Internet od Muska se vyplácí. Češi mají ve vlacích nejrychlejší připojení v rámci EU, pomáhá to ekonomice

Stačí přesednout z domácí židle do kupé vlaku a rázem se ocitáme v digitálním středověku. Je to tak na většině železnic v rámci EU. Ne tak ovšem na těch českých. Tam se naopak začíná blýskat na lepší časy. A to s přispěním Elona Muska.
Nejnovější měření platformy Speedtest ukazuje, že rychlost internetu ve vlacích napříč Evropou je žalostně nízká. Česko sice obsadilo druhé místo, hned za Švýcarskem, s mediánem 23,4 Mb/s. Na papíře to nevypadá špatně, v praxi však připojení často kolísá natolik, že není možné stabilně uskutečnit ani videohovor. V některých úsecích je Wi-Fi zcela mimo provoz. Stačí tunel nebo zalesněný úsek a cestující je offline.
Pomoc od Starlinku
České dráhy se rozhodly situaci změnit, a to rovnou ve spolupráci s Elonem Muskem. Už měsíc jezdí po českých kolejích první vlaky s nainstalovaným satelitním internetem Starlink od jeho společnosti SpaceX. InterPantery s anténou Starlink obsluhují trasy mezi Brnem, Prahou, Českou Třebovou a Olomoucí. Od začátku srpna se pokrytí rozšířilo i na další tratě. Odezvy jsou pozitivní. Testování potrvá do poloviny září, poté dopravce vyhodnotí, zda se investice do technologie vyplatí. Nejde přitom jen o komfort cestujících, ale také o ekonomický přínos.
Podle dat Mezinárodní telekomunikační unie (ITU) má rozšíření rychlého internetu přímý dopad na ekonomiku. Zvýší-li se podíl domácností s pevným připojením o deset procent, HDP na obyvatele vzroste v průměru o 1,59 procenta. V bohatších evropských zemích, jako je Česko, je tento efekt ještě výraznější – až 3,09 procenta. Údaje se týkají hlavně domácího internetu, ale princip platí obecně. Kvalitní připojení zvyšuje produktivitu, ať už doma, v práci, nebo ve vlaku.
České dráhy loni přepravily přes 168 milionů cestujících. Každý den sedí ve vlacích statisíce lidí – studentů, manažerů, pracovníků. Pokud budou připojení, budou moci pracovat, komunikovat a tvořit. Tisíce hodin denně se tak mohou proměnit z pasivního cestování v aktivní výkon.

Chladné léto zastavilo rostoucí spotřebu elektřiny na chlazení a ulevilo přetíženým sítím i domácím rozpočtům. V červenci klimatizace často zůstaly vypnuté – a tisíce domácností tak ušetřily stovky korun.
Klimatizace letos utichly. Češi díky chladnému létu ušetřili stovky korun
Názory
Nerovnováhy mezi největšími ekonomikami výrazně vzrostly. Podle Mezinárodního měnového findu většina těchto nerovnováh není přirozeným vývojem, ale výsledkem špatně nastavených domácích politik.
Svět se opět rozchází. USA dál utrácejí, Čína spoří a Evropa ztrácí dech
Trhy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.