Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný

Sushi
iStock
Petra Nehasilová
pej

Vysoká inflace drtí japonskou gastronomii. Sushi podniky tam krachují rychleji než za covidu.

Sushi, nejznámější pochutina japonské kuchyně, a restaurace, které ho připravují, v Japonsku skomírají. Jen v lednu jich muselo zavřít hned pět, všímá si negativního trendu server agentury Bloomberg.

Podobně na japonské sushi podniky dolehla protipandemická opatření v roce 2020. „Jen v lednu zkrachovalo pět podniků, nejvíce od srpna 2020,“ upozorňuje analytická agentura Tokyo Shoko Research.

Ekonomické obtíže, které přerůstají v neřešitelný problém a krach sushi barů, mají příčinu v neustále rostoucích nákladech. Japoncům rekordně zdražují potraviny. Konkrétně cena ryb, které jsou základem pro sushi, vzrostla oproti loňsku o 15 procent. V kombinaci s nedostatkem zaměstnanců a jejich rostoucími mzdovými požadavky, se vytvořil smrtící koktej, jehož poslední hořkou kapkou byly končící pandemické dotace.

Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.

Nejvíc ale rekordní inflace zasahuje právě gastronomii. Nekrachují je sushi podniky, stejně rychle padají i japonské polévkárny Ramen.

Stejné problémy stíhají české výčepy, řada z nich, zejména těch na venkově, musí skončit. Češi přicházejí o čepované pivo, Japonci o sushi. 

Polévka za 48 korun, hlavní jídlo za 160. Kde? V Kozí ulici.

Bufet v Kozí ulici: Na dršťkovku za 48 korun tam chodí cizinci i manažeři

Všechny pulty jsou obsazené. Není divu - v Masně Kozí vaří dobře a za skvělou cenu. Hlavní jídlo stojí kolem 160 korun.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Sushi na pásech v restauracích, nazývaných kaitenzushi.

Soumrak japonské hi-tech tradice? Kvůli „sushi terorismu“ mizí z restaurací pohyblivé pásy s jídlem, vrací se číšníci

Přečíst článek
V Japonsku vydražili skoro 280kilového tuňáka za miliony jenů

OBRAZEM: Japonský řetězec michelinských restaurací koupil v aukci tuňáka za 32 milionů

Přečíst článek
Doporučujeme