Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Raději kašmír. Mladí opouštějí extravagantní Balenciagu či Gucci a míří za elegancí

Značkový obchod Brunello Cucinelli ve Florencii
iStock
Denisa Holajová

Koupili byste si raději ikonickou kabelku Jackie od značky Gucci, anebo slavnou Birkinku od Hermès? Zatímco běžného spotřebitele nejspíš napadne, že takové starosti by chtěl mít, ne tak lidi z módní branže. Těm zamotaly hlavu v říjnu oznámené výsledky luxusních domů. Zatímco někteří jedou dál na vlně postcovidového zájmu, jiní, jako třeba právě vlastník Gucci, si lámou hlavu jak zastavit propad.

Reklama

Aktuální zpomalení poptávky po luxusním zboží zasáhlo módní sektor značně nerovnoměrně. Hospodářské výsledky gigantu LVMH, do kterého spadají například značky Louis Vuitton a Dior, skončily v letošním třetím čtvrtletí za očekáváním. A to přitom tržby stouply o devět procent. Co by za to jeho rival Kering, vlastnící značky Gucci, Saint Laurent či Balenciaga, dal. Tržby Keringu o oněch devět procent naopak spadly, což vzápětí jeho akcie poslalo na pětileté minimum. A do toho ohlásil výsledky Hermés – módní světe, div se, tržby tomuto módnímu domu vyskočily o 16 procent.

Analytikům pár dnů trvalo, než výkyvy na trhu s luxusem vstřebali. Nakonec se však shodli, že mladší a méně bohatí zákazníci, kteří rádi čas od času utrácejí za módní výstřelky, v horší ekonomické situaci snáz odpadají.

„Důvěra mezi méně bohatými v USA a v Evropě se rozpadla. Naopak movití lidé dál utrácejí. Tomu odpovídá i posun módních trendů od okázalosti k rafinovanější eleganci,“ míní komentátorka Andrea Felstedová z Bloombergu. „Hermès a kašmírový král Brunello Cucinelli do této kolonky spadají. Kering ne,“ konstatuje.

Gucci

Konec výstřelků, je třeba prodávat. Nový kreativní šéf značky Gucci naskočil na vlnu „tichého luxusu“

Nejočekávanější událostí podzimního milánského týdne módy byla přehlídka značky Gucci, kde debutoval kreativní ředitel Sabato De Sarno. Ten nahradil excentrického Alessandra Micheleho, který značku proslavil bujarým stylem, díky němuž se prodeje Gucci mezi roky 2015 a 2019 více než zdvojnásobily. Návrhář De Sarno vsadil namísto extravagance na jednoduchou eleganci. Pro některé kritiky nemastnou neslanou.

Přečíst článek

Loga a názvy už nefrčí

Vlajková loď Keringu -  Gucci v minulých letech reprezentovaná extravagantním až kýčovitým návrhářem Alessandrem Michelem oslovila mladé módou posedlé zákazníky, kteří však teď trpí pod tíhou inflace a vysokých úrokových sazeb. Tato skupina je také mnohem náchylnější ke změně, jednoduše vymění oblíbenou značku či návrháře za jiné. S odlivem poptávky nyní bojuje vedle Gucci i další hvězda Keringu, značka Balenciaga, mířící na mladší spotřebitele a nešetřící nápadnými nápisy a logy.

Diskrétnější značky pro konzervativní klientelu naopak dobře zvládají aktuální boom „tichého luxusu”. Do toho ideálně zapadá italská značka kašmírových svetrů a kabátů Brunello Cucinelli, jejíž meziroční obrat povyskočil o 28 procent.

„V prvních devíti měsících tohoto mimořádně krásného roku jsme dosáhli významného růstu obratu a image a vzhledem k vysokým prodejům jsme v očekávání krásného zisku. Zdá se, že existuje silná poptávka po vysoce kvalitních oděvech a řemeslném zpracování, které reprezentují myšlenku tichého a vzácného luxusu," uvedl Brunello Cucinelli, výkonný předseda a kreativní ředitel módního domu. „Na základě těchto úvah jsme se rozhodli navýšit naše odhady růstu tržeb do konce roku z 19 procent na 20 až 22 procent," dodal Cucinelli.

Birkenstock

S akciemi sandálů Birkenstock to šlo z kopce. V maloobchodu není dobrá nálada

Akcie výrobce ikonických sandálů Birkenstock spadly hned první den obchodování na newyorské burze o 12,6 procenta. Podle analytiků je to signál vypovídající nikoli o populární značce, ale spíš o spotřebitelských náladách a situaci na maloobchodním trhu nejen ve Spojených státech.

Přečíst článek

Na kabelky je inflace krátká

V Cucinelliho vyjádření se kromě tichého luxusu objevil i další důležitý termín – vzácnost. Právě z omezené dostupnosti svých kousků těží značka Hermès. Její ikonické kabelky Birkin a Kelly jsou už desítky let symbolem elegance a stálé hodnoty. Svojí vysokou cenou oslovují zákazníky, u nichž je méně pravděpodobné, že tváří v tvář makroekonomické nestabilitě sníží své rozpočty na módu. A i když trochu uberou na rozmařilosti, pravidelný obnos utracený u Hermès bývá až tím posledním, co si odpustí.

Podle zprávy The Wealth Report 2023 poradenské firmy Knight Frank zůstává Hermès díky svým kabelkám nejvyhledávanější značkou v aukcích. Inflačním tlakům odolává podobně jako díla výtvarníka Andyho Warhola, vozy Mercedes – Benz nebo hodinky Patek Philippe či Rolex.

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Nová podoba "obchodů budoucnosti"

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Značka spodního prádla znovu hledá tajemství úspěchu

Jak být opět sexy? Klíčový rébus pro značku spodního prádla Victoria´s Secret, který se jí už pár let nedaří rozluštit. Americký řetězec, který proslavily opulentní přehlídky spoře oděných topmodelek s andělskými křídly, bojuje s poklesem prodejů. Na trhu ve Spojených státech sice drží ještě zhruba pětinový podíl v sektoru spodního prádla, od aféry #MeToo a propíraných kontaktů bývalého majitele Leslieho Wexnera s Jeffreym Epsteinem ale značka hledá, jak oživit zapadající slávu.

Přečíst článek

Svetr s černou ovcí po princezně Dianě se v aukci prodal za 1,1 milionu dolarů

Princezna Diana překonala Kurta Cobaina. Její ikonický svetr se prodal za desítky milionů

V aukci v New Yorku se za 1,14 milionu dolarů (26,3 milionu korun) vydražil červený svetr s ovečkami, který na sebe ještě před svatbou oblékla princezna Diana a zpopularizovala jej natolik, že se prodává dodnes, informuje zpravodajský web BBC.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Gucci

Konec výstřelků, je třeba prodávat. Nový kreativní šéf značky Gucci naskočil na vlnu „tichého luxusu“

Přečíst článek
Alessandro Michele

Souboj módních titánů začíná. Bývalý mág značky Gucci Alessandro Michele nastupuje k Valentinovi

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme