Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný

Sushi
iStock
Petra Nehasilová
pej

Vysoká inflace drtí japonskou gastronomii. Sushi podniky tam krachují rychleji než za covidu.

Sushi, nejznámější pochutina japonské kuchyně, a restaurace, které ho připravují, v Japonsku skomírají. Jen v lednu jich muselo zavřít hned pět, všímá si negativního trendu server agentury Bloomberg.

Podobně na japonské sushi podniky dolehla protipandemická opatření v roce 2020. „Jen v lednu zkrachovalo pět podniků, nejvíce od srpna 2020,“ upozorňuje analytická agentura Tokyo Shoko Research.

Ekonomické obtíže, které přerůstají v neřešitelný problém a krach sushi barů, mají příčinu v neustále rostoucích nákladech. Japoncům rekordně zdražují potraviny. Konkrétně cena ryb, které jsou základem pro sushi, vzrostla oproti loňsku o 15 procent. V kombinaci s nedostatkem zaměstnanců a jejich rostoucími mzdovými požadavky, se vytvořil smrtící koktej, jehož poslední hořkou kapkou byly končící pandemické dotace.

Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.

Nejvíc ale rekordní inflace zasahuje právě gastronomii. Nekrachují je sushi podniky, stejně rychle padají i japonské polévkárny Ramen.

Stejné problémy stíhají české výčepy, řada z nich, zejména těch na venkově, musí skončit. Češi přicházejí o čepované pivo, Japonci o sushi. 

Polévka za 48 korun, hlavní jídlo za 160. Kde? V Kozí ulici.

Bufet v Kozí ulici: Na dršťkovku za 48 korun tam chodí cizinci i manažeři

Všechny pulty jsou obsazené. Není divu - v Masně Kozí vaří dobře a za skvělou cenu. Hlavní jídlo stojí kolem 160 korun.

Přečíst článek

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka. 

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Sushi na pásech v restauracích, nazývaných kaitenzushi.

Soumrak japonské hi-tech tradice? Kvůli „sushi terorismu“ mizí z restaurací pohyblivé pásy s jídlem, vrací se číšníci

Přečíst článek
Doporučujeme