Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Luxus, který se letos vyplatil. Investice do luxusních komodit vydělaly více než akcie i zlato

Luxus, který se letos vyplatil. Investice do luxusních komodit vydělaly více než akcie i zlato
iStock
Věra Tůmová

Vedle klasických obrazů slavných i méně známých mistrů, které patří už k tradičně oblíbeným sběratelským aktivům, se může vyplácet investovat i do vybraných luxusních předmětů. Je třeba ale vědět do čeho a za jakých podmínek, protože ani tento trh luxusních komodit není stabilní. Knight Frank Luxury Investment Index (KFLII) proto dlouhodobě sleduje vývoj zhodnocení desítky luxusních aktiv a nyní hlásí, že na rozdíl od zlata či akcií tato aktiva za posledních 12 měsíců rostla mnohem více. Podívejte se, která to byla a kam se dají také dát přebytečné miliony. 

Vzácné obrazy, luxusní hodinky a šperky. Trojka luxusních komodit, která se letos mohla svým investorům docela vyplatit. Zatímco třeba akciový index FTSE 100 rostl o pět procent a zlato jen o pouhé jedno procento, hodnota umění za sledované období 12 měsíců se vyhoupla v prodejích o 30 procent. Výsledky aukcí v letošním roce však podle analytiků Knight Frank naznačují, že růst těchto alternativních investic dosáhl vrcholu.

Další dvě příčky žebříčku letos obsadily hodinky a šperky, obojí s 10procentním růstem. Je tedy zřejmé, že obliba investic do osobních luxusních předmětů je stále v kurzu. V hodinkách momentálně na prvních třech místech kralují ty nejslavnější historické hodinkové značky, kterými jsou Rolex, Cartier a Patek-Philippe. 

Rolex

Kde je ta krize? Luxusní hodinky se prodávají jako nikdy v historii

Švýcarské luxusní hodinky jsou letos hitem. Po letech propadu tržeb hlásí švýcarský hodinářský průmysl pololetní tržby přesahující 13,3 miliardy švýcarských franků. Roste nejluxusnější segment, ale také hodinky pro mladší klienty. A daří se také největší firmě vyrábějící luxusní hodinky, Swatch Group.

Přečíst článek

U klenotů se pak sběratelé na celém světě zajímali podle Knight Frank analýzy především o historické šperky a výjimečné barevné drahokamy a diamanty, které oživily nedávné letní aukční prodeje. Nejvíce v kurzu jsou prý růžové diamanty a na vzestupu zájmu jsou nyní žluté. „Síň Christie's měla například v první polovině roku 2023 výjimečnou sezónu prodejů šperků, včetně rekordního prodeje sbírky Heidi Hortenové. V květnu 2023 se pak v Ženevě prodala rubínová a diamantová brož 'rajský pták' od Van Cleef & Arpels za 453 tisíc švýcarských franků, což je přibližně o 40 procent více než při prodeji stejného šperku v roce 2018,” uvádí Knight Frank zpráva.

Prohlédněte si v naší fotogalerii, kam se také dají investovat miliony:

Začínající sběratelé se mají řídit podle své radosti

Ekonomická nejistota a vyšší úrokové sazby vrhají nicméně podle analytiků na luxusní sběratelské předměty nepříznivé světlo. „Začínající sběratelé by se proto měli více soustředit na to, co jim přináší radost, bez ohledu na vývoj hodnoty těchto aktiv," uvedl k situaci na trhu s luxusními alternativními investicemi Andrew Shirley, editor Knight Frank Luxury Investment Indexu.

Čtvrté místo žebříčku zmiňovaného indexu obsadily mince s nárůstem cen o osm procent. Zpomalení růstu ovšem v tomto roce ale nastalo na trzích s vínem. To rostlo jen o pět procent a stejně tak i klasické automobily. Po silném výkonu v roce 2022, kdy hodnota nejvhodnějších klasických automobilů pro investice vzrostla o 25 procent, letos trh zařadil podle analytiků zpátečku kvůli makroekonomickým faktorům jako jsou rostoucí úrokové sazby a inflace. 

Český umělec Martin Krajc ve svém ateliéru

Úspěšný umělec Martin Krajc: Ke statisícovým částkám za obraz vede dlouhá cesta

Patří ke komerčně nejúspěšnějším umělcům mladší generace. Martinu Krajcovi teprve „táhne“ na 40, ale již nyní se jeho plátna prodávají za statisícové částky. Potvrdil to na aktuálně vrcholící výstavě Nymphae Perspicuae, na níž se objevila plátna z posledního roku. A většina z nich již našla cestu do sbírek českých milovníků umění. „Stojí hodně úsilí vytvořit dílo a pak poptávku po něm,“ říká Martin Krajc, jehož obraz se před dvěma lety vydražil i v prestižní aukční síni Sotheby’s v Londýně.

Přečíst článek

Netradiční investice znamenají celkově větší majetek

Investice do luxusu ovšem vždy bývají úzce spjaty také s nemovitostmi, které odráží preference svých majitelů. Standardně zahrnují větší počet ložnic, bazén, prostor pro skladování vína, parkování pro luxusní auta, trezor na cennosti a šperky a především i vhodný prostor pro umělecké sbírky. Hodnota takovýchto nemovitostí přitom však neustále roste. „Trofejní nemovitosti na českém i evropském realitním trhu jsou. Pozorujeme příležitosti k dobrým nákupům. Výhodné podmínky pro volný kapitál ale nemusí trvat dlouho“, doplňuje na závěr Klapalová.

Výkladní skříň luxusu Harrods si mne ruce. Bohatí i v recesi utrácejí jako smyslů zbavení

Luxusní obchodní dům Harrods v centru Londýna bude i v oslabeném ekonomickém prostředí vzkvétat, protože „bohatí v recesi bohatnou”, napsal list Financial Times s odvoláním na rozhovor s výkonným ředitelem Michaelem Wardem, z nějž cituje agentura Bloomberg.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Bernard Arnault

Olívia Lacenová: LVMH zveřejnilo čtvrtletní výsledky – luxus, který znovu dýchá optimismem

Přečíst článek
Doporučujeme