Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tři značky, tři scénáře. Letošek testuje odolnost sportovních gigantů

Tři značky, tři scénáře. Letošek testuje odolnost sportovních gigantů
iStock
Zdeněk Pečený

Sportovní průmysl letos prochází náročnou zkouškou. Na výrobce sportovní obuvi a oblečení doléhají cla, zpomalující poptávka i proměny v distribuci. Rozhodující roli hraje také „cool faktor“, tedy schopnost prodávat za plnou cenu. Jak se které značce daří, napovídá už vývoj akcií. Tak si to shrňme.

Spotřeba chladne, cla přitvrzují a boj o to, aby si lidi značek všimli a chtěli je koupit — ať už na internetu, nebo v normálním obchodě — rozdělují trh na vítěze a ty ostatní. „Trh výrobců sportovního vybavení v čele se sportovními botami se letos potýká s výrazným tlakem,“ říká Tomáš Cverna, analytik XTB, a zmiňuje utlumenou poptávku i nová americká cla jako klíčový problém pro výrobce s výrobou v Asii.

Nike hledá cestu k růstu

Akcie nejsledovanějšího hráče, společnosti Nike, od začátku ztrácí „jen“ dvě procenta. Značka letos přepíná do režimu přenastavení portfolia i organizace a snaží se znovu nastartovat vlnu „must-have“ releasů, která omezí promoakce a zvedne marže.

V případě Nike sledujeme strukturální problémy, které tkví v produktovém portfoliu. Nike se nachází ve fázi restrukturalizace a akcionáři spoléhají na plnění plánů nového vedení společnosti. V současné chvíli jsou makroekonomické výzvy tak významné, že pravděpodobnost bezproblémového a rychlého naplnění cílů je prakticky vyloučena,“ uvádí Cverna.

Disneyland slaví 70. výročí

Propadák, který se stal milionovým hitem. Před 70 lety se otevřel první Disneyland

Patřil k nejúspěšnějším lidem 20. století a společně s Charliem Chaplinem asi k nejvlivnějším figurám světové kinematografie. Walt Disney rozhodně nebyl bez chyb, ale zanechal za sebou zásadní dílo. A není lepšího důkazu než první Disneyland, který otevřel brány 17. července 1955. I po sedmdesáti letech zůstává etalonem zábavy, navíc se rozšířil do dalších kontinentů. A oslavit to můžete návštěvou za speciální narozeninové vstupné - stojí rovných 100 dolarů.

Přečíst článek

Podle analytika společnosti Portu Lukáše Rašky se zároveň mění cesta k zákazníkům: „Nike se přizpůsobuje novým americkým clům a přehodnocuje strategii přímého prodeje – vrací se k širší spolupráci s velkoobchodními partnery včetně Amazonu, aby zvýšil dostupnost a zásah po poklesu online tržeb.“

Adidas těží z retrovlny

Adidas těží z „brand heat“ kolem klasických retro modelů z 60. až 80. let. Díky tomu drží vyšší podíl prodejů za plnou cenu a solidní provozní zisk. Externí protivítr ale nepolevuje. „Adidas čelí podobným výzvám, ačkoli má stále poměrně silný provozní zisk, ale americká cla a nejistota v měnových kurzech zvyšují tlak na marže a nutí firmu k jen velmi opatrnému zvyšování cen,“ říká Raška. I kvůli tomu akcie německého výrobce od začátku roku přišly o více než 29 procent. Klíčovou otázkou pro investory je, co přijde po retro vlně a jak se momentum promění v udržitelný růst.

Adidas vsadil na retro a vyplatilo se. Jenomže kvůli nejistotě akcie padají

Adidas potvrdil svou rostoucí formu, když ve druhém čtvrtletí překonal očekávání analytiků a vykázal solidní zisk, a to navzdory ekonomickým turbulencím a obchodní nejistotě. Retro modely tenisek jako Samba dál táhnou poptávku, zatímco firma zůstává opatrná kvůli možným dopadům cel ze strany USA. Investoři se komplikovaného výhledu obávají a akcie klesají o více než devět procent.

Přečíst článek

Puma je pod tlakem slev

Nejzranitelnější z velké trojice je Puma. Puma hlásí slabší prodeje v USA i Evropě. Dojíždí na rozvolněnou značkovou identitu a vyšší marketingové náklady. „Puma se trápí kvůli neuspokojivé letošní produktové nabídce, neefektivnímu řízení a také kvůli slabému brand awareness. Firma tak ztrácí tržní podíl a je tlačena do restrukturalizace i do kompletního restartu značky,“ míní Raška. Slabší „cool faktor“ se rychle překlápí do tenčích marží a horšího sentimentu. Akcie od ledna odepsaly více než 59 procent hodnoty.

Noví vyzyvatelé

Běžeckou kategorii zároveň rozkrajují noví lídři jako On a Hoka, kteří zvedají laťku inovace a ukusují podíl tam, kde chybí čerstvá produktová vlna. Finální skóre roku určí kombinace produktových novinek, disciplíny v cenotvorbě a schopnosti udržet značku „v kurzu“ i mimo módní vlny.

Labubu mánie. Novodobý mončičák je miliardovým byznysem a magnetem pro spekulace

Čínská figurka Labubu z limitovaných „blind boxů“ se stala globálním hitem sběratelství i investičním fenoménem. Popularita postavičky katapultovala tržby výrobce Pop Mart i jeho akcie na historická maxima. Od začátku roku si titul na hongkongské burze připsal 200 procent.

Přečíst článek

Čipy v mozku? Blížíme se. Už se o ně pere Musk s Altmanem

Neuralink Elona Muska je nejdál v technologii, co má spojit člověka se strojem. V první fázi tedy pomocí čipů do mozku. Sam Altman, tvůrce ChatuGPT, to chce taky.

Přečíst článek

Související

Obchod Nike v Los Angeles

Dohoda mezi USA a Vietnamem může zamotat hlavu investorům Nike a Adidas

Přečíst článek
Semišové tenisky Re:Suede značky Puma

Staré tenisky patří do kompostu. Puma chce svůj biologicky rozložitelný vynález vyrábět už příští rok

Přečíst článek
Doporučujeme