Falešné účtenky za milion dolarů. Firmy čelí podvodníkům z řad vlastních zaměstnanců
Umělá inteligence (AI) se stala novou zbraní firemních podvodníků. Stále více zaměstnanců ji využívá k vytváření falešných účtenek a faktur, které vypadají natolik realisticky, že je často neodhalí ani zkušené oko účetních kontrolorů. Firmy tak vstupují do nové éry, v níž AI bojuje proti AI.
Falešné účtenky během několika vteřin
Zatímco dříve bylo padělání účtenek doménou grafiků ovládajících Photoshop, dnes k tomu stačí několik sekund a pár slov v textovém příkazu. Generativní modely od OpenAI nebo Googlu dokážou během okamžiku vytvořit naprosto věrohodný snímek účtenky – se zmačkaným papírem, mastnými skvrnami i přesným rozpisem položek, píše deník Financial Times.
Podle společnosti AppZen tvořily účtenky vytvořené umělou inteligencí v září 2025 14 procent všech podvodných dokumentů, zatímco o rok dříve byl jejich podíl nulový.
Fintechová platforma Ramp za tři měsíce odhalila falešné faktury v hodnotě přes milion dolarů.
Nevěřte vlastním očím
„Tyto účtenky jsou tak dokonalé, že našim zákazníkům říkáme: Nevěřte vlastním očím,ʼ“ uvedl pro Financial Times Chris Juneau, viceprezident společnosti SAP Concur. Podle něj prudký nárůst padělků nastal po uvedení modelu GPT-4o, který umožňuje pokročilé generování realistických obrázků. OpenAI sice tvrdí, že generované snímky označuje digitálními metadaty, ta však lze snadno odstranit – například prostým pořízením screenshotu.
Firmy nasazují vlastní „obrannou AI“
Společnosti proto nasazují vlastní algoritmy, které kontrolují nejen obraz samotné účtenky, ale i její kontext – čas transakce, četnost výdajů u jednoho obchodníka či nesrovnalosti v částkách. „Technologie dokáže odhalit detaily, které by lidský auditor přehlédl,“ říká Calvin Lee z fintechu Ramp.
Výzkum společnosti SAP z července ukázal, že 70 procent finančních ředitelů věří, že se jejich zaměstnanci o podobný podvod s pomocí AI už pokusili. Každý desátý je přesvědčen, že k němu ve firmě skutečně došlo.
Podle Masona Wildera z Asociace certifikovaných vyšetřovatelů podvodů (ACFE) dnes podvodníci nemusejí mít žádné speciální schopnosti. „Kdokoliv může spáchat tento typ podvodu bez jakýchkoli technických dovedností. Před pěti lety byste potřebovali Photoshop, dnes stačí krátký prompt,“ říká Wilder.
Firmy se tak ocitají v novém typu technologického závodu. Zatímco zaměstnanci využívají umělou inteligenci k maskování výdajů, jejich zaměstnavatelé spoléhají na stejnou technologii, aby je odhalili dřív, než dopady pocítí rozpočty.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.