Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Luxfery se vracejí z opovržení, ale jejich hlavní výrobce krachuje

Multifunkční centrum ve Zlíně má část fasády z luxfer. Autorkou je architektka Eva Jiřičná
město Zlín
Michal Nosek

V Česku byl tento skleněný stavební materiál roky posměšně spojen s kutilstvím a svépomocnou výstavbou vesnických domů. Vznikaly tak odpudivé luxferové skleníky, okna do garáží, sklepů či prosvětlená okénka na záchodech. Největším hrdinou svépomocné výstavby pak byl ten, kdo sehnal luxfery barevné a spontánně z nich vyzdil stěny prosvětlující schodiště. 

Luxfer byl v druhé polovině dvacátého století v Československu nadbytek. Sklárna v Duchcově, kterou podpořil americký program válečné pomoci, vyráběla nad plán, a proto měla problém s odbytem.  

Socialističtí plánovači to proto řešili příkazem pro architekty, aby luxfery ve svých stavbách povinně uplatňovali. I z těchto důvodů, tedy nadměrného a nevhodného využití, budily luxfery znechucení a mnohdy až posměch. Po roce 1990 tak duchcovský výrobce luxfer změnil jméno na Vitrablok a v průběhu tří desítek let se stal v oboru světovým lídrem, který velkou část výroby vyváží. 

Takto by mělo v budoucnu vypadat Hlavní nádraží v Praze.

Tohle není nádraží, to je pergola z Dubaje. Projekt Dánů na nový Hlavák schytává kritiku

V pondělí představená budoucí podoba Hlavního nádraží vyvolává hlasitou kritiku. Vznikla už i petice, která žádá přepracování projektu, a hlavně zachování Nové odbavovací haly.

Přečíst článek

Tato úspěšná kapitola však letos skončila, když na sebe Vitrablok v listopadu vyhlásil insolvenční návrh. Z hlediska obratu se tak jednalo o největší firmu, která na podzim vyhlásila bankrot.

„Šlo již o druhé insolvenční řízení během posledních dvou let. Za uplynulých pět let vykázala společnost zisk pouze jednou. Problémy firmě přinesl zejména rok 2021, pandemie a razantní zvýšení nákladů na materiál a energie,“ zhodnotil situaci Jan Cikler, vedoucí datového oddělení portálu www.informaceofirmach.cz.  

Návrat na scénu

Vitrablok zaměstnává zhruba 270 lidí. Má pobočku v Itálii a do skupiny též patří výrobce Seves Glass Block v americkém státě Ohio. Luxfery mají za sebou obrovskou tradici zejména v USA, kde se používají ve stavebnictví od konce 19. století. Jejich obliba následně vzrostla s příchodem funkcionalismu. Přispěla k tomu jejich praktičnost, odolnost tvárnic a nehořlavost. 

V počátcích propouštěly skleněné tvárnice světlo do továren a mrakodrapů. Funkcionalismus je přenesl do domů a socialismus z nich udělal kreativní nálož v rukou kutilů. Dnes ale i čeští architekti stále více chápou jejich kvality. Luxferám v současném stavebnictví nahrává obliba retra, která zachvátila celý svět. Proto se více prosazují v designových interiérech, například jako propojovací stěny ložnice a koupelny. Příčka z luxfer prostor citlivě odděluje a zároveň nabízí nezbytné soukromí.  

Zjevná spotřeba oceli v Česku byla ve třetím čtvrtletí nejnižší za deset let

Ocelářství v krizi. Zjevná spotřeba oceli v Česku je nejnižší za deset let

Zjevná spotřeba oceli v Česku dosáhla v letošním třetím čtvrtletí 1,37 milionu tun, nejméně za posledních deset let, uvedla Ocelářská unie, která sdružuje podniky z hutnictví a ocelářství v ČR. Nízká spotřeba podle ní odráží nedobrou situaci v českém průmyslu a stavebnictví i stagnaci v Německu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme