Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

AKTUALIZOVÁNO: Škoda kvůli odchodu z Ruska přišla o 17 miliard. A bude ve skupině VW řídit region jihovýchodní Asie

Škoda kvůli odchodu z Ruska přišla o 17 miliard. To je více než její loňský provozní zisk
Škoda Auto
 ČTK

Kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku Škoda Auto loni přišla o téměř 700 milionů eur, tedy zhruba 17 miliard korun. Automobilka aktivity na ruském trhu ukončila po invazi Ruska na Ukrajinu a v současnosti jedná o jejich prodeji. Jednání jsou v závěrečné fázi. Provozní zisk automobilky se loni snížil o 42 procent na 628 milionů eur, což je zhruba 15 miliard korun. Zisk po zdanění klesl o 53 procent na 415 milionu eur, tedy asi deset miliard korun. Škoda bude nově zodpovědná za značky Škoda, Volkswagen a Seat v regionu jihovýchodní Asie, uvedli zástupci firmy na výroční tiskové konferenci.

Reklama

Podle předsedy představenstva Klause Zellmera byla vysoká ztráta v Rusku způsobená nutností udržovat tamní obchodní síť i výrobní závody, i když už automobilka vozy nevyráběla ani neprodávala. Zároveň ztrátu označil za jednorázovou položku, a protože není šance na brzké obnovení výroby a prodeje, rozhodla se ruská aktiva prodat. „Jednání jsou v závěrečné fázi, ale detaily nemohu sdělovat, dokud je neodsouhlasí všechny zúčastněné strany," dodal.t.

Není šance, že bychom v Rusku v brzké době obnovili výrobu a prodej," uvedl předseda představenstva Klaus Zellmer.

Celkové tržby automobilky se na rozdíl od provozního zisku zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 499 miliard korun. Rentabilita tržeb zůstala kladná a dosáhla úrovně tří procent, ovšem klesla o 3,1 procentního bodu. Dodávky aut zákazníkům se loni snížily o 16,7 procenta na 731 300 vozů.

Škoda Auto převezme v rámci koncernu Volkswagen do roku 2027 zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211.

Škodovka převezme od VW výrobu motorů odsouzených k zániku

Automobilka Škoda Auto převezme v rámci koncernu Volkswagen do roku 2027 zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211. K atmosférickým benzínovým agregátům MPI tak přibere i vývoj přeplňovaných motorů TSI o objemu do 1,5 litru. Do oddělení technického vývoje kvůli tomu přijme přes 100 kvalifikovaných pracovníků. Firma to dnes uvedla v tiskové zprávě. Na informaci upozornil deník Právo, podle něhož se chce koncern VW soustředit na vývoj elektromobilů a potřebuje si na to vytvořit prostor.

Přečíst článek

Situace na trhu zůstala podle Zellmera náročná kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, pokračujícím problémům v dodavatelských řetězcích a podstatnému nárůstu cen surovin. „Během pravděpodobně nejnáročnějších tržních podmínek v novodobé historii společnosti dosáhla Škoda Auto velmi solidního finančního výsledku," uvedl Zellmer.

Škoda bude řídit aktivity VW v jihovýchodní Asii

Škoda Auto v rámci mateřského koncernu Volkswagen převezme strategické řízení a budoucí expanzi značek Škoda, Volkswagen a Seat v regionu jihovýchodní Asie ASEAN. Ten vedle Vietnamu zahrnuje například Kambodžu, Laos, Singapur, Malajsii nebo Filipíny. Na trhu chce dosáhnout podíl pět procent, uvedli zástupci automobilky. Podobnou roli v rámci koncernu již automobilka má v Indii.

Škoda je v současnosti těsně před vstupem na vietnamský trh. Letos na něm zahájí prodej dovážených modelů a v roce 2024 spustí lokální montáž vozů. Indie se stane exportním centrem české automobilky. Také na Blízkém východě posiluje Škoda Auto své obchodní aktivity, připojila se k prodejní společnosti Audi Volkswagen Middle East a s využitím synergických efektů s výrobním zázemím v Indii chce v příštích třech letech v regionu navýšit odbyt na 5000 vozů.

Výroby v gigafactory VW

Stanislav Šulc: Volkswagen zahájil ústup z Česka. Nemáme mu co nabídnout

Po roce handrkování o možném vystavění obří fabriky na baterie do elektrovozů na Plzeňsku řekl Volkswagen definitivní „V tuto chvíli ani náhodou“. Podle Financial Times se totiž německá firma rozhodla namísto střední Evropy investovat v USA. Pro český průmysl to je obří rána, která může v příštích letech způsobit obří rozpočtové ztráty. 

Přečíst článek

Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134 300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51 900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377 tisíc vozů. V Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44 600 aut.

Nejprodávanější jsou Octavia, Kamiq a Kodiaq

Nejprodávanějším modelem zůstala i přes pokles o 30 procent na 141 100 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq s 96 300, respektive 94 500 vozy. Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26 800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53 700 aut.

Ještě letos Škoda představí novou generaci modelových řad Superb a Kodiaq. Oba automobily budou k dispozici s plug-in hybridním pohonem, u vozu Kodiaq použitým vůbec poprvé. Vedle toho automobilka uvede modernizované verze modelů Kamiq a Scala i elektromobilu Enyaq iV, který se dočká i vrcholné verze Laurin&Klement.

Škodovácký odborář: Euro 7 pohřbí modely Kamiq, Scala a Fabia

Škodovácký odborář: Euro 7 pohřbí modely Kamiq, Scala a Fabia

Navrhovaná emisní norma Euro 7 zabrání Škodě Auto vyrábět a homologovat malé vozy, jako jsou Kamiq, Scala a Fabia. V novém vydání časopisu Škodovácký odborář to uvedl předseda podnikové rady Škody Jaroslav Povšík. Dopad podle něj bude mít norma i do vývoje a homologace dalších komponentů důležitých pro provoz automobilů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Ruskému automobilovému trhu v únoru 2023 nadále dominovala domácí automobilka Lada. Na snímku model Largus. Pokud vám připomíná Dacii Logan, není to náhoda.

Škoda v Rusku prodala v únoru jen tři stovky vozů. Celý ruský trh se propadl o tři pětiny

Přečíst článek
EU zakázala dovoz ruské ropy. Česko ji kvůli výjimce vozí nejvíce za  jedenáct let.

EU zakázala dovoz ruské ropy. Česko ji ale kvůli výjimce vozí nejvíce za jedenáct let

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme