Glosa Zdeňka Pečeného: Je to čínské a přijelo si to pro vás aneb jak BYD vystrnadil Teslu

Ještě na sklonku loňského roku platilo nepsané pravidlo: když si v Dubaji objednám Uber Green, přijede Tesla. Ale to vzal čas.
Bílé Modely 3 byly skoro součástí tamního městského folklóru - hned vedle zlatých hodinek, mramorových nákupních center a klimatizace i na autobusových zastávkách. A dnes? Dnes vám často místo amerického snu přijede něco, co se jmenuje BYD. A ne, není to chyba v názvu ani startup z Brna. Je to čínské. A přijelo si pro vás.
Stejný scénář se opakuje při návštěvě Madridu. Tam, kde jste ještě nedávno sledovali Uber mapku a doufali, že dorazí aspoň Hyundai, teď přijede vůz se znakem, který vám nic neříká. Ale vypadá dobře, tiše se rozjíždí a řidič si ho nemůže vynachválit. A vy si říkáte: „Počkat, kdy se tohle stalo normou?“
V Číně se stupňuje cenová válka automobilek. Jednička tamního trhu, BYD, sráží ceny svých modelů až o 35 procent. Například její elektro-hatchback Seagull bude k mání v přepočtu za necelých 170 tisíc korun.
Automobilka BYD dramaticky zlevní své elektromobily. Ceny klesnou pod 200 tisíc
Money
Zbytek světa přestal diskutovat
Zatímco my v Česku pořád řešíme, jestli jsou čínská auta dost bezpečná, jestli nám nevezmou Škodovku a jestli není lepší počkat na novou Octavii s dieselem, zbytek světa už dávno přestal diskutovat a začal jezdit. Číňani mezitím vyrábějí elektromobily ve třech sněnách denně a jejich auta zlevňují rychleji než máslo v akci. A víte co? Ona jsou navíc i dobrá.
Není to invaze, není to revoluce. Je to jednoduše fakt: elektromobilita už nepatří jen Muskovi. Patří i čínským firmám, jejichž název neumíte přečíst, ale jejich auta potkáváte čím dál častěji. Svět se změnil. Tiše, hladce a nenápadně – přesně jako jejich elektromobily.
A až vám příště na Uberu nepřijede Tesla, ale něco s divným logem, nepanikařte. Svět se nezbláznil, jen změnil.
Všechno zlé je k něčemu dobré, ale proč to aktuálně platí i pro výrobu elektřiny ze slunce, která se v Česku rozvíjí trochu jako na tobogánu? Co vede šéfa velké developerské firmy k závěru, že v byznysu jsou nyní všichni trochu slepí? A na čem vázne budování cirkulární ekonomiky? Odpovědi nejen na tyto otázky nabízí dalších osm dílů podcastové série Trendy v udržitelnosti, za níž stojí projekt [ta] Udržitelnost. Zpovídáni v nich byli nejen představitelé firem napříč ekonomikou, ale i experti z neziskových iniciativ. Co vše zaznělo, přibližuje následující text.
Auta na plyn mohou zažít návrat, udržitelná transformace naopak zpomalení
Zprávy z firem
Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 procent a na největších evropských trzích přesahuje 60 procent.
Po útlumu oživení. Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí strmě rostl i v Česku. Trhu dominuje Čína
Trhy