Reklama

Biohacking: Potřebují ho alkoholici, diabetici i těhotné ženy. Vitamín B9

Špenátový salát
Pixabay
Alžběta Shejbalová

Už velká sklenice smoothie se špenátem, salátem, avokádem a jablkem pro dochucení dokáže dodat celou denní dávku vitamínu B9. Tím tělu pomůžeme při řadě problémů, které může nedostatek folátu přinést.

Reklama

Kyselina listová, nebo její aktivní forma folát, či vitamín B9. Tyto označení nese ve vodě rozpustná látka, která je známá díky své úloze předcházet vývojovým vadám plodu v těhotenství. Folát ale hraje v lidském těle řadu dalších nezastupitelných úloh. 

Vitamín B9 ve formě folátu se přirozeně nachází v potravinových zdrojích jako je ovoce, zelenina a luštěniny. Je to forma, ve které je ho tělo ihned schopné použít. Naproti tomu v doplňcích stravy či obohacených jídlech je přítomná jeho syntetická forma kyselina listová. Zajímavá studie publikovaná v Americkém časopise klinické výživy zjistila, že z jídla se vstřebá o 21 procent folátu méně než vyrobené kyseliny listové ze suplementů.

Parmiggiano Regiano, sýr parmazán

Biohacking: Vitamíny K jsou dva. A každý je jiný

Vitamín K je relativně neznámý vitamín. Existuje několik druhů vitamínu K, ale pro lidské zdraví je esenciální K1 a K2. Poslední studie ukazují, že každý z nich funguje na jiném principu a že se vlastně chovají jako dvě rozdílné substance.

Přečíst článek

Toto může být výhoda při nízkém statutu vitamínu B9 v těle a pro předcházení problémům z toho vznikajícím. Může to být ale i nevýhoda, neboť tělo počítá s přijetím kyseliny listové z jídla, kde jsou přítomné další vitamíny a fytochemikálie, dále pozitivně ovlivňující zdraví organismu. Tělo je také méně schopné regulovat příjem kyseliny listové v umělé formě. Biohackeři doporučují tedy přijímat folát čistě z jídla a v případě konzumace multivitaminu v tabletkách ten, který obsahuje zhruba pouze 15-20 procent kyseliny listové v syntetické formě. Přemíra syntetické kyseliny listové, která není metabolizována a zůstává tak v krevním řečišti, může totiž způsobovat problémy – změny v hladině pohlavních hormonů, špatný spánek a zhoršené vstřebávání některých mikronutrientů, jako je vitamín B12 (o jeho důležitosti pro lidské zdraví jsme psali zde).

Vitamín B9 hraje zásadní roli při takzvané metylaci. Je to základní biochemický proces v organismu, který se děje neustále v každé buňce a pomáhá je pohánět a opravovat. Metylace má také vliv na expresi genů, kdy je v podstatě zapíná či vypíná, což má samozřejmě významné zdravotní dopady. Pokud metylace probíhá na jakékoliv úrovni nesprávně, může to mít vliv na stav plodnosti, na vznik neurologických problémů či některých druhů rakovin a další řady chronických onemocnění.

Reklama

Zvíře závislé na zelenině

V podstatě lze říci, že správná metylace zajišťuje opravu buněk a tím i celých tkání a orgánů a umožňuje zachování pevného zdraví. Vědci zjistili, že v lidském organismu je celkem běžná chyba v genech zodpovědných za zpracování kyseliny listové a její následné využití pro metylaci. Toto lze minimálně alespoň částečně korigovat dostatečným příjmem folátu ze stravy. Jak totiž říká lékař a autor bestsellerů o zdravé stravě Joel Fuhrman – člověk je zvíře závislé na zelené listové zelenině, ta folátu obsahuje obrovské množství.  

Ústřice obsahují ohromné množství zinku

Biohacking: Jíst ústřice se vyplatí. Obsahují zinek, který snižuje riziko rakoviny

Ačkoli věda zatím nezná přesné mechanismy, kterým zinek brání vzniku celé řadě nemocí, jeho účinnost potvrzuje celá řada studií. A zdaleka to neplatí jen pro sezonní respirační choroby, ale i mnohem vážnější onemocnění.

Přečíst článek

Nejbohatšími zdroji kyseliny listové jsou špenát, fazole, růžičková kapusta, římský salát, avokádo a brokolice. Už velká sklenice smoothie se špenátem, salátem, avokádem a jablkem pro dochucení dokáže dodat celou denní dávku vitamínu B9. Tím tělu pomůžeme při řadě problémů, které může nedostatek folátu přinést. Je to zejména zhoršená funkce imunitního systému, chronicky nízká hladina energie, problémy s trávením, anémie, změny nálad a zhoršený vývoj plodu v těhotenství i dítěte v kojeneckém a batolecím věku. Ohroženy nedostatkem jsou zejména těhotné a kojící ženy, dále pak alkoholici a pacienti s onemocněním jater či ledvin a také diabetici.  

Jako částečně i další vitamíny skupiny B, vitamín B9 hraje důležitou roli ve snižování vysoké hladiny homocysteinu v krvi. Homocystein je látka, která je silně spojena se zvýšeným rizikem vzniku infarktu mykardu a mrtvice. Je to amino kyselina, kterou si tělo samo vyrábí z bílkovin přijímaných stravou. Zdroje těchto bílkovin jsou maso, ryby a mléčné výrobky. Dostatečná konzumace folátu z přirozených zdrojů zeleniny, ovoce a luštěnin tedy pomáhá vyrovnávat hladinu homocysteinu a snižovat tím dopad jinak možná ne zcela vhodně zvolené stravy.

Alzheimerova choroba také byla ve studiích spojena jak s vyšší hladinou homocysteinu, tak i s nízkým statutem folátu v krvi pacientů. Vitamín B9 obecně pomáhá při udržení zdraví mozku – jak kognitivních, tak mentálních funkcí. Studie, zahrnující 2948 respondentů zjistila, že koncentrace folátu v krvi byly významně nižší u osob s diagnostikovanou depresí než u zdravých jedinců. 

Pomerančová marmeláda s rakytníkem

Biohacking: Dětem dejte sladké a těžkou peřinu

Proč děti potřebují sladkosti? Jaké vitamíny a doplňky stravy by měly mít? A jak podpořit vývoj mozku? Dočtete se v dalším pokračování úspěšného seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Reklama

Související

Vrásky - ilustrační foto

Biohacking: Vitamín nesmrtelnosti. B5 bojuje s alzheimerem, cholesterolem i vráskami

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme