Automobilka BYD dramaticky zlevní své elektromobily. Ceny klesnou pod 200 tisíc

V Číně se stupňuje cenová válka automobilek. Jednička tamního trhu, BYD, sráží ceny svých modelů až o 35 procent. Například její elektro-hatchback Seagull bude k mání v přepočtu za necelých 170 tisíc korun.
BYD dobývá i trh EU, navzdory loni zavedeným clům. Její prodeje v EU a v Británii narostly letos v dubnu meziročně natolik, o 169 procent, že jí v první desítce největších prodejců elektroaut vzdoruje už jen Škoda Auto. Pokud se započítají také hybridy, evropské prodeje aut značky BYD stouply v dubnu meziročně dokonce o 359 procent.

Cenová válka automobilek v Číně je tak bolehlavem i pro jejich evropské či americké rivaly. To proto, že v jejím důsledku dále klesá konkurenceschopnost západních automobilek na čínském trhu. Ala hlavně proto, že čínští výrobci mohou své slevy uplatnit také zejména na evropském trhu, kde ovšem svá auta prodávají dráže než v Číně – a nejen kvůli clům. Mohou tak dále obírat o tržní podíl domácí, evropské, případně, šířeji, západní automobilky. Ostatně letos v dubnu BYD svými prodeji elektroaut v EU a v Británii historicky vůbec poprvé překonala americkou Teslu, dlouholetou jedničku žebříčku.
V Číně automobilka BYD zlevňuje svůj zmíněný model Seagull, její nejlevnější, o dvacet procent. Celkem zlevní 22 svých modelů elektroaut a hybridů, a to do konce letošního června. Automobilka se tak snaží čelit zpomalujícímu růst prodejů, za nímž stojí širší potíže čínské ekonomiky.
Když 20. května hongkongská burza otevřela své brány čínskému bateriovému gigantu CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) bylo jasné, že se nebude jednat o běžný obchodní den. Cena akcií na začátku vzrostla o výrazných 18 procent, čemuž předcházel i výnos z primární veřejné nabídky akcií (IPO) ve výši 4,6 miliardy dolarů. Globálně, z hlediska objemu, se toto IPO letos zatím umístilo na prvním místě. Investory samozřejmě zajímá, zda se výrobci bude i nadále dařit tímto způsobem.
Anna Šuhajdová: Nová kapitola investic. Výrobce baterií CATL uspěl při vstupu na burzu
Názory
Návštěvnost čínských autoprodejen vozů BYD stoupla po oznámení slev přibližně o 35 procent, vyplývá z analýzy americké bankovní skupiny Citigroup.
Je pravděpodobné, že další čínské automobilky na krok BYD zareagují a své modely rovněž citelně zlevní, i kdyby kvůli tomu měly zabřednout do ztrát. Tenčící se marže čínských výrobců vytvářejí podhoubí pro další konsolidaci celého sektoru, která by jim umožnila ještě výrazněji těžit z úspor z rozsahu.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.