Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Miliardy pro českou železnici. Zlepšit se má infrastruktura, bezpečnost i komfort

Evropská investiční banka půjčí státu 13 miliard korun na modernizaci železnice
ČTK
 ČTK

Evropská investiční banka (EIB) půjčí státu 13 miliard korun na modernizaci české železnice, navýšení kapacit osobní i nákladní dopravy a zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících.

Půjčka je druhou částí plánované podpory EIB v celkové výši 48,8 miliardy korun. Smlouvu na ministerstvu dopravy již podepsali ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a viceprezident EIB Kyriacos Kakouris. Investice podle Kupky mají pomoct s modernizací tratí po celém Česku a posílit páteřní tratě transevropské sítě TEN-T, kterou na českém území tvoří tři důležité evropské koridory.

Nastartování ekonomiky

Finance z půjčky budou podle Kupky směřovat do projektů modernizace stávajících tratí a výstavby nových úseků, konkrétně například do železničního spojení mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla. Peníze bude stát investovat také do nádražních infrastruktur nebo zabezpečení české železnice, řekl.

Podle Kakourise je pro rozvoj železnice důležitá především bezpečnost. Investice podle něj má podpořit také požadavky cestujících na spolehlivost, čistotu a pohodlnost. „Chceme také zlepšovat dostupnost železniční dopravy například pro postižené osoby nebo malé děti. Prostřednictvím železniční dopravy se snažíme snižovat znečištění životního prostředí,“ dodal. Částka by podle něj měla pomoct také ve znevýhodněných regionech.

„Díky té spolupráci se daří investovat vůbec největší objem finančních prostředků do české dopravní infrastruktury i proto, aby bylo možné znovu nastartovat českou ekonomiku. Poslední data ukazují, že právě investice do dopravní infrastruktury tomu přispívají,“ řekl Kupka.

Podle Stanjury má Česko s EIB aktuálně tři investiční smlouvy na podporu rozvoje dopravní infrastruktury, jednu z roku 2019 na částku 11,5 miliardy korun, loňský úvěr ve výši 24 miliard korun a dnes podepsaná smlouva na částku 13 miliard korun. EIB v Česku působí od roku 1992 a od té doby podpořila české projekty částkou vyšší než 28 miliard euro, z toho více než sedm miliard euro byla podpora projektů na úrovni státu, uvedl Stanjura.

Německé dráhy DB postupně sníží pracovní dobu strojvedoucích na 35 hodin týdně

Němečtí strojvůdci budou pracovat méně a za stejné peníze

Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) postupně do roku 2029 sníží pracovní dobu strojvedoucích na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy, oznámil personální šéf podniku Martin Seiler. Dráhy tak po sérii stávek a pěti měsících vyjednávání přistoupily na základní požadavek odborů strojvedoucích GDL. Strojvůdci budou mít podle kompromisní dohody možnost pracovat až 40 hodin týdně, pokud budou chtít, za což dostanou příplatky.

Přečíst článek

Tohle se povedlo. RegioJet loni přepravil z Ukrajiny a zpět čtvrt milionu uprchlíků

RegioJet v roce 2023 přepravil přes 230 tisíc cestujících mezi Ukrajinou a EU. Zájem o přepravu na lince Praha-Přemyšl vzrostl oproti předchozímu roku o 60 procent. Společnost na zvýšenou poptávku reaguje zavedením nového přímého spojení Prahy a ukrajinského Čopu. První vlak do Zakarpatské oblasti vyjede ve středu 27. března, v opačném směru pak o dva dny později. Vlak pojede denně.

Přečíst článek

Letos železniční dopravci nakoupí nové vlaky za víc než 16 miliard

Železniční doprava v Česku se prý přibližuje Západu. Dokázat to má i nákup nových vlaků

Čeští železniční dopravci letos nakoupí nové vlaky zhruba za 16 až 17 miliard korun, uvedl výkonný ředitel SVOD Bohemia (Svaz osobních železničních dopravců) Petr Moravec. Čeští dopravci se podle něj kvalitou služeb rychle přibližují standardům zemí na západ od Česka, což ovlivňují zejména investice do vlaků a zlepšování zákaznického servisu.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme