dopravního podniku RMV Knuta Ringata bude možné díky autonomnímu ježdění nabídnout hromadnou dopravu skutečně po celé zemi. "Profitovat z toho budou především venkovské oblasti. Když bude možné zavolat si 24 hodin denně, sedm dní v týdnu malé autobusy bez řidiče tam, kde dnes linkové autobusy jezdí jen párkrát za den, bude hromadná doprava dostupná všem a bude výrazně atraktivnější," řekl Ringat.
Německé ministerstvo dopravy projekt podpořilo částkou 55 milionů korun, další peníze poskytla země Hesensko a z vlastních zdrojů přispěl i dopravní podnik RMV. Projekt nese název KIRA, který vychází z německé zkratky pro umělou inteligenci.
Oblast jižního Hesenska je sice první, která vyzkouší jízdu autonomními vozy v rámci hromadné dopravy, zdaleka ale ne jedinou, kde se testují autonomní vozidla. Například v Hamburku je zkoušeli nasadit jako taxíky, v Meklenbursku-Předním Pomořansku na severovýchodě Německa by od července měl začít jezdit autonomní autobus, který má fungovat stejně jako vozy v Langenu a Egelsbachu na zavolání. Testovat se ovšem bude na rozdíl od projektu RMV zatím bez cestujících.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.