Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Sklárna v Květné končí s produkcí ručního skla. Definitivně zavře, nebo přejde na automatizovanou výrobu

Sklárna v Květné končí s produkcí ručního skla
Profimedia
 ČTK

Sklárna v Květné, která je součástí obce Strání na Uherskohradišťsku, ukončí příští rok v lednu téměř po 230 letech výrobu ručního skla. Propustí 81 z 87 současných zaměstnanců. Důvodem je nárůst cen energií v minulých letech, kvůli kterému podnik orientovaný na vývoz ztrácí na trhu konkurenceschopnost, řekl ředitel sklárny Marek Mikláš.

Reklama

Zaměstnancům, které sklárna propustí, nyní běží dvouměsíční výpovědní lhůta.„Důvod je jasný, od roku 2022 nám meziročně stouply náklady na energie o 14 milionů korun. Bohužel v globálním světě, protože my 90 procent výrobků vyvážíme mimo Českou republiku, vůbec nemůžeme konkurovat. Všechny okolní státy dotují energie, ať už přímo, nebo přes nějaké skryté podpory,” řekl Mikláš. Na globálním trhu sklárna na tyto hráče naráží a je nejdražší a tím pádem ztrácí zakázky v Evropě.

Zaměstnanci, kteří ve sklárně zůstanou, se podle něj budou starat o chod firmy. „Ono se nedá zavřít ze dne na den. A další věcí je, že majitel, aby tady zachoval zaměstnanost, pracuje s myšlenkou, že tady postavíme automatickou výrobu. Čekáme na financování banky, jestli to padne, nebo nepadne,” uvedl ředitel sklárny. Její historie sahá do roku 1794, je tedy jednou z nejdéle fungujících skláren v České republice.

Multifunkční centrum ve Zlíně má část fasády z luxfer. Autorkou je architektka Eva Jiřičná

Luxfery se vracejí z opovržení, ale jejich hlavní výrobce krachuje

V Česku byl tento skleněný stavební materiál roky posměšně spojen s kutilstvím a svépomocnou výstavbou vesnických domů. Vznikaly tak odpudivé luxferové skleníky, okna do garáží, sklepů či prosvětlená okénka na záchodech. Největším hrdinou svépomocné výstavby pak byl ten, kdo sehnal luxfery barevné a spontánně z nich vyzdil stěny prosvětlující schodiště. 

Přečíst článek

Kumulovaná ztráta

Majitelem sklárny je společnost Cerva Bohemia. Kromě ruční výroby skla, která je její hlavní činností, se věnuje i opravě, renovaci a pronájmu nemovitostí. Loni utržila společnost z prodeje výrobků, služeb a zboží přes 98,7 milionu korun, skončila však ve ztrátě přesahující 28,9 milionu korun. O rok dříve zaznamenala ztrátu přibližně 8,4 milionu korun, v roce 2020 její ztráta dosáhla asi 23,7 milionu korun.

Sklářská společnost Klimchi Lukáše Klimčáka, která vyrábí ve Sklárně Jílek v Kamenickém Šenově na Českolipsku. Je dalším sklářským podnikem, jenž se prosadil ve filmu. Jejich růžový džbán si zahrál v novince Barbie.

České sklo si zahrálo ve velkofilmu Barbie

Růžové džbány s ananasovým vzorem od sklářské společnosti Klimchi z Kamenického Šenova na Českolipsku si zahrály v novém americkém filmu Barbie. Nejde přitom o produkt vyrobený přímo pro film, zdejší sklárna vyrábí džbány už několik let v různých barvách. Zájem o růžové džbány Hobnail ale poté, co se objevily ve filmu, výrazně vzrostl, řekl majitel značky Lukáš Klimčák, který svou firmu založil v roce 2019.

Přečíst článek

Zapletalová: Největším luxusem a nejdražší investicí je čas. I proto by jej měly začít ženy dávat i sobě

Čas hraje zcela zásadní roli při ruční výrobě ve sklářství i v životě každého člověka. Čas je totiž tou nejluxusnější komoditou a měli bychom proto mnohem více promýšlet, do čeho jej investujeme. Na čas pro sebe by tak neměly zapomínat ani ženy, které v dnešní společnosti dávají často přednost všem a všemu před sebou samými, zaznělo jako hlavní motto na dalším inspirativním klubovém setkání Newstream Business Clubu českých a slovenských žen, které tentokrát ve své Galerii Moser v Praze Na Příkopech hostila spolumajitelka sklárny Moser a šéfka nadačního fondu Flamínia Kateřina Zapletalová. 

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme