Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Maersk zezelená. Pořídí osm lodí poháněných ekologickým metanolem

Čínský export i import roste dvojciferným tempem.
Pixabay

Největší kontejnerový dopravce, dánská společnost A.P. Moller-Maersk, investuje 1,4 miliardy dolarů (30,4 miliardy korun) do zelené flotily.

Reklama

Dopravce po moři objednal osm lodí, které může pohánět ekologicky vyrobený metanol. Jejich dodávky mají začít v roce 2024.

„Nevěříme dalším fosilním palivům,” konstatoval viceprezident Maersku Morten Bo Christiansen, který ve firmě zároveň odpovídá za dekarbonizaci. „Mnoho zákazníků tento postoj velmi podporuje,” dodal.

Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady. Podle údajů Mezinárodní námořní organizace (IMO) jsou to tři procenta z toho, kolik celkem vyprodukuje oxidu uhličitého člověk, a tento poměr poslední dobou roste.

Organizace IMO, která je orgánem OSN a hlavním regulátorem lodní dopravy, usiluje o to, aby se do roku 2050 celkové emise skleníkových plynů v námořní dopravě snížily oproti roku 2008 alespoň o polovinu. V loňském roce vstoupila v platnost pravidla IMO, která mají omezit znečištění ovzduší snížením obsahu síry v lodním palivu.

Čínský export, ilustrační foto

Světová kontejnerová jednička Maersk má rekordní výsledky

Zatímco celý svět od pandemie trápí potíže v logistice a raketový růst cen, přepravci mají žně.

Přečíst článek

Methanol, zemní plyn nebo čpavek

V přechodu k zelenější námořní dopravě není Maersk osamocen. Vlastník ropných tankerů Euronav si například objednal lodě, které budou schopné plout na čpavek nebo zkapalněný zemní plyn.

V únoru Maersk informoval, že všechna nová plavidla jeho flotily budou muset být schopna využívat vedle tradičních ropných produktů také uhlíkově neutrální paliva. Společnost tehdy dále oznámila, že v roce 2023 spustí na moře malou kontejnerovou loď, kterou bude moci pohánět zelený metanol. Poslední objednávka je podstatně větší - každá z lodí unese zhruba 16 tisíc kontejnerů.

Elektromobil, ilustrační foto

Norská zelená revoluce. Běžná auta tam postupně mizí ze silnic

Zatímco v některých zemích se o elektromobilitě diskutuje, jinde už je rozhodnuto. V Norsku letos tvoří elektrická nebo hybridní auta přes 80 procent všech nových prodaných vozů. Touto cestou jde i Island, Švédsko, Nizozemsko, přidávají se Velká Británie nebo Čína. Čeští zákazníci zatím váhají.

Přečíst článek

Zelená paliva jsou drahá

Lodě dodá jihokorejská firma Hyundai Heavy Industries. Představují přibližně tři procenta celkové kontejnerové kapacity společnosti Maersk. Nahradí starší lodě ve flotile společnosti, čímž se ušetří přibližně jeden milion tun oxidu uhličitého ročně. Maersk má opci na další čtyři lodě, které mohou být případně dodány v roce 2025.

Společnost přiznává, že najít dostatek uhlíkově neutrálního metanolu pro lodě od prvního dne provozu bude „náročné”. Ekologická plavba není levná. Zelený metanol je podle Christiansena „nejméně dvakrát dražší” než fosilní topný olej s velmi nízkým obsahem síry, který dnes používá mnoho lodí. V běžném prostředí sazeb za přepravu - dnešní ceny jsou výjimkou - znamená zdvojnásobení ceny paliva nárůst sazeb o zhruba 15 procent, řekl.

Tisk tisícikorunových bankovek v tiskárně cenin

Lukáš Kovanda: Česko deptá past dluhu i inflace. Běžné spoření vede k chudobě

Když tuzemští statistici před pár dny zveřejnili červencovou inflaci, kroutili ekonomové i centrální bankéři nevěřícně hlavou. Nikdo nečekal, že spotřebitelské ceny stoupnou meziročně až takhle výrazně, o 3,4 procenta.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme