Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

ČEZ řeší, jak naloží s lithiem. Jasno bude mít do dvou let

Baterie do elektromobilů v závodu Škoda Auto.
Škoda Auto

Rozhodnutí o komerčním využití lithia chce ČEZ učinit v roce 2023. Finální studie proveditelnosti by měla být hotová v květnu příštího roku, uvedl ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš.

Reklama

Nové výzkumné centrum technologie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze tam zkoumá metodu získávání lithia. Ložisko rudy, která obsahuje kov důležitý pro výrobu baterií, se nachází na Cínovci na Teplicku v Krušných horách. Dvě třetiny zásob jsou na české straně, třetina na německé straně.

Lithium lze zpracovat dvěma metodami. „O metodě, kterou použijeme na zpracování, bychom rádi rozhodli v roce 2023 tak, abychom byli schopni najet s výrobou v roce 2025, aby se nám tento harmonogram potkal s harmonogramem využití lithia při výrobě baterií, především baterií do elektromobilů,” uvedl Beneš.

ČEZ, sídlo

ČEZ si v boji za čistší energii ukrajuje ze zisku. Vydělal o téměř 90 procent méně

Čistý zisk energetické skupiny ČEZ v letošním prvním pololetí meziročně klesl o 89 procent na 1,6 miliardy korun. Provozní výnosy stouply o dvě procenta na 108,2 miliardy a provozní zisk před odpisy (EBITDA) klesl o 18 procent na 31,6 miliardy. Údaje zveřejnila skupina na svém webu.

Přečíst článek

Výroba baterií

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů ročně. „Gigafactory vždy staví konsorcium technologického partnera, energetického developera a partnera z automobilového průmyslu. Rádi bychom rozhodnutí o finálním konsorciu dali do konce roku,” uvedl Beneš s tím, že továrna by mohla být postavena v roce 2025. Stát by mohla v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1 na Chomutovsku, kterou loni ČEZ odstavil. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) řekl, že jakmile se rozhodne o stavbě, začnou práce na rozšíření okolní silniční infrastruktury.

Na Cínovci jsou zhruba tři procenta známých světových zásob lithia, jehož cena v posledním roce roste. V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, se počítá se začátkem těžby v roce 2025. „V předběžné studii proveditelnosti jsme to měli tak, že vytěžíme za 20 let 35 milionů tun horniny, asi 1,7 milionu tun ročně,” uvedl Pavel Čmelík, ředitel útvaru řízení rozvojových projektů ČEZ. Odborníci podle něj už uvedli, že pokud bude zájem, tak vytěžitelná část může být výrazně vyšší. Ročně se počítá s produkcí 22 500 tun hydroxidu lithného, za dvacet let by to mohlo být 500 tisíc tun lithného produktu. Cena hydroxidu lithného je podle Čmelíka nyní kolem 15 tisíc dolarů za tunu.

Na Cínovci se počítá s hlubinnou těžbou, drtit ruda se má přímo v dole. O tom, kde bude zpracovatelský závod, rozhodnuto není. Podle Beneše se zatím neobjevily žádné překážky, které by v těžbě bránily a projekt se zatím stále jeví jako rentabilní.

Čínský export i import roste dvojciferným tempem.

Maersk zezelená. Pořídí osm lodí poháněných ekologickým metanolem

Největší kontejnerový dopravce, dánská společnost A.P. Moller-Maersk, investuje 1,4 miliardy dolarů (30,4 miliardy korun) do zelené flotily.

Přečíst článek

>>>>>> Zajímají vás zprávy z firem? Čtěte naši rubriku. <<<<<<

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

ČEZ

Lukáš Kovanda: Proč vláda nyní couvá se svým plánem znárodnit ČEZ a klíčové elektrárny v ČR?

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme