Reklama

Biohacking: Trápí vás vypadávání vlasů? Možná za tím je nedostatek biotinu

Biohacking: Trápí vás vypadávání vlasů? Možná za tím je nedostatek biotinu
iStock
Alžběta Shejbalová

Biotin neboli také vitamín B7, patří k vitamínům skupiny B. Je plně rozpustný ve vodě a nejznámější jsou jeho pozitivní účinky na vlasy a pokožku. Tento zásadní vitamín ale vykazuje i další benefity pro celý lidský organismus.

Reklama

Biotin reguluje expresi genů, které jsou zásadní pro vykonávání metabolických funkcí. Spolu s dalšími B vitamíny je nezbytný pro přeměnu přijaté potravy do využitelné energie. Nejprve tak, že přeměňuje sacharidy na glukózu, což je organismem preferovaný zdroj energie. Pomáhá tělu také využít aminokyseliny z bílkovin, aby se mohly účastnit různých biologických procesů. A v neposlední řadě aktivuje mastné kyseliny z tuku obsahujících potravin.

S dostatečnou hladinou vitamínu B7 tak zabráníme symptomům pomalého metabolismu. Těmi mohou být únava a snížená úroveň energie, přibírání na váze a trávící problémy. Biotin také pomáhá chránit před rozvojem diabetu 2. typu. Studie na toto téma ukazují, že zvláště pokud ho spojíme s konzumací chromu, sníží se tím hladina krevního cukru u diabetiků. Biotin totiž nejen že podporuje funkci inzulínu, který je nezbytný ke snížení cukru v krvi, ale také snižuje produkci enzymů, které podporují produkci glukózy v játrech. Pak se i do krve vyplavuje méně cukru a dále se snižuje riziko inzulínové rezistence. Biotin umí snížit i symptomy již propuknutého diabetu, včetně nervové bolesti.

Biotin výrazně podporuje zdraví nervového systému tím, že hraje roli v přenosu nervových vzruchů a při aktivitě neurotransmiterů. Vitamin B7 také posiluje oběhovou soustavu a chrání srdce. Snižuje hladinu celkového cholesterolu a triglyceridů (opět zejména v synergii s chrómem) a zvyšuje „dobrý“ HDL cholesterol. Vyvážená hladina biotinu v organismu podporuje funkce štítné žlázy a nadledvinek, které jsou zodpovědné za správné vnímání hladu, bolesti, dobrý spánek a náladu.

Biohacking (ilustrační foto)

Biohacking: Trend, jak „žít věčně" podle miliardářů. Dozvíte se v obsáhlém seriálu

Co to je biohacking? Nový lifestyle, který zahrnuje metody, jak si „vytunit" tělo a mozek, jak co nejzdravěji, nejefektivněji a nejlépe fungovat a žít. Seriál Biohacking na newstream.cz každý týden představuje nejzajímavější „hacky." Níže najdete odkazy na jednotlivé již vydané díly.

Přečíst článek

Doporučená denní dávka biotinu činí 30 µg pro dospělého. Nejbohatšími zdroji jsou vejce, luštěniny, ořechy a semínky, játra, sladké brambory a houby. Nedostatek není v západním světě příliš častý, protože biotin je obsažen v malém množství ve většině přirozených potravin. Nejčastějšími symptomy deficitu vitamínu B7 je padání vlasů, lámající se nehty, seborrhoická či ekzematická vyrážka, únava a deprese. Tím, že nejčastějšími projevy jsou právě ty kožní, biotin je často indikován jako potravní doplněk, které tyto potíže pomůže spravit či alespoň zlepšit. Biotin lze konzumovat vnitřně v různých dávkách samotný, i v rámci B-komplexu. Tak se sníží pravděpodobnost nerovnováhy jednotlivých vitamínů skupiny B a zároveň se zajistí jejich každodenní pokrytí. Vysoké dávky biotinu jsou zejména schopné vychýlit statut vitaminu B5 – kyseliny pantotenové – který například pomáhá léčit akné. Kúru s tabletami B-komplexu většinou stačí absolvovat několikrát do roka. Biotin je často obsažen nejen v doplňcích stravy, ale dají se pořídit i kožní produkty, jako různé krémy, séra i šampony a masky na vlasy.

Reklama

Tyto preparáty mohou pomoci, ale studie radí spíše přijmout biotin ze stravy či z doplňků pro plnou škálu benefitů. Řada z nich vyvozuje, že konzumace suplementů s biotinem po dobu 3-6 měsíců může pomoci růstu vlasů a zpomalit jejich padání. Další ze studií zjistila, že v porovnání s kontrolní skupinou ti, kteří opět brali doplněk s biotinem uvedli zlepšení v celkovém objemu a hustotě vlasů po 90 dnech, a dokonce v lesku a hydrataci vlasů po 180 dnech.

Další studie z roku 2017 se opět zaměřila na efektivitu suplementace biotinem pro rychlost růstu vlasů a kvalitu nehtů a seznala, že ve všech případech došlo k jejich klinickému zlepšení.

Biotin je obecně jako doplněk stravy dobře snášen i ve vysokých dávkách, a to až do 10 mg denně, což je 300x více, než je doporučená denní dávka. Pokud ho tělo přijme v nadbytečném množství, nedělá si rezervy a jednoduše ho vyloučí. V případě problémů s pletí, vlasy či nehty, se doporučuje začít s doplňky stravy obsahující cca 100 µg denně a postupně navyšovat, pokud nezaznamenáme efekt.

Reklama

Související

Vrásky - ilustrační foto

Biohacking: Vitamín nesmrtelnosti. B5 bojuje s alzheimerem, cholesterolem i vráskami

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme