Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Do popředí se dere levný sodík. V bateriích by mohl nahradit drahé lithium

Drahé lithium může v bateriích nahradit levný sodík.
JAC Motors, použito se svolením
Josef Tuček

Poptávka po kvalitních nabíjecích bateriích, ať už v mobilních telefonech nebo elektromobilech, zvyšuje zájem o lithium, které je jejich nejdražší součástí. Výzkumníci tedy samozřejmě zkoumají možnosti jeho nahrazení. V posledních měsících se do popředí prodírá sodík. Jeho razantní tažení právě teď přichází z Číny.

Reklama

V březnu oznámila čínská automobilka JAC Motors, že ve spolupráci s čínskou pobočkou koncernu Volkswagen připravila první elektromobil na světě, který je poháněn energií z baterie, v níž je místo lithia levnější a snadno dostupný sodík. Tyto baterie vyrábí jiná čínská společnost HiNa Battery. Dojezd představeného malého osobního automobilu má být až 250 kilometrů na jedno nabití.

O měsíc později, v dubnu, sdělil největší čínský výrobce baterií pro elektromobily, společnost CATL, že se chystá uvést na trh vlastní baterii obsahující sodík, a to ve vozidle čínské státem vlastněné automobilky Cherry.

Tesla Model 3

Cena lithia opět na rekordu. Zdraží elektromobily?

Cena uhličitanu lithného v Číně vyskočila v pátek podle údajů společnosti Asian Metal na nový rekord  500 500 jüanů (asi 1,75 milionu korun) za tunu. Cena materiálu zásadního pro baterie do elektromobilů se za poslední rok zhruba ztrojnásobila a je o více než 1150 procent vyšší než v době pandemie v červenci 2020. Výrobci vozů na elektrický pohon jsou tak opět pod tlakem, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Náhrada je větší a těžší

Lithium-iontové baterie mají svůj název od toho, že se v nich ionty lithia pohybují z jedné strany baterie na druhou, zatímco elektrony proudí obvodem a napájejí zařízení. Náhrada lithia sodíkem není něčím úplně neznámým. Na různých podobách této záměny pracují vědci i průmyslové firmy už dlouhá léta. Až donedávna však naráželi na to, že sodík-iontové baterie se rychle opotřebovávají a je v nich nižší hustota energie.

Což mimo jiné znamená, že na uložení stejného množství energie musí být sodíková baterie větší a těžší než při použití lithia. Při stejných rozměrech nabízí menší dojezd. To ji pochopitelně znevýhodňuje.

Nicméně vývoj výrazně pokročil. Významně k němu přispěl i profesor Ženevské univerzity českého původu Radovan Černý, který loni oznámil, že se svým týmem vylepšil sodíkovou baterii tím, že do ní dal pevný elektrolyt namísto obvyklého kapalného.

A teď se iniciativy chytili čínští výrobci. A jako první nezůstávají u konceptů, ale chystají sériovou výrobu.

Tesla, ilustrační foto

Zlevňování zabralo. Tesla je v Česku nejprodávanějším elektromobilem

Nejprodávanějším elektromobilem v Česku za první čtyři měsíce se díky pokračujícímu zlevňování stala Tesla, na druhém místě skončila domácí Škoda Auto s modelem Enyaq. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Centrum dopravního výzkumu (CDV) nicméně už dříve uvedlo, že v podílu elektromobilů mezi nově registrovanými osobními auty Česko zaostává.

Přečíst článek

Pro mobily ne, pro záložní napájecí zdroje ano

Čínské společnosti zachovávají orientální zdrženlivost a neprozrazují konkrétnější technické podrobnosti o svých bateriích. Natož aby se svěřily s časovými plány jejich výroby. Na žádosti o komentář nereagují, konstatuje renomovaný časopis MIT Technology Review.

Stále však platí dřívější poznatek o větší velikosti a hmotnosti sodíkových baterií. Uplatnění v malé elektronice, třeba v mobilních telefonech, se tedy nejeví jako příliš pravděpodobné. Zato různé záložní napájecí zdroje v domácnostech, firmách nebo v elektrické síti se zdají být ideálním odběratelem, protože u nich na velikosti a hmotnosti až zas tolik nezáleží.

U elektromobilů je zatím otazník. Dá se čekat, že odběratelem by mohly být dodávkové vozy, případně osobní automobily jezdící jen po městě. U nich každodenní dojezd není příliš velký, takže i méně vydatná baterie postačí. U běžných osobních automobilů zůstávají lithiové baterie velkým konkurentem. Ale výzkumy pokračují a možné vylepšení baterií nelze vyloučit.

Volkswagen a spol. mají velký problém: příliš levné tesly

Volkswagen včetně Škody a spol. mají velký problém: příliš levné tesly

Elon Musk sklízí plody své cílené práce z posledních deseti let. Automobilka Tesla se definitivně přehoupla z fáze nejistého start-upu do pozice dominantního dodavatele luxusních elektromobilů. Po sérii rekordních výsledků začíná diktovat podmínky na trhu celé mobility. A zejména pro německé vozy včetně Škody Auto to začíná být velký problém, míní

Přečíst článek

Technologie podle potřeby

Vyhrají baterie se sodíkem nad bateriemi s lithiem?

Sodík se dá získat ze zcela běžné kuchyňské soli, a je výrazně levnější. Je však stále základem horších baterií, než jaké nabízí lithium.

Lithia je v zemské kůře kolem 88 milionů tun, což by mělo stačit pro miliardy elektromobilů. Ovšem v ekonomicky efektivním množství se vyskytuje jen na některých místech světa (i v Krušných horách). Poptávka po něm drží ceny tohoto prvku nahoře a láká těžaře, aby spustili novou těžbu, což ovšem vyžaduje pracně získávat povolení a budovat nové doly. To otevírá časový prostor pro výrobce sodíkových baterií, aby zlepšili jejich kvalitu.

Možná na konci nebude jeden vítěz, ale více technologií, které každá podle svých možností pokryjí odpovídající kus poptávky.

Elektromobil, ilustrační foto

Gigafactory v Česku by ročně mohla vyrobit baterie do až 800 tisíc aut

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů by mohla ročně vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, uvedl ČEZ. To by mohlo vystačit pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacitě finálních baterií.

Přečíst článek

Další aplikace vědy v byznysu z pera Josefa Tučka čtěte zde

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

„Bílé zlato“ ztrácí lesk. Vyplatí se kutat lithium pod Cínovcem?

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme