Reklama

Biohacking: Vitamín nesmrtelnosti. B5 bojuje s alzheimerem, cholesterolem i vráskami

Vrásky - ilustrační foto
Pixabay
Alžběta Shejbalová

Vitamín B5 je jednou z klíčových látek, které si tělo nedokáže samo vyrobit, ale musí je přijímat v potravě. Podceňovaný vitamin přitom sehrává pozitivní roli v boji proti celé řadě civilizačních chorob.

Reklama

Vitamín B5 neboli kyselina pantoténová je jedním ze základních mikroživin pro lidské tělo. Tělo si ho jako ostatní vitamíny neumí vyrobit a musí ho přijmout ve stravě. Jeho hlavní funkcí je syntéza koenzymu A (CoA). Je výchozím materiálem v takzvaném Krebsově cyklu, což je proces, při kterém v mitochondriích buněk vzniká energie z tuků a sacharidů přijatých ze stravy.

Právě díky tomu, že se vitamín B5 účastní procesů v téměř každé buňce lidského těla, je také přítomen v široké škále různých druhů potravin. Nejvíce ho obsahují kuřecí játra, slunečnicová semínka, avokádo, žampiony a sladké brambory. Doporučená denní dávka je stanovena na 5 mg denně pro dospělého člověka. Toto množství není příliš náročné denně zkonzumovat, pokud jíme pestrou a vyváženou přirozenou stravu. Riziko chronické nedostatečnosti ohrožuje primárně ty, kteří trpí podvýživou, zásadními problémy se vstřebávání živin a onemocněními zažívacího ústrojí. 

Biohacking: Trápí vás vypadávání vlasů? Možná za tím je nedostatek biotinu

Biotin neboli také vitamín B7, patří k vitamínům skupiny B. Je plně rozpustný ve vodě a nejznámější jsou jeho pozitivní účinky na vlasy a pokožku. Tento zásadní vitamín ale vykazuje i další benefity pro celý lidský organismus.

Přečíst článek

Špatný a dobrý cholesterol

Lidské tělo potřebuje kyselinu pantoténovou, aby mohlo produkovat cholesterol. Vysoký cholesterol je sice dnes prezentován jako zdravotní strašák, ale je to nutný komponent pro výrobu nových buněk a tkání. Vitamín B5 byl zkoumán pro svou schopnost pozitivně ovlivňovat srdeční funkci zejména právě díky udržování vyrovnané hladiny cholesterolu. Vypadá to, že pomáhá chránit cévy a předcházet nebezpečnému nárůstu plaku v artériích, který může vést až k infarktu či mrtvici. 

Vysoké hodnoty „špatného“ LDL cholesterolu jsou významným faktorem při vzniku kardiovaskulárního onemocnění a množství studií ukázalo, že vitamín B5 má schopnost ho snižovat, zatímco zvyšuje ten „dobrý“ HDL cholesterol. Další důležitý benefit vitamínu B5 je, že pomáhá při produkci červených krvinek, které po těle roznášejí kyslík. Kyselina pantoténová totiž podporuje správnou hladinu hemoglobinu v našich tělech a tím pomáhá předcházet anémii.

Reklama

Biohacking: Přibýváte bezdůvodně na váze? Možná máte v těle málo jódu

Málo jódu škodí, stejně tak jeho přemíra. Mít vyrovnanou hladinu jódu je extrémně důležité zejména v těhotenství. Jeho nedostatek může trvale poškodit mozek dítěte. Co jíst, abychom měli v těle jódu tak akorát?

Přečíst článek

Nedostatek B5 souvisí s Alzheimerovou chorobou

Vitamín B5 pomáhá s funkcí nervů, specificky třeba tím, že je nezbytnou součástí produkce důležité molekuly acetylcholinu, na které je nervový systém zcela závislý. Toto je látka, která umožňuje komunikaci mozku a míchy s imunitním systémem a také s orgány, jako je srdce, plíce či játra. Také je přítomná při přenosu nervových vzruchů ke svalům. 

Vyvážená hladina kyseliny pantoténové tak brání rozvoji nervových poruch a oslabení funkcí pohybového aparátu. Jednou z nemocí vznikajících vážným nedostatkem vitamínu B5 je takzvaný syndrom pálení nohou. Ten se projevuje ztrátou citu v končetinách spolu s intenzivním pocitem pálení, zánětu a také chronické únavy a fyzické slabosti.

Sardinky. Rybí restaurace

Biohacking: Příliš železa v těle škodí. Pozor na litinové hrnce

Kromě zajištění zdravé krve a okysličení všech orgánů, vyvážená hladina železa podporuje obecný pocit zdraví, vyrovnané energie a dobře pracujícího metabolismu.

Přečíst článek

Vyvážený status vitamínů skupiny B obecně je spojen se zlepšováním kognitivních funkcí – předchází rozvoji migrén, ztrátě paměti, deprese, nespavosti či dokonce alkoholové závislosti. Naopak jejich nedostatek sehrává roli při vzniku řady problémů. Studie naznačují, že deficit vitamínu B5 v mozku souvisí s rozvojem demence a Alzheimerovy choroby. Kyselina pantoténová také reguluje neurotransmitery v mozku, což pomáhá vytvářet ochranný myelin okolo neuronů. Zdravá myelinová vrstva pomáhá podporovat normální funkce v mozku a tím se lépe vyrovnávat se stresem, úzkostí a depresemi. 

B5 urychluje hojení

Právě zhoršená schopnost se vyrovnávat se stresem může být jeden ze znaků nedostatku vitamínu B5 a dále se může projevovat při zhoršené funkci nadledvinek. Ty jsou zodpovědné za rovnoměrné uvolňování stresových hormonů, v reakci na každodenní životní styl člověka. Jakákoliv chronická nerovnováha může tento přesně vybalancovaný systém rozhodit a podepsat se tak na kvalitě spánku, chuti k pohybu a cvičení, vyrovnanosti nálady, na stabilitě váhy či přivodit další projevy stresu.

Sledujte seriál o zdravém životním stylu Biohacking

Kyselinu pantoténovou známe také jako součást krémů a mastí pro udržování dobrého zdraví pokožky. Nejen že pomáhá například s hojením kůže po ozařování, ale je schopná udržovat kůži mladistvou předcházením vzniku vrásek a také léčí ekzém či komáří štípnutí. Přesný mechanismus léčivých schopnosti vitamínu B5 není znám, ale data ze studií jasně ukazují, že zrychluje efekt normálního procesu léčení a posiluje obranyschopnost pokožky díky mechanismům, které pomáhají kontrolovat buněční dělení a regeneraci.

Lahůdkové droždí - iliustrační foto

Biohacking: Začíná to nespavostí, nedostatek vitamínu B6 vede až k demenci a rakovině

Vitamín B6 se v českých lékárnách často prodává v komplexu spolu s hořčíkem pro lepší spánek a náladu. Tento velmi důležitý vitamín má spoustu zajímavých rolí v těle. Kterých? Pojďme se na ně podívat.

Přečíst článek

Grilování - ilustrační foto

Biohacking: Vegetariánům a veganům chybí vitamin B3. Hrozí jim deprese

Vitamin B3 je pro tělo zcela zásadní a jeho nedostatek způsobuje několik nemocí i nárůst nebezpečí srdečních chorob, protože snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Vyvážená strava zajišťuje dostatečný přísun této látky. Problémy však mohou mít například vegetariáni.

Přečíst článek

Reklama

Související

Hovězí maso je největším přirozeným zdrojem koenzymu Q10

Biohacking: Všichni jej známe, co ale skutečně umí koenzym Q10? Víc, než byste čekali

Přečíst článek
Krab, mořské plody

Biohacking: Zánět tělo chrání, ale moc ho škodí. Astaxantin pomůže

Přečíst článek
Lyžování v každém věku

Biohacking: Koenzym NAD pomáhá zdravému spánku. A vede k dlouhověkosti

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme