Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Italové se konečně rozhoupali. Po 160 letech plánů postaví nejdelší visutý most na světě

Italové se konečně rozhoupali. Po 160 letech plánů konečně postaví nejdelší visutý most na světě. Tedy, možná
profimedia.cz
Dušan Kütner
duk

Italská vláda znovu rozdmýchala myšlenku, o které politici diskutovali 160 let: vybudování visutého mostu o jednom poli mezi Sicílií a italskou pevninou. Stavba se svými 3292 metry délky přes Messinskou úžinu by byla o polovinu delší než aktuálně nejdelší visutý most na světě Çanakkale v Turecku a konstrukci by držely dvě věže, každá vyšší než nejvyšší patro Empire State Building, napsal deník The Wall Street Journal.

Reklama

Parlament schválil plán v květnu. Zastánci, mezi nimi i ministr infrastruktury Matteo Salvini, tvrdí, že to přinese pracovní místa a hospodářský růst na jihu Itálie, který trpí ekonomickou depresí, a bude zaroveň zdrojem „národní hrdosti“. Ale projekt, který byl poprvé představen již v 60. letech 19. století jako symbol podpory národní jednoty tehdy sjednocované Itálie, se nakonec stal symbolem neschopnosti země proměnit řeči v činy, napsal The Wall Street Journal.

Nejdelší visuté mosty na světě. Podívejte se ve fotogalerii:

Salvini slíbil, že stavba začne do poloviny příštího roku a most bude zprovozněn na začátku příštího desetiletí. Obavy z nákladů se snaží rozptýlit tím, že i italští umělci Michelangelo, Raphael a Leonardo da Vinci nikdy nenechali své projekty podrobit politické analýze nákladů a přínosů.

Za první rok provozu přešlo po nejdelším visutém mostě pro pěší na světě v horském resortu Dolní Morava na Orlickoústecku asi 290.000 lidí.

FOTOGALERIE: Nejdelší visutý pěší most na světě zaujal zahraničí. Dolní Morava zlákala tisíce lidí až z Japonska či Koreje

Za první rok provozu přešlo po nejdelším visutém mostě pro pěší na světě v horském resortu Dolní Morava na Orlickoústecku asi 290 tisíc lidí. Návštěvnost zhruba odpovídá očekávání investora, i když byla o něco nižší než v prvním roce u vyhlídkové věže Stezka v oblacích, která patří stejné společnosti. Zájemce neodrazují ani ceny vstupenek, která včetně dopravy lanovkou pro rodinu se dvěma dětmi vyjde na více než tři tisíce korun.

Přečíst článek

Odhadované náklady se totiž zvýšily z pěti miliard eur na začátku století na současných 13,5 miliardy eur, přičemž částka nezahrnuje náklady na infrastrukturu nutnou pro připojení mostu ke stávajícím silnicím. A vláda zatím mlží, kde vezme peníze na financování mostu, podotkl WSJ.

Zakázku rozkrade mafie, tvrdí kritici

Kromě nákladů poukazují kritici včetně ekologů na dopad na životní prostředí, seismické riziko v regionu sužovaném zemětřeseními a možnost, že některé stavební zakázky skončí v rukách mafie. Také říkají, že peníze by bylo lepší vynaložit na modernizaci zchátralé stávající infrastruktury na Sicílii a Kalábrii, v regionu na špičce „italské boty".

Při výšce 399 metrů by dvě věže mostu přes Messinskou úžinu byly o třetinu vyšší než věže mostu Golden Gate Bridge v San Francisku. Výška umožňuje stavitelům vyhnout se umístění věží uprostřed průlivu, kde jsou silné mořské proudy.

Průliv Dardanely překlenul nejdelší visutý most na světě. Podívejte se

Turecko slavnostně zahajuje provoz nejdelšího visutého mostu na světě, který překlenul průliv Dardanely. Vybudování mostu trvalo pět let a náklady na jeho stavbu se vyšplhaly na 3,4 miliardy dolarů (76,5 miliardy korun), uvedl místní tisk.

Přečíst článek

Italské ministerstvo infrastruktury tvrdí, že most by byl schopen odolat větru o rychlosti 270 kilometrů za hodinu, což je více než nejsilnější vítr, jaký byl kdy v této oblasti zaznamenán, a zemětřesení o síle 7,1 stupně, což se rovná síle zemětřesení v roce 1908, které tehdy srovnalo Messinu se zemí. Most by měl tři jízdní pruhy pro dopravu v každém směru, dvě železniční tratě a byl by široký asi 61 metrů. Stejnou výšku by měla i silnice nad mořem, což by umožnilo velkým lodím proplouvat pod ním.

Za vším hledej Berlusconiho

Pokus o vybudování mostu se odehrál i na počátku 50. let, kdy vláda založila firmu, která měla zkoumat, jak spojit Sicílii s pevninou. O čtvrt století později ale stále jen zvažovala možnosti, které sahaly od visutého mostu po tunel a zavěšený podvodní tubus. 

Na visutém mostě se nakonec politici dohodli v roce 2001, kdy tehdejší premiér Silvio Berlusconi vybral i dodavatele. Jenže před zahájením prací prohrál volby a za jeho nástupce parlament projekt zrušil. Berlusconi, který zemřel letos v červnu, se v roce 2011 po návratu do čela vlády pokusil plán oživit. V následujícím roce jej ale znovu zrušila nová vláda, která prohlásila, že je finančně neudržitelný, neboť Itálie čelí dluhové krizi.

Most na Výtoni

UNESCO žádá český stát, aby se neboural železniční most na Výtoni

Centrum světového dědictví UNESCO napsalo v dopise českému ministerstvu kultury, že by měl v Praze zůstat zachován železniční most na Výtoni. Důvodem je podle centra fakt, že most je důležitou součástí panoramatu Prahy a jeho význam je daný i jeho prohlášením za kulturní památku Česka.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Řím oživuje plán na výstavbu mostu z pevniny na Sicílii.

Řím oživuje plán mostu z pevniny na Sicílii. Ze státního rozpočtu potečou miliardy eur

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme