Po útlumu oživení. Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí strmě rostl i v Česku. Trhu dominuje Čína

Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 procent a na největších evropských trzích přesahuje 60 procent.
Celosvětový prodej čistě elektrických aut v prvním čtvrtletí vzrostl o 42 procent na 2,7 milionu vozů. Elektromobily tak tvořily 16 procent ze všech globálně nově prodaných vozů. Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 procent a na největších evropských trzích přesahuje 60 procent. Celkově trhu vládne Čína. Vyplývá to ze studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
„Po loňském mírném útlumu letos prodeje elektroaut vystřelily vzhůru. Důvodem je především zvyšující se poptávka po nových elektrovozech, které se také stávají cenově dostupnějšími. Trhu vládne Čína, jejíž automobilky díky akcelerujícímu výzkumu a vývoji a maximálnímu zacílení na zákazníka expandují i na zahraniční trhy včetně těch evropských. Zhruba 62 procent současné výrobní kapacity Číny je dnes nad absorpční kapacitou čínského trhu a může být použito pro export,“ uvedl partner PwC Pavel Štefek.
Čínský export aut do Evropské unie bude letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny. Tento vývoj zapříčinila vedoucí role Číny na trhu s elektromobily, když za letošní druhé čtvrtletí vůbec poprvé vyrobila více než milion aut s elektrickým pohonem. Uvádí to aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Invaze elektroaut. Čína jich letos poprvé dodá víc do EU než na svůj trh
Zprávy z firem
Čína stojí za více než 60 procenty světových prodejů elektroaut. Tamní prodeje čistě elektrických aut meziročně vzrostly o 55 procent a podíl čistě elektrických aut na nových prodejích dosáhl 27 procent. V Číně, která má výrobní kapacitu 60 milionů vozů ročně, budou podle Štefka brzy auta se spalovacím motorem okrajovou záležitostí. Do čínského automobilového průmyslu expandují technologičtí giganti jako Xiaomi či Huawei, kteří sází na propracovaná softwarová řešení využívající nové technologie včetně AI s rychlou odezvou řidiči. Díky masivnímu vývoji a výzkumu přitom dokážou uvést nový model na trh během 12 měsíců, mnohdy i rychleji.
Čínské značky se zabydlují v Evropě
Zatímco loni prodeje v Evropě spíše stagnovaly, na začátku letošního roku došlo k rychlému oživení. Prodeje bateriových aut na pěti největších evropských trzích vzrostly o 30 procent, když předcházející tři čtvrtletí prodeje naopak klesaly. Největší tempa růstu zaznamenaly německý a britský trh.
Evropská komise v březnu představila první obrysy akčního plánu na podporu evropského autoprůmyslu i upravené emisní cíle. „Tento plán je nicméně v představených obrysech příliš vágní na to, aby v tuto chvíli dokázal otočit kormidlem a vrátil evropské značky na automobilové výsluní. Ty tak budou čelit stále sílící čínské expanzi mohutně podporované státními dotacemi. První čínské značky už se v Evropě zabydlely a řada dalších na místní trhy míří,“ doplnil expert PwC Michal Razim.
Český trh sice v letošním roce zaznamenává masivní nárůst prodejů, nicméně absolutní čísla jsou stále velmi nízká. V prvním čtvrtletí se prodalo přes 3000 čistě elektrických aut, což je meziročně více než dvojnásobný růst, nicméně tržní podíl elektromobilů je stále jen u pětiprocentní úrovně. Drtivou většinu registrací navíc tvoří jeden model jedné značky, Škoda Elroq.
„Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme preference zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku,“ uvedl Klaus Zellmer.
Šéf Škodovky: Nesázejme jen na elektroauta, zákazníci chtějí výběr z více pohonů
Zprávy z firem
Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích (největší evropské trhy, Čína, USA) jedničkou prodejů model Tesla Y, nyní obhájil pozici lídra jen v USA. V Evropě se propadl až na páté místo za vozy z produkce skupiny VW, včetně Škody Enyaq, v Číně je Tesla třetí za dvěma místními automobilkami.
Aktuální studie PwC uvádí, že za pět let bude po světě jezdit 68 milionů aut s elektrifikovaným pohonem. Oproti současným 39 milionům to představuje nárůst o 74 procent. Nejrychleji se přitom bude zvyšovat podíl čistě elektrických aut, jejichž počet se do roku 2030 zdvojnásobí na 30 milionů. Hybridních aut bude jezdit 23 milionů, což je nárůst o 48 procent, a plug-in hybridů necelých 15 milionů, tedy o 70 procent více.
Čínská vláda vyvíjí tlak na své domácí automobilky, aby zastavily dosud probíhající expanzi v zemích Evropské unie. Oficiálním důvodem má podle agentury Bloomberg být rostoucí napětí v obchodních vztazích EU a Číny. EU letos zavádí vysoká, až 45procentní cla na čínská elektroauta. Peking slibuje odvetu.
Peking tlačí na čínské automobilky, aby zastavily svoji expanzi v EU
Zprávy z firem