Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Soumrak japonské hi-tech tradice? Kvůli „sushi terorismu“ mizí z restaurací pohyblivé pásy s jídlem, vrací se číšníci

Sushi na pásech v restauracích, nazývaných kaitenzushi.
profimedia.cz
Dušan Kütner
duk

Po Japonsku se začala šířit virální videa, která ukazují, jak se někteří zákazníci oblíbených restaurací, v nichž si lidé vybírají sushi přímo z pohyblivých pásů bez čekání na číšníky, chovají k jídlu decentně řečeno nehygienicky. Velké japonské řetězce těchto restaurací zvaných kaitenzushi proto kvůli těmto „sushi teroristům“ začaly od používání hi-tech vymoženosti upouštět a vracet se k tradiční osobní obsluze, napsal deník The Guardian.

Reklama

Zdá se, že bezstarostné dny japonského zvyku hi-tech sushi stolování – kdy si zákazníci berou v restauracích talíře přímo z pohyblivého pásu – jsou u konce, protože řetězce se potýkají s masovou odmítavou reakcí zákazníků na záplavu hygienických incidentů způsobených špatně vychovanou klientelou.

Potenciální zákazníci si prohlíží tuňáky na první letošní aukci na trhu Toyosu v Tokiu.

První tuňák letošní sezony vynesl v japonské aukci přes šest milionů. Nejvíce za tři roky

Obří tuňák o váze 212 kilogramů byl vydražen za 275 tisíc dolarů (asi 6,2 milionu korun) při slavnostním prvním prodeji nového roku na tokijském rybím trhu Toyosu. Je to na úvod sezony nejvíce za čtyři roky, což signalizuje, že spotřebitelé se vracejí utrácet v restauracích a barech, napsala agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Od doby, kdy se před několika týdny objevilo virální video ukazující teenagera, jak olizuje otevřený vršek společné láhve od sojové omáčky a jídlo kolující v kaitenzushi restauraci, řetězce se snaží obnovit svou dobrou až „čistou“ pověst. I když to znamená odstranit důvod jejich hlavní atraktivity, napsal The Guardian.

Lídrovi trhu se propadla cena akcií

Incidenty způsobily propad akcií společnosti Sushiro, lídra v tomto odvětví, a přiměly restauratéry přehodnotit, jak servírují pokrmy. Společnost Choshimaru, která provozuje restaurace v oblasti širšího Tokia, v té souvislosti uvedla, že pohyblivé jídelní pásy zastaví.

Saké v Japonsku ztrácí na popularitě, ale ve světě našlo nové fanoušky.

Japonci ztrácejí zájem, ale saké letí ve světě, kde má nové fanoušky

Spotřeba saké v Japonsku výrazně klesá, a to z mnoha důvodů. Patří k nim rostoucí rozmanitost výběru alkoholu a kopírování západní spotřebitelské kultury, říká japonský emigrant Genki Itó žijící ve Spojených státech. Zaměřuje se tam na dovoz a prodej tohoto alkoholického nápoje, který se vyrábí z fermentované rýže namočené ve vodě.

Přečíst článek

Zaměstnanci jsou tak nyní povinni doručovat objednávky osobně poté, co jedno z videí ukázalo, jak strávník vkládá nedopalek cigarety do nádoby s nakládaným zázvorem. V reakci na to zaměstnanci řetězce začali nosit koření a příbory na stoly pokaždé, když na volná místa usedla nová skupina hostů.

Pak ale Choshimaru šla ještě o krok dál a oznámila, že prozatím budou do konce dubna ve všech 63 jeho restauracích pásy vypnuty a zákazníci budou nuceni čekat, až jim personál přinese jejich objednávky přímo ke stolu.

Průmysl kaitenzushi, jehož hodnota se v roce 2021 odhadovala na 740 miliard jenů (asi 120 miliard korun), byl těžce zasažen záplavou virálních videí. Záběry mimo jiné ukázaly, jak zákazníci olizují lahve od omáček a natírají wasabi na jídlo, které projíždí kolem, stříkají na sushi dezinfekcí na ruce a kradou talíře s jídlem určeným pro jiné stoly.

Šok pro Japonce. Inflaci mají nejvyšší inflaci za čtyři desítky let

Šok pro Japonce. Inflaci mají nejvyšší za čtyři desítky let

Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta, oznámila japonská vláda. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.

Přečíst článek

Společnost Sushiro již dříve uvedla, že sushi bude zákazníkům, kteří si objednávají prostřednictvím zařízení s dotykovou obrazovkou, doručováno pouze prostřednictvím „vyhrazeného pásu“. To ostatním hostům ztíží manipulaci s jídlem. Změna nastala poté, co Sushiro utrpělo propadem počtu zákazníků, protože lidé se po rozsáhlém mediálním zpravodajství o „sushi terorismu“ začali vyhýbat pohodlí a hi-tech pověsti kaitenzushi.

Ke slovu přijdou i kamery s umělou inteligencí

A řetězec Kura Sushi minulý týden uvedl, že brzy zavede kamery vybavené umělou inteligencí (AI) pro sledování stolů ve svých restauracích ve snaze odradit zlomyslné strávníky. Systém údajně dokáže detekovat „neobvyklé“ chování zákazníků, jako je odstranění talíře z pohyblivého pásu a jeho rychlé navrácení zpět.

„Naše společnost slyšela od velkého počtu zákazníků, že už nedůvěřují nebo nechtějí chodit do sushi restaurací s jezdícím pásem," řekl Hiroyuki Okamoto, šéf oddělení public relations Kura Sushi. „Je to krize nejen pro naše obchody, ale pro celý průmysl sushi s dopravníky,“ řekl Okamoto a dodal, že použití umělé inteligence by strávníky mělo uklidnit – i když to znamená, že budou pod dohledem.

Japonská polévka - ilustrační foto

Biohacking: Proč je japonská kuchyně tak zdravá? Stojí za tím látka zvaná PQQ

Pyrrochinolinchinon (PQQ) je nepříliš známá, ale přitom důležitá sloučenina, funkcemi podobná vitamínům. Je nezbytná pro správnou funkci buněk a dobré zdraví a tělo ho samo zároveň neumí vyrobit. V současné době se však za vitamín nepovažuje a patří do skupiny růstových faktorů. Získávat jej lze ze stravy, zejména z fermentovaných potravin.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Sushi

Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný

Přečíst článek
Takhle se vaří v jídelně v Dlouhé ulici

Kam na oběd levnější než v jídelně poslanců? Na tácek do Dlouhé ulice

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme