Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Japonci ztrácejí zájem, ale saké letí ve světě, kde má nové fanoušky

Saké v Japonsku ztrácí na popularitě, ale ve světě našlo nové fanoušky.
ČTK
 ČTK

Spotřeba saké v Japonsku výrazně klesá, a to z mnoha důvodů. Patří k nim rostoucí rozmanitost výběru alkoholu a kopírování západní spotřebitelské kultury, říká japonský emigrant Genki Itó žijící ve Spojených státech. Zaměřuje se tam na dovoz a prodej tohoto alkoholického nápoje, který se vyrábí z fermentované rýže namočené ve vodě.

Reklama

Pověsti saké na japonském trhu podle Ita uškodily i levnější nekvalitní verze s řadou přísad, které způsobovaly kocovinu. Více než 1100 výrobcům saké v Japonsku ale svitla naděje, kterou je vytrvalý zájem o saké v zahraničí. Tam se prodej v roce 2021 zvýšil už dvanáctým rokem za sebou a dostal se na nový rekord, uvedla BBC.

ruská vodka, ilustrační foto

Rusové se upíjeli k smrti. A Putin na jejich závislosti slušně vydělal

Až půl miliardy dolarů (téměř 11 miliard korun) mohl ruský prezident Vladimir Putin vydělat v letech 2004 až 2019 z prodeje oblíbené vodky, která nese jeho jméno. Vyplývá to z informací, které zjistil a zveřejnil ruský investigativní web Projekt.

Přečíst článek

Saké má obvykle 15 až 17 procent alkoholu a je označováno za japonský národní nápoj. Přesto je dnes nejprodávanějším alkoholickým nápojem v zemi pivo. Prodej saké také snižuje rostoucí obliba pálenky šóčú, ale i whisky, vína a míchaných alkoholických a nealkoholických nápojů nazývaných highball.

Domácí pokles je značný

Čísla ukazují, že pokles zájmu o saké je celkem značný. V období let 1973 až 2020 domácí prodej podle jedné zprávy klesl o 75 procent. Svaz japonských pivovarů v roce 2021 uvedl, že poptávka na domácím trhu se za posledních deset let snížila o 30 procent. Nicméně podle asociace výrobců saké a šóčú se v roce 2021 vyvezlo saké za rekordních 40,2 miliardy jenů (6,5 miliardy korun).

Toyota Motor Manufacturing Czech

Japonci už uvykli inflaci, teď chtějí vyšší mzdy. Honda i Toyota je zvyšují nejvíce za desítky let

Japonské automobilky Honda a Toyota zvyšují mzdy nejvíce za desítky let. Míra inflace, která se v posledních dvaceti letech na rozdíl od jiných vyspělých zemí držela v Japonsku v blízkosti nuly, je totiž v zemi v současné době nejvyšší za více než 40 let. O rozhodnutí obou automobilek informuje server BBC.

Přečíst článek

A co stojí za růstem v zahraničí? Výkonný ředitel společnosti Tatenokawa na výrobu saké Džumpei Sató říká, že tomu napomáhá rostoucí obliba japonských jídel a kultury. Výrobci také pokračují v úspěšné politice zaměřené na vývoz některých svých nejlepších lahví.

Na aukci Sotheby's v New Yorku se v únoru 2023 prodala láhev mimořádně vzácné whisky Macallan za 250 tisíc dolarů. (asi 5,56 milionu korun).

Panák whisky za 370 tisíc? Sběratel koupil vzácnou láhev značky Macallan, jednu ze dvou na světě

Investice do luxusního a vzácného alkoholu lákají v poslední době mnohé sběratele. Jeden z nich koupil na aukci prestižní síně Sotheby´s mimořádně vzácnou láhev whisky Macallan, jednu ze dvou na světě, za čtvrt milionu dolarů (asi 5,56 milionu korun). Čím je tak vzácná?

Přečíst článek

Kromě toho, že se výrobci při vývozu nápoje zaměřují na kvalitu, upravují také receptury, aby zvýšili hladinu přirozených kyselin v saké a mírně snížili obsah alkoholu tak, aby saké chutnalo více jako víno, říká Itó. Cílem je, aby si nápoj více oblíbili milovníci vína, ale také aby se lépe kombinoval s bohatšími, tučnějšími a často mléčnými západními jídly.

Generální ředitel Heavensake Laurent Cutier dodává, že prodeji kvalitního saké v zahraničí pomohla i pandemie covidu-19. „Spotřebitelé v době, kdy zůstávali doma, zkoumali nové produkty a kategorie,” uvedl Cutier. Odborníkem na saké je také Brit Jamie Goode, který píše o víně. „Lehčí a ovocnější saké je to, co teď na mezinárodním trhu opravdu letí,” říká.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Saké: vynikající a gastronomicky unikátní nápoj

Pavel Maurer: Saké je vynikající a gastronomicky unikátní nápoj, který má svá pravidla

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme