Reklama

Biohacking: Příliš železa v těle škodí. Pozor na litinové hrnce

Sardinky. Rybí restaurace
Andrew Dalby via Wikimedia Commons
Alžběta Shejbalová

Kromě zajištění zdravé krve a okysličení všech orgánů, vyvážená hladina železa podporuje obecný pocit zdraví, vyrovnané energie a dobře pracujícího metabolismu.

Reklama

Železo jako prvek je známý jako součást krevního komponentu hemoglobinu, což je bílkovina v červené krvince zodpovědná za přenos kyslíku z plic do krve a potažmo do celého těla.   

Existuje ve dvou formách – hemového a nehemového železa. Hemové železo je přítomné pouze v živočišných potravinách, nehemové v živočišných i rostlinných. Hemové je daleko lépe vstřebatelné a v západní kultuře se konzumuje  v množství 10 až 15 procent z celkového příjmu. To může být výhoda – zařazením potravin bohatých na hemové železo lze zvýšit hladinu železa v krvi ohrožených skupin – těhotných a kojících žen, žen se silnou menstruací či sportovců. Může to být ale i nevýhoda – organismus totiž vstřebává hemové železo bez ohledu na jeho status v těle, tedy hladinu, která už v tělních tkáních a krvi je.  

Parmiggiano Regiano, sýr parmazán

Biohacking: Vitamíny K jsou dva. A každý je jiný

Vitamín K je relativně neznámý vitamín. Existuje několik druhů vitamínu K, ale pro lidské zdraví je esenciální K1 a K2. Poslední studie ukazují, že každý z nich funguje na jiném principu a že se vlastně chovají jako dvě rozdílné substance.

Přečíst článek

Pro ženu v plodném věku je doporučeno 18 miligramů (mg) denní dávky, mužům a ženám po menopauze pak stačí pouze 8 mg železa denně. Těm posledně zmíněným tedy také častěji hrozí přemíra železa, která se projevuje různými symptomy od problémů s játry, srdcem a trávícími problémy. Toxicita železa je stresorem pro tělo, proto biohackeři, kterých se to týká, chodí darovat krev jako strategii, která snižuje zvýšené množství železa v těle. To může vzniknout konzumací doplňků stravy, ale i přílišným přijímáním na železo bohatých potravin, či třeba častým používáním litinového nádobí. Naštěstí ale platí, že u průměrně zdravého člověka existuje mechanismus, kdy tělo vyloučí hormon, který reguluje množství vstřebávaného železa v těle. Pokud ho máme mnoho, tento hormon se vylučuje minimálně a naopak.  

Nedostatečnost je nejčastějším problémem při nerovnováze stavu železa a asi 25 procent populace trpí anémií, vyvolanou tímto nedostatkem. Podstatou anémie je stav, který je charakteristický zhoršenou produkcí dostatečného množství zdravých červených krvinek, kde hraje železo zásadní roli. Anémie z nízké hladiny železa vzniká většinou kvůli ztrátě krve, nevhodné stravě či neschopnosti absorbovat dostatek železa z jídla. Potom veškeré tkáně jsou méně okysličené a člověk se cítí unavený a slabý.  

Reklama

Digitální nomádi nechodí do práce, lebedí si v teple, ale trápí je psychika

S odcházejícím létem a myšlenkou na zachmuřelou a hlavně drahou zimu se možná zasníme, že by nebylo špatné pracovat na dálku odněkud z tropické pláže. Covid přece ukázal, že pracovat distančně může víc lidí, než by se dříve dalo věřit. Co by nám na pláži chybělo? Ukazuje se, že je toho hodně.

Přečíst článek

Naštěstí tento druh anémie lze často poměrně dobře léčit pomocí vhodné stravy. Ten nejjednodušší přístup představuje navýšení zdravé přirozené potravy – primárně syrového ovoce a zeleniny. Vitamín C v nich přirozeně obsažený totiž významně podporuje vstřebávání nehemového železa z rostlinných zdrojů. Další taktika je konzumovat potraviny, které obsahují vysoké množství železa. Jeho nejbohatším zdrojem jsou bílé fazole, čočka, špenát, hovězí játra, cizrna, hovězí maso a sardinky. Standardní porce každé této poživatiny obsahuje 2,5mg až 6,5mg železa, tudíž nejlepší strategií je kombinovat různé druhy potravin – ty přirozeně obsahující železo i těch s vysokým obsahem vitamínu C. Například tedy luštěniny s orestovanou zeleninou, maso se salátem či nakombinované smoothie z červené řepy, jablka, špenátu a pomeranče – každý z těchto receptů je v zásadě schopný naplnit denní požadavek železa.   

Kromě zajištění zdravé krve a okysličení všech orgánů, vyvážená hladina železa podporuje obecný pocit zdraví, vyrovnané energie a dobře pracujícího metabolismu. Také je nezbytný pro správné fungování celé řady enzymů – těch, které tráví potravu a zajišťují vstřebávání živin, ale i hormonů, které podporují mozek, srdce a metabolické zdraví. Kromě hemoglobinu, kde je přítomna většina z 3 až 4 gramů celkového železa přítomného v lidském těle, je uchován v játrech, slezině a morku a také ve svalech ve formě myoglobinu, který zásobuje kyslíkem svaly, a to zejména při pohybu, sportu a fyzické zátěži.  

Doplňovat železo ve formě doplňků se obecně doporučuje pouze při prokázaném deficitu. Nejprokazatelnějším testem stavu železa v organismu překvapivě není pouze množství elementálního železa v krvi, ale pro úplný obraz je dobré zajistit i test ferritinu v séru. Na stav železa v těle mají také vliv nevyrovnané hladiny dalších minerálů a vitamínů – například hořčíku, vápníku, zinku a vitamínů C, B1, B2 či B12, takže doplňovat samotné železo pak neposkytuje kýžený výsledek. Opět je tedy nejlepší strategií jíst pestrou, vyváženou a primárně člověku vlastní přirozenou stravu. 

Špenátový salát

Biohacking: Zázračný vitamin E pomáhá v boji proti stárnutí

Vitaminem E si výrazně posílíte imunitu a zpomalíte proces stárnutí. Běžně je v rostlinných olejích či špenátu. Pozor však na dávkování, při špatné konzumaci potravinových doplňků může dokonce zkracovat život.

Přečíst článek

vitamín C

Biohacking: Ušetřete za kolagen, vitamín C pomůže stárnout s grácií

Vitamín C je základní vitamín a antioxidant, který ovlivňuje řadu procesů v těle. Seriál Biohacking pokračuje sérií zaměřenou na jednotlivé vitamíny.

Přečíst článek

Reklama

Související

Ryby, mořské plody

Biohacking: Vitamín A skoro stačí přijímat z živočišné stravy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme