Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Palivo budoucnosti? Metanol, soudí Maersk a staví lodě, které jím chce pohánět

Nákladní loď poháněná metanolem – zatím jen na obrázku, ale společnost Maersk jich má objednán plný tucet. První by měla vyplout příští rok.
Maersk / užito se svolením
Josef Tuček

Snahy zbavit se závislosti na fosilních palivech dostaly nový impuls v naléhavé potřebě nekupovat ropu a zemní plyn od Ruska. Protože svět se, bohužel, vyvíjí v krizích, je pravděpodobné, že se nyní hledání náhradních paliv zrychlí. Určitě už nezasáhne do současné války na Ukrajině, ale budoucnost může podstatně ovlivnit.

Reklama

Jestli existuje sektor, kde se téměř nelze obejít bez ropy, je to ten lodní, zejména pak námořní doprava. Ta používá silné nízkoobrátkové motory konstruované ke spalování toho nejméně kvalitního, co vzniká při rafinaci ropy. Ale zdá se, že i tady se situace může změnit.

Ne snad, že by si plavidla pořídila jaderné reaktory – ty fungují na ponorkách, vojenských lodích a ledoborcích, ale u dopravních lodí se neosvědčily, protože se ukázaly jako příliš drahé a ještě se jich lidé v přístavech báli. Ve hře však může být třeba metanol.

Obří dánská logistická společnost A.P. Møller – Mærsk, známá pod označením Maersk, zaměstnává 95 tisíc lidí, operuje se sedmi sty loděmi a působí ve 130 zemích světa. V minulých letech si objednala celkem dvanáct zaoceánských lodí, jejichž kapalným palivem má být metanol. Lodě jsou ovšem zatím ve výrobě, první se má dostat na vodu v příštím roce. Každá z nich má být schopná přepravovat 16 tisíc kontejnerů a stojí 130 milionů eur.

Čínský export i import roste dvojciferným tempem.

Maersk zezelená. Pořídí osm lodí poháněných ekologickým metanolem

Největší kontejnerový dopravce, dánská společnost A.P. Moller-Maersk, investuje 1,4 miliardy dolarů (30,4 miliardy korun) do zelené flotily.

Přečíst článek

Důvody objednávky byly tehdy ekologické – nahradit znečišťující a nežádoucí ropné palivo. Teď se jeví, že mohou mít i význam geopolitický, protože mají šanci stát se příkladem pro jiné dopravce, že jejich byznys může časem opravdu fungovat i bez ropy. Metanol díky tomu může zaujmout i v průmyslových odvětvích.

Strategické partnerství pro zelené palivo

Ve čtvrtek společnost Maersk oznámila, že uzavřela strategické partnerství se šesti významnými společnostmi ze světa s cílem vytvořit zdroj pro získávání „zeleného metanolu“.
V tiskové zprávě uvedla, že při tom bude spolupracovat s dánskými firmami European Energy a Orsted, švýcarskou energetickou společností Proman, s americkým startupem WasteFuel, s čínským konglomerátem CIMC ENRIC a s Green Technology Bank z téže země.

Díky této spolupráci chce Maersk získat do konce roku 2025 zásobování 730 tisíci tunami zeleného metanolu ročně. Jinak by neměl čím své nové lodě pohánět. Jejich motory mají být schopny pálit i klasické palivo, ale tomu se Maersk už chce vyhnout.

Vědci objevili nový způsob produkce biopaliv

Palivo pro auta vyrobené ze slunce, vzduchu a vody? Vědci říkají, jak na to

Evropa hledá náhradu za ruský zemní plyn a ropu. Možná by mohly pomoci nové technologie – třeba palivo vyrobené fotosyntézou v továrně. A vůbec to nemusí být úplné sci-fi.

Přečíst článek

Na rozdíl od vodíku, který by měl rovněž zaujmout pozici ekologického paliva, není nutné metanol skladovat pod tlakem a dá se zapojit do už existující infrastruktury.

(Téměř) uzavřený cyklus

Kde ovšem chtějí zúčastnění partneři metanol brát? V dnešní době se většina metanolu získává ze zemního plynu. Ten ovšem také patří mezi fosilní paliva, byť má menší ekologický dopad než ropa a uhlí.

Opravdu „zelený“ metanol je tedy nutné připravit jinak. Základním zdrojem je biomasa, například zemědělské odpady. K přeměně biomasy na metanol se používá teplo, pára a kyslík.

Další možností výroby je využití elektrolýzy. Při ní elektřina štěpí vodu na kyslík a vodík; vodík se pak slučuje s oxidem uhličitým – buď ze vzduchu, anebo zachyceným v průmyslu. Aby se dalo mluvit o „zeleném“ metanolu, je samozřejmě nutné používat elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Dukovany

Dukovany rychle dokoupily palivo z Ruska. Cena uranu je nejvýše od havárie ve Fukušimě

Světové trhy s uranem jsou v napětí. Cena uranu totiž v důsledku války na Ukrajině teď vylétla nejvýše od havárie na japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011. Důvod zdražování uranu je podobný jako třeba u ropy. Trhy se obávají odstřižení světa od ruského uranu. Dukovany se kvůli tomu rychle předzásobily.

Přečíst článek

I při spalování metanolu samozřejmě vzniká skleníkový plyn oxid uhličitý. Ten je však součástí (téměř) uzavřeného cyklu – rostliny nebo průmysl si jej nejdříve stáhnou ze vzduchu, pak se stane součástí vyrobeného metanolu, a po jeho spálení se zase vrátí do atmosfér. Což se liší od spalování vytěžených fosilních paliv – při něm se skleníkové plyny do atmosféry pouze přidávají.

Ani produkce zeleného vodíku není úplně bezemisní. „Výroba metanolu z biomasy je energeticky náročná a zanechává za sebou uhlíkovou stopu,“ řekl pro web BBC Tristan Smith z londýnské University College. Ovšem menší než fosilní paliva.

Klimatická konference Glasgow

Analýza: Do udržitelných investic tečou stamiliardy. Problémem je „lakování nazeleno”

Lídři celého světa nyní řeší, jak dosáhnout shody na klimatických cílech. Investiční mašina se mezitím už pořádně rozjela. Jen zmatek zůstává dál.

Přečíst článek

Sázka na vědu

Dřívější výpočty uváděly, že metanol pro námořní lodě vyjde na dvojnásobek ceny klasického lodního ropného paliva. S růstem ceny ropy se tento rozdíl může snížit. Jinou věcí pak samozřejmě je, zda nutnost přejít na nová paliva nepřivede vědce k vymyšlení efektivnějších výrobních postupů. To se ve vědě stává, ale není to vždycky sázka na jistotu.

Ovšem v soutěži o náhradníka za ropu se objevují i další kandidáti. Nejen zmíněný vodík, ale třeba také čpavek. „Myslím si, že lodní doprava nebude založena na jediném typu paliva,“ soudí Jacob Sterling, který má ve společnosti Maersk na starosti inovace zaměřené na ekologičtější přístupy. A pro web BBC dodal: „Teď se soustředíme na metanol, protože si myslíme, že to je dobré řešení. Ale budeme pokračovat v dalších inovacích.“

Stavba první evropské továrny automobilky Tesla nedaleko Berlína je v plné proudu.

Drahý nikl může smést ambice Evropy zezelenat

Konflikt na Ukrajině tento týden přinesl nevídaný chaos na trhu s niklem, kovem potřebným pro výrobu baterií. V konečném důsledku by to mohlo mít devastující účinek nejen na evropské ambice v oblasti elektromobility. Spekulanti na pokles tohoto tradičně „výrobního“ kovu v tomto týdnu prodělali miliardy dolarů.

Přečíst článek

>>>>>> Další aplikace vědy v byznysu čtěte zde <<<<<<

Ceny benzinu 5. března 2022

Stanislav Šulc: Jako Pat a Mat aneb Jak Maďaři a Češi snižovali ceny benzinu

Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že? 

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme