Reklama

Gigafactory v Česku by ročně mohla vyrobit baterie do až 800 tisíc aut

Elektromobil, ilustrační foto
Volvo Car Group
 ČTK

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů by mohla ročně vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, uvedl ČEZ. To by mohlo vystačit pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacitě finálních baterií.

V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, je podle mluvčí energetické společnosti Barbory Peterové, je vytěžení a následné zpracování 34,5 milionu tun rudy během 21 let od začátku těžby, která se plánuje na rok 2025.

„Zatím jsme neidentifikovali žádné zásadní překážky, které by budoucí těžbě a následnému zpracování bránily. Provádíme desítky zkušebních vrtů a pracujeme na finální ekonomické a technologické studii proveditelnosti. Ta má upřesnit závěry z předběžné studie proveditelnosti a přinést odpovědi na všechny důležité otázky. V zásadě na to, jak otevřít důl a jak těžit a jak pak z vytěženého materiálu získat lithium,” řekla Peterová.

Konečné rozhodnutí by podle ní mělo padnout v roce 2023, pak by mohla následovat stavba závodu s tím, že zahájení těžby by bylo v roce 2025. „Paralelně běží práce na povolovacích řízeních včetně běžícího procesu EIA (posudek vlivu na životní prostředí). Nyní čekáme na vyjádření ministerstva, které stanoví oblasti, na které se máme zaměřit při zpracování dokumentace vlivu stavby na životní prostředí,” uvedla mluvčí.

Koncern VW jedná s českou vládou o stavbě gigafactory na území Česka.

Gigafactory chtějí v Česku stavět Volkswagen a LG

Jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny na baterie pro elektromobily je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov ze skupiny ČEZ.

Přečíst článek

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš v úterý podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu gigafactory v Česku. Zájem podle Havlíčka má Volkswagen (VW), jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG. Z vládního materiálu vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu takzvané gigafactory je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil.

Reklama

Většina expertů se shodla, že plánovaný vznik továrny na baterie pro elektromobily v Česku je pro tuzemský automobilový průmysl kvůli vývoji na trhu a směřování Evropy k nízkoemisním zdrojům téměř nutností. Šéf ČEZ Beneš v úterý řekl, že továrna na baterie pro elektroautomobily by při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Baterie do elektromobilů v závodu Škoda Auto.

Stát i ČEZ podpoří projekt gigafactory. V první fázi půjde o 52 miliard

Vláda a energetická společnost ČEZ zřejmě v úterý podepíšou memoradum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily, takzvané Gigafactory, v Česku.

Přečíst článek

Vedoucí odboru surovinového informačního systému České geologické služby Jaromír Starý řekl, že v Česku je v současnosti evidováno 571,5 milionu tun rudy s 1,14 milionu tun lithia. Uvedl, že v ČR jsou proti dřívějším třem už jen zhruba dvě procenta světových zdrojů lithia. „Průzkumy a přírůstky zdrojů ve světě pokračují,” vysvětlil. V Česku je malé množství na ložisku ve Slavkovském lese a naprostá většina na Cínovci. „Předmětem dobývání budou nejbohatší a nejpřístupnější části cínoveckého ložiska,” dodal.

Reklama

Související

Reklama
Doporučujeme