Česká ekonomika stagnuje. Pomohl export, brzdí ji šetřící domácnosti
České HDP se v prvních třech měsících roku mezičtvrtletně nezměnilo a ekonomika stagnovala, meziročně kleslo HDP o 0,4 procenta. Meziroční pokles byl ovlivněn zejména nižšími výdaji na konečnou spotřebu domácností a úbytkem zásob, naopak pozitivně působila zahraniční poptávka, uvedl Český statistický úřad ve svém zpřesněném odhadu.
Statistici tak zhoršili svůj dřívější odhad z počátku května, podle kterého hrubý domácí produkt (HDP) mezičtvrtletně vzrostl o 0,1 procenta, když předtím dvě čtvrtletí v řadě klesal. Ekonomika by se tak technicky dostala z recese. Meziročně pak v prvním kvartále podle prvního odhadu ekonomika měla klesnout jen o 0,2 procenta.
Počasí v květnu sice už začalo vypadat jako na jaře, nicméně náladu firem ani spotřebitelů rozhodně nevylepšilo. Podle dnes zveřejněného průzkumu statistického úřadu došlo v tomto měsíci ke zhoršení podnikatelské i spotřebitelské nálady. Nad tím, na kolik jde o zásadní změnu pohledu, se ve svém komentáři zamýšlí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.Petr Dufek: Podnikatele i spotřebitele zachvátila jarní deprese
Názory
„Na straně poptávky byly hlavními faktory mezičtvrtletního vývoje HDP v 1. čtvrtletí rostoucí zahraniční poptávka a spotřební výdaje vládních institucí. Negativně působily výdaje na konečnou spotřebu domácností a tvorba hrubého kapitálu," komentuje údaje Vladimír Kermiet, ředitel odboru národních účtů ČSÚ.
Zpřesnění údajů statistického úřadu je podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka nicméně v podstatě jen kosmetické a rozhodně nepředstavuje žádné zásadní překvapení srovnatelné třeba s Německem, kde se přepisovala čísla daleko více.
Lidé utrácejí méně než před pandemií
„Ekonomiku držela při zemi, už podle očekávání, především spotřeba domácností brzděná vysokou inflací. Propad kupní síly obyvatel se přímo propsal především v nižších reálných útratách za služby, zatímco zboží dlouhodobé a střednědobé spotřeby si domácnosti pořizovaly v úvodu roku o něco více než ve čtvrtém čtvrtletí a částečně tak realizovaly odloženou spotřebu,“ uvedl Dufek.
„V úhrnu domácnosti reálně spotřebovávají o téměř desetinu méně než v období těsně před pandemií, a to už je docela jasným signálem uskromňování vyvolaném poklesem reálných příjmů i snahou o vyšší úspory,“ dodal.
Německo, hlavní ekonomický partner Česka, upadlo do recese. Původně se přitom věřilo, že se německé ekonomice povede problémům vyhnout.Německo upadlo do recese. Poškodí to i Čechy
Money
Podobná čísla o vývoji domácí ekonomiky v úvodu roku zatím podle Dufka nijak významně nemění výhled pro rok letošní. „Hlavní krátkodobou překážkou dál ještě zůstává inflace, rizikem zase slabší růst německého hospodářství. Přesto by za celý letošní rok mohla česká ekonomika skončit v mírném plusu, který by ji mohl konečně už vrátit na úroveň před začátkem pandemie,“ odhaduje Dufek.
„Za celý letošní rok očekáváme růst domácí ekonomiky o 0,6 procenta, příští rok pak o 1,8 procenta," uvedla již dříve analytička Komerční banky Jana Steckerová.
Bankovní rada České národní banky (ČNB) i na dnešním jednání ponechala základní úrokovou sazbu na sedmi procentech. Informovala o tom mluvčí ČNB Petra Krmelová. Na stejné úrovni je sazba od loňského června. Bankovní rada také rozhodla, že bude i nadále bránit nadměrným výkyvům kurzu koruny.AKTUALIZOVÁNO: ČNB trvá na svém. Úrokové sazby budou dál na sedmi procentech
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.