Volkswagen včetně Škody a spol. mají velký problém: příliš levné tesly

Elon Musk sklízí plody své cílené práce z posledních deseti let. Automobilka Tesla se definitivně přehoupla z fáze nejistého start-upu do pozice dominantního dodavatele luxusních elektromobilů. Po sérii rekordních výsledků začíná diktovat podmínky na trhu celé mobility. A zejména pro německé vozy včetně Škody Auto to začíná být velký problém, míní
Průměrná cena nové Tesly model 3 v USA je momentálně o téměř pět tisíc dolarů levnější než průměrná cena jakéhokoli nového vozu prodaného na území USA. Podle agentury Bloomberg jsou v současnosti Tesly nejlevnější v historii.
Zlevňuje i Ford a další
Výrazné zlevňování tesel odstartovalo letos v lednu. A svou agresivní obchodní strategii automobilka Elona Muska pohnula celým trhem. Ford začal dávat výrazné slevy na své elektromobily Mustang Mach-E, Lucid snížil ceny všech modelů a Rivian oznámil další propouštění.
Každé desáté auto prodané v loňském roce ve světě mělo elektrický pohon. Trh s nimi tak překonal první milník. Světový trh táhly Čína a Evropa, zatímco ve Spojených státech, sídle kultovní automobilky Tesla, tvoří prodej elektromobilů stále jen malý zlomek, napsal deník The Wall Street Journal.
Prodeje elektromobilů loni překonaly milník, blíží se rok zvratu. Trh táhly Čína a Evropa
Money
„Americký trh s elektromobily se dostává do fáze, kdy dojde k výrazným otřesům,“ uvedl pro Bloomberg analytik Morgan Stanley Adam Jonas. Své elektromobily mají totiž ještě letos na trh uvést největší americké značky v čele s General Motors. Je však otázka, jestli nebude pozdě.
Německé značky zaspaly
Potenciál Tesly překreslit mapu mobility se totiž naplno začíná projevovat v Evropě. Zdejší automotive průmysl se elektromobilitě dlouho bránil. Ve chvíli, kdy největší evropské automobilky oznamovaly zelenou transformaci a enormní investice do vývoje elektrovozů, nezdálo se, že by Tesla byla konkurencí. Po změně strategie a razantním snížení cen však přichází období, kdy se najednou evropské elektromobily stávají nekonkurenceschopnými.
Německé automobilky Volkswagen a Mercedes-Benz vyzývají německou vládu k větší podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily. Rozvoj dobíjecí infrastruktury je podle nich potřebný k rychlejšímu přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům.
Vládo, probuď se! Bez boomu dobíjecích stanice nebude elektromobilita, varují německé automobilky
Money
„Když vyrazíte do showroomu nejmenované americké značky, potkáváte lidi, kteří zrušili objednávky na elektromobily řekněme tradičních značek vyrábějících třeba i u nás, a chtějí právě to americké prémiové elektroauto,“ prohlásil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima News.
Při srovnání ceníkových cen pak Tesla již nabízí levnější základní model, než je nejlevnější Eniaq iV společnosti Škoda Auto. Konkrétně: nejlevnější Tesla Model 3 stojí 1,16 milionu korun, zatímco Eniaq startuje na 1,24 milionu korun.
Čínská expanze do Evropy
Nástup Tesly je přitom jen předehrou před skutečným boomem, který může evropské automobilky zasáhnout ještě mnohem citlivěji. Na evropský trh totiž míří celá řada malých čínských elektrovozů, jejichž cenovka bude i pod aktuálními cenami fabií se spalovacím motorem.
Jedná se o vozy značek MG (patřící do koncernu SAIC), BYD, Zeekr (koncern Geely) a Nio. Zejména BYD se dostává do stále širšího povědomí i díky tomu, že jeho elektrovůz Atto 3 získal pět hvězdiček v hodnocení bezpečnosti. I díky tomu například německá půjčovna Sixt oznámila nákup 100 tisíc kusů těchto elektromobilů.
Jedna z největších čínských automobilek BYD jedná o koupi továrny Fordu v německém městě Saarlouis. Pro automobilku se sídlem v Šen-čenu, která patří k největším výrobcům elektromobilů na světě, by koupě znamenala razantní krok při její expanzi v Evropě, napsal deník The Wall Street Journal.
Velký krok pro čínskou automobilku. Jedná o koupi německé továrny Fordu
Zprávy z firem
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?