UNESCO žádá český stát, aby se neboural železniční most na Výtoni
Centrum světového dědictví UNESCO napsalo v dopise českému ministerstvu kultury, že by měl v Praze zůstat zachován železniční most na Výtoni. Důvodem je podle centra fakt, že most je důležitou součástí panoramatu Prahy a jeho význam je daný i jeho prohlášením za kulturní památku Česka.
Ministerstvo v reakci odkázalo na svá dřívější vyjádření a především na to, že most prohlásilo za kulturní památku. Majitel mostu, kterým je Správa železnic (SŽ) v minulosti neúspěšně usiloval o odejmutí památkové ochrany, což rezort kultury odmítl.
Na základě technických zpráv je zachování mostu proveditelné, oprava a zlepšení železniční tratě jsou možné, mimo jiné například přidáním rovné konstrukce pro třetí kolej, která nebude narušovat vizuál železničního mostu, stojí v dopise UNESCO, pod nímž je podepsán ředitel jeho kulturní sekce Lazare Eloundou Assoma.
Návrh nového mostu nemá podle něj nic z elegance a propracovanosti železničního mostu. Nový most by měl nepříznivý dopad na říční panorama Prahy, které je součástí toho, proč je Praha zapsaná na seznam světového kulturního dědictví UNESCO, uvedl Assoma. Případnou demontáž mostu nelze podpořit, jelikož jeho kulturní hodnota vyplývá právě z jeho umístění, dodal.
Osud Železničního mostu pod Vyšehradem, ač bylo navrženo jeho zbourání, není ještě zpečetěn. Živá diskuse mezi zastánci jeho zachování a těmi, kteří tvrdí, že se nedá kvůli špatnému technickému stavu zachránit, se dostala až do britského tisku.
Jako by šla k zemi Eiffelovka nebo Tower Bridge. Píše o mostu na Výtoni britský tisk
Reality
Mezinárodní soutěž
Správa železnic vypsala na obnovu mostu mezinárodní soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Tato varianta vyvolala u části veřejnosti i odborníků nevoli, požadují zachování mostu. Konalo se množství jednání se zástupci Prahy, ministerstva dopravy, SŽ i odborníků. Sedm z deseti odborníků na mezinárodním kolokviu ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce.
Návrh na podobu nového železničního mostu na Výtoni, který vzešel z architektonické soutěže, vzbuzuje bouřlivé diskuse nejenom na sociálních sítích. Objevují se i hlasy, že lepší by bylo zachovat ten původní. Replika, která vzešla z pera kanceláře 2T engineering, by měla spojit levý a pravý břeh Vltavy už v roce 2028.
To je vtip, ne? Reagují na projekt nového mostu pod Vyšehradem odborníci
Reality
Například podle ředitele Kloknerova ústavu ČVUT Jiřího Kolíska se oprava, která zajistí odolnost očekávanému dopravnímu zatížení a dostatečnou životnost, zdá být neproveditelná. Další experti uvedli, že most je ve špatném stavu a jeho rekonstrukce by byla drahá, dlouhá a výsledek by měl výrazně nižší životnost než most nový. Pro rekonstrukci se naopak vyjádřil například švýcarský mostní odborník Eugen Brühwiler.
Icomos prosazuje zachování
Podle Českého národního komitétu Mezinárodní rady pro památky a sídla (Icomos) je most opravitelný a jeho zachování by mělo být z důvodu jeho hodnoty prioritou.
Pražské zastupitelstvo v březnu rozhodlo, že podpoří rekonstrukci mostu ve stávající podobě, zásadní je pro město i vybudování jeho třetí koleje. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
Vše o aktuálním dění na trhu s nemovitostmi čtěte v Realitním Clubu
Výstavba výškových budov, což teprve mrakodrapů, tady povážlivě vázne. Proč? Jsou snad mrakodrapy škodlivé či nepatřičné, nebo jen Češi uvázli myšlenkově v jiné době?
Výškové limity dělají z Česka skanzen. A mrakodrapy jsou jen jinde ve světě
Zprávy z firem
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.