Šok pro Japonce. Inflaci mají nejvyšší za čtyři desítky let

Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta, oznámila japonská vláda. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.
Zrychlující růst spotřebitelských cen vytváří tlak na japonskou centrální banku, aby začala zpřísňovat svou mimořádně uvolněnou měnovou politiku. Inflace se v lednu nacházela už devátý měsíc za sebou nad dvouprocentním cílem centrální banky.
Japonské automobilky Honda a Toyota zvyšují mzdy nejvíce za desítky let. Míra inflace, která se v posledních dvaceti letech na rozdíl od jiných vyspělých zemí držela v Japonsku v blízkosti nuly, je totiž v zemi v současné době nejvyšší za více než 40 let. O rozhodnutí obou automobilek informuje server BBC.
Japonci už uvykli inflaci, teď chtějí vyšší mzdy. Honda i Toyota je zvyšují nejvíce za desítky let
Money
„Inflace možná v lednu dosáhla vrcholu, po určitou dobu by však nemusela sestoupit zpět k dvouprocentnímu cíli centrální banky," řekl podle agentury Reuters hlavní ekonom japonské makléřské společnosti SMBC Nikko Securities Jošimasa Marujama.
Sazby zůstanou nízko
Budoucí guvernér japonské centrální banky Kazuo Ueda prohlásil, že centrální banka musí zachovat mimořádně nízké úrokové sazby, aby tak podporovala křehkou ekonomiku. Ve čtvrtém čtvrtletí se japonská ekonomika vymanila z recese, tempo jejího růstu však zaostalo za očekáváním analytiků.
Japonsko ve druhé polovině loňského roku podle vládních údajů vykázalo v zahraničním obchodě s elektronickými zařízeními schodek 81,2 miliardy jenů (asi 13,4 miliardy korun). Je to poprvé od roku 1998, kam sahají srovnatelné záznamy, kdy pololetní vývoz elektroniky z Japonska zaostal za dovozem. Informovala o tom agentura Kjódó. Za schodkem podle ní stojí klesající konkurenceschopnost japonských produktů a přesunování výrobních aktivit japonských podniků do zahraničí.
Japonsko poprvé v tomto století vyvezlo méně elektroniky, než dovezlo
Trhy
Hrubý domácí produkt (HDP) se v celoročním přepočtu zvýšil o 0,6 procenta po poklesu v předchozích dvou čtvrtletích. Japonsko je třetí největší ekonomikou na světě za Spojenými státy a Čínou.
Ueda upozornil, že za růstem inflace stojí spíše rostoucí náklady na dovoz surovin než silná domácí poptávka. „Je běžnou praxi preventivně reagovat na inflaci, kterou vyvolává poptávka, ale nereagovat okamžitě na inflaci, kterou vyvolává nabídka," dodal.
Ueda má podle návrhu vlády v čele centrální banky nahradit Haruhika Kurodu, jehož druhé pětileté funkční období skončí 8. dubna. Uedovo jmenování do funkce sice ještě musejí schválit obě komory parlamentu, v těch má ale vládní koalice většinu.
S vysokou inflací nebojuje jen Česko, ale i desítky zemí ve světě, a v řadě zemí hlásili v posledním roce dvouciferné nárůsty a nejvyšší hodnoty za desítky let. Centrální banky proto zvedaly či stále zvedají základní úrokové sazby, což však často znamená snížení hospodářského růstu. Podívejte se na přehled míry inflace ve světě.
Jaká je inflace ve světě? Padaly rekordy staré desítky let
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.