Draslovka jedná o vstupu na burzu. Vybírá banku i místo pro IPO

Česká chemická společnost Draslovka, která je největším světovým výrobcem kyanidu sodného, zjišťuje zájem bank o vedení jejího možného vstupu na burzu v příštím roce. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na tři zdroje obeznámené se záležitostí. Skupina podle těchto zdrojů vybírá upisovatele pro primární veřejnou nabídku. Plány jsou však zatím v počáteční fázi a není jisté, že se uskuteční. Firma se aktuálně k plánům zatím nevyjádřila.
„Jak bylo dříve zveřejněno, strategie mezinárodního růstu Draslovky vyžaduje kapitál a primární nabídka akcií je zvažována jako jedna z možností," citovala agentura Reuters mluvčího společnosti. Dodal, že firma jedná se svými finančními poradci.
Rok 2021 se do historie české chemičky Draslovka zapíše jako rok, kdy koupila divizi svého silnějšího amerického rivala. Tento obchod dostal jindy ziskový podnik do ztráty. To mu ale akviziční apetit nekazí. Letos si Draslovka zajistila tři miliardy z fondů Oaktree na financování jejích dalších akvizic.
Draslovka nechala akviziční neúspěch za sebou. Chystá mohutnou expanzi
Zprávy z firem
Šéf Draslovky Pavel Brůžek v červnu Reuters řekl, že společnost spolupracuje s bankou JPMorgan na získání nového investora, který by firmě zajistil dodatečné finance a stanovil její ocenění před vstupem na burzu.
Další možností je navýšení kapitálu
Podle jednoho ze zdrojů firma souběžně s přípravami na primární nabídku pokračuje v plánu navýšení kapitálu. Se vstupem na burzu zatím nespěchá. Podle dalšího zdroje se také ještě nerozhodla, na které burze primární nabídku uskuteční. Existuje tak možnost, že akcie uvede na burzu v zahraničí, včetně Londýna.
Výrobce městského mobiliáře mmcité umístil na trh Start milion akcií za cenu 160 korun, což odpovídá třetině akcií firmy. Zájem ze strany investorů byl obrovský, poptávali 2 282 400 akcií za více než 365 milionů korun, tedy 228 procent nabízeného množství. Obchodování s akciemi společnosti mmcité bude zahájeno 1. srpna.
Investoři zlínské mmcité přihráli 160 milionů. Na burzovní Start se postaví už za týden
Trhy
Zdroje zatím odmítly uvést možné ocenění firmy s odůvodněním, že je ještě brzy. Jeden z nich naznačil, že v době uvedení na burzu by hodnota mohla být v miliardách dolarů.
Draslovka Holding je soukromá holdingová společnost se sídlem v Česku, která se zabývá výrobou speciálních chemických látek a vlastními výrobními technologiemi. Má více než 100 let zkušeností s výrobou kyanovodíku a specializuje se na jeho produkci v plně syntetické a vysoce čištěné kapalné podobě. Produkt pak dále zpracovává pro použití v oborech od těžebního průmyslu po zemědělství.
Firmy napříč obory měly loni „mejdan“, podařilo se jim náklady inflace přenést na řadového občana a leckdy na tom ještě vydělat dost navíc, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a přidává příklady několika takových firem.
Lukáš Kovanda: Firmy si loni udělaly mejdan na účet svých zákazníků
Názory
Skupinu ovládá česká firma BPD Partners a Brůžkova rodina. Loni prodala prioritní akcie za 150 milionů dolarů (3,3 miliardy Kč) americkému fondu Oaktree Capital Management.
Společnost také uskutečnila řadu akvizic ve snaze diverzifikovat své podnikání a učinit ho ekologičtějším. Akvizice zvýšily loni tržby firmy o více než 286 procent na 468 milionů dolarů. Tento prudký růst se však okamžitě neprojevil v očištěném hrubém provozní zisku (EBITDA), který klesl o 13 procent na 77 milionů dolarů. Cílem firmy je zvýšit v příštích pěti letech EBITDA na zhruba 400 milionů dolarů.
Holding Agrofert dokončil převzetí divize na zpracování dusíku rakouské chemičky Borealis, která zahrnuje výrobu hnojiv, melaminu a technických dusíkatých produktů. Transakce za 810 milionů eur byla dokončena ve středu. Holding díky odkupu divize rozšíří své aktivity v Rakousku, Německu a Francii a bude moci využívat distribuční sít Borealisu podél toku Dunaje.
Agrofert posílil svoji chemickou divizi, převzal německý Borealis
Zprávy z firem
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?