Italové se konečně rozhoupali. Po 160 letech plánů postaví nejdelší visutý most na světě

Italská vláda znovu rozdmýchala myšlenku, o které politici diskutovali 160 let: vybudování visutého mostu o jednom poli mezi Sicílií a italskou pevninou. Stavba se svými 3292 metry délky přes Messinskou úžinu by byla o polovinu delší než aktuálně nejdelší visutý most na světě Çanakkale v Turecku a konstrukci by držely dvě věže, každá vyšší než nejvyšší patro Empire State Building, napsal deník The Wall Street Journal.
Parlament schválil plán v květnu. Zastánci, mezi nimi i ministr infrastruktury Matteo Salvini, tvrdí, že to přinese pracovní místa a hospodářský růst na jihu Itálie, který trpí ekonomickou depresí, a bude zaroveň zdrojem „národní hrdosti“. Ale projekt, který byl poprvé představen již v 60. letech 19. století jako symbol podpory národní jednoty tehdy sjednocované Itálie, se nakonec stal symbolem neschopnosti země proměnit řeči v činy, napsal The Wall Street Journal.
Nejdelší visuté mosty na světě. Podívejte se ve fotogalerii:
Salvini slíbil, že stavba začne do poloviny příštího roku a most bude zprovozněn na začátku příštího desetiletí. Obavy z nákladů se snaží rozptýlit tím, že i italští umělci Michelangelo, Raphael a Leonardo da Vinci nikdy nenechali své projekty podrobit politické analýze nákladů a přínosů.
Za první rok provozu přešlo po nejdelším visutém mostě pro pěší na světě v horském resortu Dolní Morava na Orlickoústecku asi 290 tisíc lidí. Návštěvnost zhruba odpovídá očekávání investora, i když byla o něco nižší než v prvním roce u vyhlídkové věže Stezka v oblacích, která patří stejné společnosti. Zájemce neodrazují ani ceny vstupenek, která včetně dopravy lanovkou pro rodinu se dvěma dětmi vyjde na více než tři tisíce korun.
FOTOGALERIE: Nejdelší visutý pěší most na světě zaujal zahraničí. Dolní Morava zlákala tisíce lidí až z Japonska či Koreje
Enjoy
Odhadované náklady se totiž zvýšily z pěti miliard eur na začátku století na současných 13,5 miliardy eur, přičemž částka nezahrnuje náklady na infrastrukturu nutnou pro připojení mostu ke stávajícím silnicím. A vláda zatím mlží, kde vezme peníze na financování mostu, podotkl WSJ.
Zakázku rozkrade mafie, tvrdí kritici
Kromě nákladů poukazují kritici včetně ekologů na dopad na životní prostředí, seismické riziko v regionu sužovaném zemětřeseními a možnost, že některé stavební zakázky skončí v rukách mafie. Také říkají, že peníze by bylo lepší vynaložit na modernizaci zchátralé stávající infrastruktury na Sicílii a Kalábrii, v regionu na špičce „italské boty".
Při výšce 399 metrů by dvě věže mostu přes Messinskou úžinu byly o třetinu vyšší než věže mostu Golden Gate Bridge v San Francisku. Výška umožňuje stavitelům vyhnout se umístění věží uprostřed průlivu, kde jsou silné mořské proudy.
Turecko slavnostně zahajuje provoz nejdelšího visutého mostu na světě, který překlenul průliv Dardanely. Vybudování mostu trvalo pět let a náklady na jeho stavbu se vyšplhaly na 3,4 miliardy dolarů (76,5 miliardy korun), uvedl místní tisk.
Průliv Dardanely překlenul nejdelší visutý most na světě. Podívejte se
Enjoy
Italské ministerstvo infrastruktury tvrdí, že most by byl schopen odolat větru o rychlosti 270 kilometrů za hodinu, což je více než nejsilnější vítr, jaký byl kdy v této oblasti zaznamenán, a zemětřesení o síle 7,1 stupně, což se rovná síle zemětřesení v roce 1908, které tehdy srovnalo Messinu se zemí. Most by měl tři jízdní pruhy pro dopravu v každém směru, dvě železniční tratě a byl by široký asi 61 metrů. Stejnou výšku by měla i silnice nad mořem, což by umožnilo velkým lodím proplouvat pod ním.
Za vším hledej Berlusconiho
Pokus o vybudování mostu se odehrál i na počátku 50. let, kdy vláda založila firmu, která měla zkoumat, jak spojit Sicílii s pevninou. O čtvrt století později ale stále jen zvažovala možnosti, které sahaly od visutého mostu po tunel a zavěšený podvodní tubus.
Na visutém mostě se nakonec politici dohodli v roce 2001, kdy tehdejší premiér Silvio Berlusconi vybral i dodavatele. Jenže před zahájením prací prohrál volby a za jeho nástupce parlament projekt zrušil. Berlusconi, který zemřel letos v červnu, se v roce 2011 po návratu do čela vlády pokusil plán oživit. V následujícím roce jej ale znovu zrušila nová vláda, která prohlásila, že je finančně neudržitelný, neboť Itálie čelí dluhové krizi.
Centrum světového dědictví UNESCO napsalo v dopise českému ministerstvu kultury, že by měl v Praze zůstat zachován železniční most na Výtoni. Důvodem je podle centra fakt, že most je důležitou součástí panoramatu Prahy a jeho význam je daný i jeho prohlášením za kulturní památku Česka.
UNESCO žádá český stát, aby se neboural železniční most na Výtoni
Reality
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.