Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Brizolit aneb Černý mor stavebnictví se vrací. Pracovat s ním ale umí málokdo

Detail brizolitové fasády
Keimfarben
Michal Nosek

Brizolit byl v době před rokem 1989 velmi oblíbeným povrchem nových domů i rekonstruovaných fasád. Módní trend však v devadesátých letech vymizel a mnozí jej z domů začali odstraňovat a nahrazovat modernějšími materiály, které se na trh s otevřením trhu dostaly. Navíc jej památkoví architekti a další odborníci začali označovat jako "černý mor historických fasád". Nanesením brizolitové omítky se totiž často řešilo poškození často historicky a architektonicky hodnotné štukované zdobené fasády. Brizolit v těchto případech představoval rychlé a jednoduché řešení. Starou štukovanou omítku tak stačilo místo složitého restaurování osekat až na základní zdivo a omítnout touto minerální škrábanou omítkou. 

Když nyní někdo nyní na Brizolit vzpomene, tak hlavně v souvislosti s filmovou hláškou Heleny Růžičkové, která jí v roli staré Škopkové řekla sousedům při vzájemném soupeření, kdo je lepší: „Když vy přistavíte, tak my to poženeme o štok. Když vy břízolit, tak my kachličky. A když vy inženýrku, tak my... To budete koukat!“.

Brizolit, břízolit nebo též břizolit pamatují zejména starší stavebníci, dodnes se s ním však setkávají několikrát denně i mladí lidé. „V postsocialistických zemích se stal stavebním fanoménem nejen vesnických domků, a stále jím v řadě případů zůstává. Žádnou omítku s tak dlouhou životností totiž ještě nikdo jiný nevynalezl, ” uvádí firma Keimfarben.

Dlouhá tradice 

„Brizolit je tvrdá cementová omítka, která dostala jméno podle místa svého vzniku a původní výroby - Horní Bříza nedaleko Plzně, v roce 1912,” hovoří o tradici omítky, která je na trhu více než 110 let, Petr Müller, produktový manažer technické malty firmy Weber. Díky technologickému pokroku a rozšířeným možnostem prý brizolitová omítka nachází stále nové a nové fanoušky nejen při rekonstrukcích, ale také při stavbě moderních domů.

Fasádníků, kteří v dnešní době práci s Brizolitem znají, je ovšem méně než šafránu. „Lze hovořit doslova o několika firmách napříč republikou. Přitom ještě v 90. letech nahození Brizolitu uměl každý vyučený zedník. Ti jsou ale dnes již v důchodu nebo na stavby spíše dohlíží, než aby sami fasádnické práce prováděli,” vzpomínají na doby největší slávy zástupci oslovených firem.

Ilustrační foto

Když se nenajdou vlastníci, propadnou státu. Jde o desítky tisíc nemovitostí

Ke sta tisícům majitelů pozemků a staveb se hledají majitelé, kteří mají už jen několik týdnů se o svoje nemovitosti přihlásit. Pokud tak neučiní v lednu propadnou státu.

Přečíst článek

V minulosti byla barevná škála brizolitové omítky omezená na přírodně bílou, šedou, okr a terakotu. „V současnosti se ovšem břízolitová omítka Weber vyrábí ve více než 100 barevných odstínech. Navíc, sice ne každá, ale existují druhy, které jsou vhodné i na zateplovací systémy z izolačních desek," dodává manažer. 

Brno roste. A Praha hledá směr

Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.

Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.

Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.

V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.

Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.

A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.

Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.

Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.

Související

Doporučujeme