Reklama

Švýcarský luxus láká mladé na superhrdiny i udržitelnost

Švýcarský luxus láká mladé na superhrdiny i udržitelnost
Pixabay
Stanislav Šulc

Tvůrci nejdražších švýcarských hodinek mají před sebou velký úkol: Vyřešit otázku, jak přilákat mladé. Překvapivě v tom jsou docela dost úspěšní.

Mládí a luxus? To jde překvapivě hodně dohromady. Nejmladší generace spotřebitelů nemá problém s utrácením vysokých částek, ale činí jinak než předchozí generace. Známkou luxusu dnes jsou pro mladé především tenisky případně mikiny od módních brandů, jako jsou Supreme, Off-White nebo Palms Angels. Jen pro představu, takové triko Off-White stojí stovky eur, tenisky mohou jít i hodně přes tisícovku. V eurech.

Právě na mladé se nyní chtějí zaměřit také výrobci luxusních švýcarských hodinek. V této generaci vidí jasný potenciál. Podle studie o hodinkářském průmyslu od poradenské společnosti Deloitte z roku 2020 u lidí do 40 let věku nosí tradiční hodinky méně než třetina. Naopak u lidí starších to bývá až padesát procent. Aby sektor, který výrazně utrpěl během pandemie, ale opět se vrací k růstu, mohl dále růst, musí se mu podařit oslovit právě nejmladší generace.

Marvel i Nintendo

Jednu z možností, jak přilákat mladé zákazníky některé značky testují právě v Asii. Inspirace přišla ze světa obdobného luxusu - od značek jako Gucci nebo Louis Vuitton. Především Gucci slaví ohromný úspěch s novými kolekcemi, kde využívá motivů a postav studia Walt Disney. Není tak neobvyklé potkat (především v Asii) ženu s mikinou a kabelkou Gucciho, na které najdete myšku Minnie. A nenechte se zmást, jde o opravdu drahé kousky.

Právě tímto směrem se pak vydávají některé hodinářské značky. Například šéf značky Audemars Piguet François-Henry Bennahmias podepsal smlouvu o spolupráci s komiksovým vydavatelstvím Marvel (v současnosti patřící také pod křídla Walta Disneyho). Vznikly tak například unikátní hodinky z modelové řady Royal Oak, které jsou ale propojeny se světem Černého pantera, kultovního superhrdiny právě ze světa Marvel Comics.

Reklama

NFT, digitální umění, ilustrační foto
video

Investice do digitálního umění rostou. Mají smysl?

Slavní umělci i prestižní galerie nabízejí umění v podobě unikátních digitálních kopií neboli NFT. Jak do nich investovat a nenapálit se?

Přečíst článek

A Audemars Piguet s Marvelem nejsou zdaleka sami. Další slavný výrobce švýcarských hodinek Tag Heuer spojil zase síly s vývojářem počítačových her a tvůrcem herních zařízení Nintendo, který vlastní brandy, jako je Pokemon či Super Mario. Právě slavný italský instalatér, který patří k nejslavnějším postavám počítačového světa, se stal hlavním motivem nových hodinek Tag Heuer. Hodinky nazvané Tag Heuer Connected Super Mario Limited Edition vychází z řady chytrých hodinek Tag Heuer Connected, které pohání Wear OS založený na Androidu.

Švýcarské firmy cílejí obdobně i na zralejší zákazníky zapojováním influencerů z nejrůznějších subkultur do kampaní. To samozřejmě v jiných oblastech retailu je hojně využívaný marketingový postup, u luxusních hodinek to však je poměrně netradiční.

Zajímavě se k možnostem tohoto přístupu postavila značka Zenith patřící do impéria luxusu LVMH ovládaného jedním z nejbohatších lidí planety, Francouzem Bernardem Arnaultem. Zenith přednedávnem zveřejnil limitovanou edici své modelové řady Defy, kterou zaštítil kultovní britský DJ Carl Cox. Hodinky mají oproti běžným modelům z této řady hned několik novinek a vedle fosforeskujících částí to je především motiv vinylové desky na číselníku, která je vlastně vteřinovou ručičkou.

Švýcarské hodinky jsou novodobou investicí.

Švýcarské hodinky se vracejí. Jejich prodej opět roste

Nástup chytrých zařízení a pandemie mohly zasadit definitivní ránu švýcarské vysoké hodinařině. Realita je však jiná. S novými statistikami prodejů skutečně drahých hodinek se ukazuje, že top značky se vracejí a mají možnost se během pouhých čtyř let vrátit k předpandemickým prodejům. Jak je to možné? Budou se muset změnit. A to pořádně.

Přečíst článek

Zatímco Marvel a Nintendo budou fungovat nejspíš především u asijského publika, spojení brandu s legendárními postavami subkultur či sportovních odvětví, s nimiž se identifikují dnešní třicátníci a čtyřicátníci, může být zase funkční cestou na evropském a severoamerickém trhu. Navíc luxusní edice jsou pro některé značky stále dobrou cestou, jak prodávat dlouholeté modelové řady stále dál, aniž by muselo dojít k zásadnějším inovacím, protože cena podobných artiklů na sekundárních trzích přirozeně roste.

Sázka na hodnoty

Letošní obsáhlá studie poradenské společnosti McKinsey & Company věnované vývoji na trhu se šperky a hodinkami do roku 2025 se fenoménu mladých zákazníků luxusních brandů věnuje poměrně rozsáhle. Kromě marketingových lákadel tvůrci zmiňují ještě několik podstatných momentů.

Prvním je odklon od extrémní náročnosti, a naopak příklon k větší jednoduchosti, funkčnosti, a dokonce i sportovnímu charakteru hodinek. Právě mladí zákazníci totiž často volí mezi klasickými hodinkami a chytrou nositelnou elektronikou, což budou muset švýcarské manufaktury zohlednit ve své nabídce.

Dále studie McKinsey zmiňuje, že budou muset hodináři přicházet se stále novými limitovanými edicemi, či dokonce příklonem k personalizaci, protože jednou z důležitých hodnot mladých je silný individualismus.

A konečně budou důležitou roli hrát hodnoty, které bude daný produkt reprezentovat. „Myslím si, že hodinky zůstanou jednou z posledních věcí, ve kterých budeme moci být sebou samým, kterými budeme moci vyjadřovat, kým tedy vlastně jsme,“ uvedl Mike France, spoluzakladatel a výkonný šéf značky Christopher Ward. Mladí tak již nyní vyhledávají produkty symbolizující udržitelnost, šetrnost vůči životnímu prostředí i vůči lidem v rozvojovém světě. „Zatímco pouhých 12 procent z generace takzvaných baby boomers je ochotných platit více za produkty, které naplňují takzvané ESG principy, u generace Z to je téměř třetina. Průzkum z roku 2019 pak ukazuje, že dokonce 58 procent mladých lidí by si koupilo luxusní zboží, pokud by naplňovalo hodnoty udržitelnosti,“ uvádí studie McKinsey & Company.

Virgil Abloh

Miliardář Bernard Arnault koupil majoritu v módním brandu Off-White

Zakladatel Off-White Virgil Abloh je považován za klíčového muže současné módy a od roku 2018 je vlivným designérem v Arnaultově impériu LVMH.

Přečíst článek

432 Park Avenue je rezidenční mrakodrap v newyorském Midtown Manhattanu.

V New Yorku se prodává byt za 169 milionů dolarů

Byt v 96. patře newyorského rezidenčního komplexu 432 Park Avenue je na prodej. Cena? 169 milionů dolarů. 

Přečíst článek

Reklama
Doporučujeme