Reklama

Kdo dojede na krizi? Hlavně malé prodejny na venkově

Malé prodejny čelí výraznému nárůstu cen energií
Pixabay
 ČTK

Blížící se recese nejspíš zadělá na řadu problémů zejména v menších obcích. Hrozí, že zde masivně zavřou malé prodejny, jejichž provozovatelé nedokážou čelit růstu nákladů. Pomůže dotace ministerstva průmyslu a obchodu Obchůdek 2021+? Spíš ne, myslí si šéf Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina.

Reklama

Rostoucí inflace a především drahé energie a tlak na mzdy mohou podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) přinést další vlnu zavírání malých prodejen. Týkat se to bude především venkova. Ve městech může být trend i mírně opačný, ale ani tam nelze očekávat výrazné počty nových obchodů, uvedl předseda asociace Pavel Březina.

Z dat společnosti NielsenIQ vyplývá, že letos v lednu meziročně vzrostl počet prodejen s potravinami do 400 metrů čtverečních, a to o 120 na 7059. V lednu roku 2019 jich fungovalo 7111, další dva roky malé koloniály na trhu ubývaly. Počty se týkají tzv. organizovaných prodejen, které jsou součástí nějaké sítě.

Drahý benzin

Dalibor Martínek: Pět rad, jak přežít katastrofu drahého podzimu a zimy

Inflace na Maledivách v květnu překročila dvě procenta. A dál roste, už i tam dosahuje globální zdražování. V letošní zimě to však může být proti Česku ráj na zemi. On tedy je neustále, ale už lze na sociálních sítích nalézt návody na drastickou inflaci a potenciální vypnutí plynu: Jeďte na zimu do nějakého tropického ráje. Kde plyn nepotřebují.

Přečíst článek

Ubývají i vietnamské večerky

NielsenIQ sleduje i vývoj tzv. nezávislých prodejen zahrnující například obchody provozované vietnamskými podnikateli. Těch bylo letos v lednu v provozu 4936, proti prvnímu měsíci předchozího roku o 26 méně. V lednu roku 2019 jich bylo 5063.

„Začátkem tohoto roku se uskutečnila kompletní revize počtu prodejen a absolvovali jsme přechod z odhadovaných dat na skenovaná, počty se proto liší od těch dříve uváděných,“ uvedla za firmu Kristýna Garreisová.

K snížení počtu zavíraných venkovských prodejen přispěl podle Březiny loni zavedený program ministerstva průmyslu a obchodu Obchůdek 2021+. Kraje, s výjimkou Prahy, mohly žádat o podporu pro koloniály v obcích do 1000 obyvatel, respektive do 3000, kdy v jednotlivých částech obce nežije více než 1000 lidí. Dotace na jeden obchod činila maximálně 100 tisíc korun. Úřad uvedl, že program pomohl přibližně 400 prodejnám.

Obchodní centrum - ilustrační snímek

Lukáš Kovanda: Pandemické úspory už Češi utratili. Teď se bojí utrácet

Češi výrazně omezují své útraty, inflace se začíná výrazně projevovat. Pandemický polštář už spotřebitelé vyčerpali, či jej dále v obavě z finanční budoucnost vyčerpávat nechtějí.

Přečíst článek

Dotace nové obchody nezajistí

Obchůdek 2021+ bude pokračovat i letos, MPO navíc zvýšilo příspěvek ze 100 tisíc na 130 tisíc korun. Jeden kraj tak bude moci získat čtyři miliony místo dřívějších tří milionů korun. Březina ocenil vyhlášení další výzvy dotačního titulu i zvýšení podpory. Je podle něj ale otázkou, zda to bude za současné situace dostatečná pomoc.

Ačkoliv Březina považuje program Obchůdek 2021+ za prospěšný, vznik nových obchodů s ním nesouvisí. „Tak jako nadnárodní řetězce budují nové obchody, také nezávislý obchod zvyšuje počet prodejen. V praxi nové obchody přibývají především v místech, kde se to vyplatí. To jsou zejména města,“ řekl.

Problémem tak zůstává hlavně venkov, kde podle Březiny v minulých letech zaniklo několik tisíc malých prodejen. Zdůraznil, že obce se velmi snaží obchody zachovat, protože zásadně zvyšují kvalitu života v daném místě. „Reálně je však potřeba počítat s tím, že mnoho obcí už nikdy ´svůj´ obchod mít nebude,“ dodal.

nákup (ilustrační foto)

Studená sprcha. Češi přestali utrácet, maloobchod se propadl o sedm procent

Obavy z inflace, pokračující válka na Ukrajině a také vyšší loňská poptávka po rozvolnění uzávěr se negativně podepsaly na květnových útratách Čechů v maloobchodech. Nejvíce se propadly tržby prodejců oblečení. Naopak lékárny a drogerie o zákazníky nepřišly, vyplývá z aktuálních zveřejněných dat Českého statistického úřadu.

Přečíst článek

Ryan Gosling ve snímku The Gray Man, který Netflix natočil v Praze

Netflix ukázal svou pražskou bondovku za 200 milionů dolarů. Stane se The Gray Man hitem?

Doposud nejdražší filmový projekt dnes na své platformě uvedl Netflix. A v jedné z klíčových rolí se ve snímku The Gray Man objeví Praha. Ta si tu zahraje Baku, Vídeň, Berlín, ale také samu sebe. Film za 200 milionů dolarů natočili režiséři Jay a Anthony Russoovi, kteří mají na kontě nejúspěšnější film historie – závěrečný díl ságy The Avengers. Aby se snímek vyplatil, museli by se na něj podívat skoro všichni předplatitelé Netflixu.

Přečíst článek

Tomáš Březina, kandidát na prezidenta
video

Tomáš Březina: Mám nejvíc zkušeností ze všech kandidátů. A Rusko z mapy nevymažeme

Kolik miliard vydělal Tomáš Březina prodejem své firmy Best, kterou na začátku devadesátých let založil a vypiplal ji do významného evropského výrobce stavebních materiálů, nechce říct. Bude to hodně miliard. Mohlo by se zdát, že se Březina ve svých pětašedesáti letech tak trochu nudí, a proto kandiduje na prezidenta. Realita je však trochu jiná. Březina za třicet let svých zkušeností v byznyse dospěl k myšlence, že běhu světa rozumí více než mnoho jiných kandidátů. Možná má i pravdu, zkušeností má skutečně hodně. Kdo z nás vybudoval miliardovou firmu na zelené louce.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Obchodní centrum - ilustrační snímek

Lukáš Kovanda: Češi šetří na všem. Na podzim lze čekat vlnu krachů hospod i firem

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme