Reklama

Biohacking: Anorektičky a alkoholici mohou mít jedno společné: nedostatek thiaminu

Biohacking: Anorektičky a alkoholici mohou mít jedno společné: nedostatek thiaminu
iStock
Alžběta Shejbalová

Biohackeři radí konzumovat několikrát týdně mořské řasy, třeba ve formě suši anebo další japonské delikatesy - polévky miso. Či cizrnovou pomazánku hummus a pasty a másla z ořechů a semínek.

Reklama

Thiamin čili vitamín B1 je první v pořadí vitamínů skupiny B. A je to další vitamín, který je absolutně nezbytný pro zdravý vývoj a stav člověka.

Thiamin je nutný k tvorbě jednotek energie ATP uvnitř mitochondrií v buňkách. Pomáhá při přeměně sacharidů přijatých ze stravy na glukózu, což je tělem preferovaný zdroj energie. Tím vitamín B1 pomáhá udržovat energetický metabolismus organismu v dobrém stavu. Glukóza je také hlavním zdrojem energie mozku. Vůbec benefity vyrovnané hladiny thiaminu v mozku jsou nezastupitelné. Vitamín B1 pomáhá s tvorbou takzvaných myelinových pochví, které chrání jednotlivé neurony v mozku a chrání je před poškozením a smrtí. To vytváří ochranu před nervovými defekty. Thiamin také svým účinkem chrání mozek před propuknutím Alzheimerovy choroby.

Špenátový salát

Biohacking: Potřebují ho alkoholici, diabetici i těhotné ženy. Vitamín B9

Už velká sklenice smoothie se špenátem, salátem, avokádem a jablkem pro dochucení dokáže dodat celou denní dávku vitamínu B9. Tím tělu pomůžeme při řadě problémů, které může nedostatek folátu přinést.

Přečíst článek

Vitamín B1 zvyšuje schopnost koncentrace, posiluje mentální energii a snižuje efekty chronického stresu. Studie poukazují na korelaci nízkého statusu thiaminu v mozku a problémy s učením a zapamatováním si informacíBritská studie ukázala, že thiamin urychlil reakční dobu a zlepšil subjektivní hodnocení soustředění u studentů při zkoušce. Thiamin je také nutný pro pocit stabilní nálady a chrání před depresemi a úzkostmi. V mozku dále pomáhá zmírňovat zánět, jež může způsobovat různé další problémy.

Thiamin také hraje roli při vstřebávání ostatních makroživin, bílkovin i tuků. Je součástí procesu tvorby červených krvinek, čímž pomáhá předcházet anemickým stavům a udržovat stabilní hladinu energie. Jeho dalším úkolem je tvořit důležitý neurotransmiter acetylcholin. Ten je zodpovědný za přenos vzruchů mezi nervy a svaly. Jedním z těch nejdůležitějších je srdce a to je absolutně závislé na těchto přenosech. Thiamin je také rozpoznán jako vitamín, jehož vyvážená hladina pomáhá předcházet problémům s očima - glaukomům a zákalům.

Reklama

Krom mozku i žaludek

Vitamín B1 pomáhá udržovat svalový tonus trávícího ústrojí. Sekrece kyseliny chlorovodíkové, jež je nedílnou součástí prostředí žaludku, je ovlivňována hladinou thiaminu v organismu. V žaludku se také tráví některé mikro a makroživiny a statut vitamínu B1 ovlivňuje jejich vstřebávání. V trávícím systému sídlí také důležitá část imunitního systému, proto je zachování jeho dobrého stavu zásadní pro dobrou obranyschopnost organismu.

Doporučená denní dávka je zhruba 1,2 mg pro dospělého člověka. Nejbohatšími zdroji jsou mořské řasy, semínka a ořechy, luštěniny. V západním světe je vážný nedostatek thiaminu poměrně vzácný. V extrémní formě způsobuje dvě nám známá onemocnění. Beri-beri, která způsobuje ochabování svalstva a vážné srdeční problémy.

A také syndrom Wernicke-Korsakov, který způsobuje nervové poškození, letargii a mentální onemocnění a může vést až ke smrti. Podání thiaminu může, ale nemusí, zvrátit průběh a dopady tohoto onemocnění. Nejčastější skupinou postiženou vážnějším deficitem vitamínu B1 jsou alkoholici, je to odhadem 30 až 80 procent. Je to způsobeno tím, že často nekonzumují dostatečné množství mikronutrientů a zároveň alkohol také brání vstřebávání thiaminu.

Dietáři také trpí

Nedostatek může ale vzniknout i z jiných důvodů. Například přísnými dietami , anorexií, fyzickým a mentálním stresem či ve starším věku získaným nedostatečným vstřebáváním. Doplnit lze thiamin ze stravy celkem jednoduše a to prostředníctvím pestré a přirozené stravy. Biohackeři radí konzumovat několikrát týdně mořské řasy, ve formě například suši či další japonské delikatesy - polévky miso. Dále doporučují cizrnovou pomazánku hummus či pasty a másla z ořechů a semínek. Ty radí přidat do ranního müsli, smoothie či dezertů.

Dalším výborným nutričním zdrojem nejen vitamínu B1, ale i většiny ostatních vitamínů skupiny B, je lahůdkové droždí. Je to deaktivované droždí, a tak se nedá použít jako prostředek pro kynutí. Má jemně sýrovou chuť a pouze jedna polévková lžíce dokáže pokrýt 150 procent denní potřeby thiaminu.

V případě suplementace doplňky stravy je ve většině případů nejvýhodnější zvolit B komplex, obsahující všechny vitamíny skupiny B. Ty jsou přiřazeny k sobě do jedné skupiny právě proto, že se navzájem posilují či oslabují v účincích či při vstřebávání.

Biohacking (ilustrační foto)

Biohacking: Trend, jak „žít věčně" podle miliardářů. Dozvíte se v obsáhlém seriálu

Co to je biohacking? Nový lifestyle, který zahrnuje metody, jak si „vytunit" tělo a mozek, jak co nejzdravěji, nejefektivněji a nejlépe fungovat a žít. Seriál Biohacking na newstream.cz každý týden představuje nejzajímavější „hacky." Níže najdete odkazy na jednotlivé již vydané díly.

Přečíst článek

Biohacking: Přibýváte bezdůvodně na váze? Možná máte v těle málo jódu

Málo jódu škodí, stejně tak jeho přemíra. Mít vyrovnanou hladinu jódu je extrémně důležité zejména v těhotenství. Jeho nedostatek může trvale poškodit mozek dítěte. Co jíst, abychom měli v těle jódu tak akorát?

Přečíst článek

Reklama

Související

Biohacking (ilustrační foto)

Biohacking: Trend, jak „žít věčně" podle miliardářů. Dozvíte se v obsáhlém seriálu

Přečíst článek
Špenátový salát

Biohacking: Potřebují ho alkoholici, diabetici i těhotné ženy. Vitamín B9

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme