Reklama

Německé automobilky zaplatí obří pokutu za emisní kartel. Brzdily inovace

Automobilky doplatily na emisní kartel, ilustrační foto
Unsplash
 ČTK

Čtyři německé automobilky, konkrétně BMW, Volkswagen, Audi a Porsche musí zaplatit pokutu 875 milionů eur (22,6 miliardy korun). Sankci jim vyměřila Evropská komise za to, že ještě společně s automobilkou Daimler vytvořily emisní kartel. Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na dohodu upozornil.

Automobilky uzavřely kartelovou dohodu, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí u osobních aut s naftovým motorem. Nezákonná spolupráce spočívala v tom, že ačkoli měly automobilky k dispozici technologie pro snížení škodlivých emisí pod zákonné limity, vyhýbaly se soutěži a upíraly spotřebitelům možnost koupit si auto, které méně znečišťuje životní prostředí.

„Dnešní rozhodnutí je tedy o tom, jak se legitimní technická spolupráce pokazila. A my netolerujeme, když se společnosti tajně domlouvají,” komentovala rozhodnutí místopředsedkyně EK a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Volkswagen zvažuje, zda proti pokutě nyní podnikne právní kroky. Tvrdí, že sankce kvůli technickým jednáním o emisních technologiích s jinými výrobci automobilů představuje diskutabilní precedens.

Start-up, ilustrační foto

Londýn po brexitu neosiřel. Přilákal rekordní investice do fintechů

Investoři vložili v letošním prvním pololetí do londýnských finančně technologických start-upů rekordních 5,3 miliardy dolarů (115,9 miliardy korun). V meziročním srovnání je to více než dvojnásobek. Dokazuje to, že britská metropole navzdory brexitu zůstává centrem fintechů.

Přečíst článek

„Komise vstupuje na nové území justice, protože poprvé považuje technickou spolupráci za porušení antimonopolních pravidel,” uvedla skupina Volkswagen, na kterou dohromady připadá pokuta 502 milionů eur. „Navíc (komise) ukládá pokuty, ačkoli obsah jednání se nikdy neuskutečnil a žádní zákazníci v důsledku toho neutrpěli újmu,” dodal koncern, jehož součástí jsou také automobilky Audi a Porsche.

Reklama

Případ nesouvisel přímo se skandálem označovaným dieselgate, který je z roku 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že asi do 11 milionů naftových aut nainstaloval po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy emisí.

Skandál dieselgate automobilku dosud vyšel zhruba na 32 miliard eur (826 miliard korun). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

Šéfka ECB Christine Lagardeová
video

ECB zvýšila inflační cíl na dvě procenta. A půjde i výš

Dosud měla banka inflační cíl stanoven „poblíž dvou procent, ale pod nimi”. To ale bylo podle analytiků matoucí. Důvodem změny měnové politiky je pandemie, ale také green deal.

Přečíst článek

Reklama

Související

Lufthansa (ilustrační foto)

Letadla v Evropě létají prázdná. Dopravci se bojí, že kvůli Bruselu přijdou o místa na letištích

Přečíst článek
Elektrárna, ilustrační foto

EU bude asi považovat jadernou energii za zelenou. Lepší příslib si Fialova vláda nemohla na Nový rok přát

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme