Tesla jede. Snížení cen vystřelilo její prodeje o čtyři pětiny

Americký výrobce elektromobilů Tesla ve druhém čtvrtletí dodal rekordní počet aut. Odbyt podpořilo snížení ceny, mimo jiné ve Spojených státech, Británii a Číně, které automobilce pomohlo v konkurenci dalších výrobců. Celkem společnost dodala 466 140 vozů, což bylo o 83 procent více než před rokem. Oznámila to Tesla v noci na dnešek.
Začátkem letošního roku šéf Tesly Elon Musk uvedl, že věří, že snaha o vyšší prodeje při nižších ziscích je pro společnost „správnou volbou".
Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.
FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět
Zprávy z firem
Výroba automobilky se zvýšila na téměř 479 700 kusů z 258 580 vozů v období duben až červen 2022. Pomohlo k tomu zvýšení výrobní kapacity. Druhé čtvrtletí bylo již pátým čtvrtletím za sebou, kdy byl počet vyrobených vozů vyšší, než počet dodaných.
Snížení cen v Číně bylo „tahem hráče pokeru“
Analytik investiční firmy Wedbush Securities Dan Ives řekl serveru BBC, že snížení ceny v Číně bylo „chytrým pokerovým tahem, který byl pro Teslu masivně úspěšný". Čína je po Severní Americe pro automobilku druhým největším trhem a čelí zde silné konkurenci místních výrobců elektromobilů.
Čínský výrobce elektromobilů Nio sníží ceny všech svých modelů a ukončí bezplatnou výměnu baterií pro nové kupce. Informuje o tom agentura Reuters. Firma se potýká s poklesem prodeje. Cenovou válku v Číně odstartovala americká Tesla a na čínském trhu se do ní zapojilo více než 40 značek, včetně Volkswagenu.
Kam až to zajde? Na popud Tesly výrobci elektromobilů v Číně masivně zlevňují
Zprávy z firem
Tesla ale bojuje s vyšší konkurencí i v jiných částech světa. Dopadá na ni také růst nákladů na půjčky. To byly hlavní důvody, proč se rozhodla snížit ceny.
Tesla v současnosti provozuje montážní závody v kalifornském Freemontu, texaském Austinu a v zahraničí v Šanghaji a německém Brandenburgu. Společnost vyrábí také nákladní vůz Semi v závodě na výrobu baterií v Nevadě, dodávky modelů Semi však byly zahájeny až v prosinci 2022 a Tesla je zatím nevyrábí ve velkých objemech.

V březnu Musk oznámil, že Tesla plánuje postavit nový závod poblíž mexického města Monterrey. Po červnovém setkání s indickým premiérem Naréndrou Módím pak oznámil, že chce investovat také v Indii.
Snížení cen mělo v prvním čtvrtletí dopad na hospodaření. Tržby se za leden až březen zvýšily o téměř čtvrtinu díky vyššímu prodeji vozů. Zisk však klesl o 24 procent, kvůli nižším cenám a růstu nákladů na suroviny. Výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí společnost oznámí 19. července.
Tesle klesl v prvním čtvrtletí navzdory vyšším tržbám čistý zisk meziročně o 24 procent na 2,5 miliardy dolarů (přes 53 miliard korun). Automobilka to uvedla ve svém středečním sdělení po skončení burzovního obchodování. Na vině je podle tiskových agentur prudké zlevňování vozů, které zanechává stopy na obchodní bilanci amerického výrobce elektromobilů.
Vlny zlevňování srazily čtvrtletní zisk Tesly o čtvrtinu. Ani vysoké marže nepomohly
Zprávy z firem
Zatímco Tesla Elona Muska ceny svých modelů snižuje, jiné značky sázejí na opačnou strategii. A podobně jako na Bugatti Veyron mají jen ti skutečně nejbohatší, v kategorii elektromobilů již existují klenoty, které si obyčejný smrtelník nikdy nedopřeje. Ostatně třeba takový vůz Aspark Owl stojí podle portálu TopSpeed na 3,5 milionu dolarů, tedy podle aktuálního kurzu více než 77 milionů korun. Navíc jich je pouhých 50.
Zapomeňte na Teslu. Tohle jsou nejluxusnější elektromobily světa
Enjoy
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?