Železničnímu průmyslu vládne Moravskoslezský kraj. Je evropskou technologickou špičkou
V Ostravě začal mezinárodní železniční veletrh Rail Business Days, který se řadí mezi nejvýznamnější oborové události ve střední Evropě.
Železniční průmysl hraje v Moravskoslezském kraji významnou roli. „Vyrábějí se zde vlaky nejen pro Česko, ale i pro další evropské země. Sídlí tu i další tahouni železničního průmyslu, jako jsou Třinecké železárny – lídr ve výrobě kolejnic, dále společnost Bonatrans – jednička ve výrobě železničních dvojkolí, nebo například Borcad, který z Fryčovic dodává sedačky do vlaků na celém světě“, uvedl Tomáš Ignačák, předseda předsednictva Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
„Veletrh Rail Business Days je sice primárně zaměřen na domácí trh, ale pro nás je účast naprosto klíčová. Akce každým rokem roste a my se tak na domácí půdě můžeme setkat s vystavovateli a návštěvníky z českého i mezinárodního železničního prostředí,“ říká Stanislav Pometlo, místopředseda představenstva a generální ředitel DAKO-CZ s tím, že elektromechanická brzdová řešení, která budou prezentována jak pro trakční, tak netrakční podvozek, jsou pro nás srdcovou záležitostí. Spadají do segmentu DAKO Brake By Wire a jsou součástí koncepce WE BRAKE GREEN – ekologického přístupu. Naším cílem je v Evropě postupně eliminovat fluid management a tím snižovat ekologickou zátěž.“
Ministr dopravy Martin Kupka řadí železniční průmysl k nejúspěšnějším odvětvím české ekonomiky. „Tempo růstu českého železničního průmyslu ve výši 2,3 procenta převýšilo celkový růst HDP České republiky v roce 2024,“ uvedl.
Rusko a KLDR obnoví přímé železniční spojení pro cestující mezi Moskvou a Pchjongjangem, poprvé od roku 2020. Oznámily to ruské dráhy.
Rusové se chystají otevřít nejdelší přímý železniční spoj na světě
Zprávy z firem
Nové vlaky
Na výstavišti se mimo jiné představují čeští výrobci kolejových vozidel Škoda Group a CZ LOKO, kteří přivezli nejnovější vozidla ze své aktuální produkce. Škoda Group představuje novinku v oblasti bezemisní mobility – akutrolejovou jednotku RegioPanter, tedy inovativní řešení pro regionální dopravu na neelektrifikovaných tratích. Tento vlak totiž dokáže kombinovat jízdu pod trolejí i na baterie a přináší ekologickou a flexibilní alternativu k dieselovým soupravám.
Od prosince loňského roku je nasazen do provozu právě na tratích v Moravskoslezském kraji. Dále výrobce představí jednotku rychlovlaku ComfortJet, vyvíjenou ve spolupráci se Siemens Mobility a Českými drahami, která reprezentuje novou generaci vlaků pro dálkovou dopravu provozovaných rychlostí až 230 kilometrů v hodině.
„Věříme, že veletrh v Ostravě bude nejen přehlídkou technologických novinek, ale také důkazem, že český železniční průmysl má co nabídnout v kontextu evropské i světové konkurence,“ uvedla při zahájení Marie Vopálenská, výkonná ředitelka ACRI.
Výstavba vysokorychlostní železnice v České republice v roce 2025 dosáhla významných milníků, které posouvají celý projekt blíže k realizaci.
Vlaky na Moravě pojedou 320 v hodině. Spojí Přerov s Ostravou
Zprávy z firem
Průmysl padá a uhlí už nikdo nechce. Nákladní železniční doprava proto padá. Všude v Evropě. Česká ČD Cargo však chce být štikou ve vysychajícím rybníku. Zatímco ve Francii nebo v Německu to národní nákladní železniční dopravci „zabalili“, ČD Cargo má plán, jak na trhu nákladní dopravy získat větší podíl. „Prodáváme nadpotřebné vagony, lokomotivy,“ říká Tomáš Tóth, šéf ČD Cargo. Firma prochází v těžkých časech dietou, ale zároveň rozvíjí novou aktivitu. Chce se spojit s kamionovou dopravou. My dlouhé tratě, vy ty krátké.
Evropa páchá ekonomickou sebevraždu. Železnice je barometr, vidíme to, říká šéf ČD Cargo
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.