Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejná práce: Platy pokladních rostou o tisíce. Stále však zůstávají hluboko pod průměrem

Platy pokladních rostou o tisíce. Stále však zůstávají hluboko pod průměrem
iStock
Michal Nosek

Profese prodavačky v obchodním řetězci se v posledních letech konečně stává atraktivnější. Dříve bídně placeným lidem v posledních letech rostou platy výrazněji než v jiných profesích. Přesto jsou stále téměř o patnáct tisíc korun pod platovým průměrem, který ke konci loňského roku činil 43 tisíc korun.

Reklama

Zvyšování platů je v rámci hlavních českých obchodních řetězců jedním z hlavních témat. A do dubna by si všichni jejich zaměstnanci měli přijít na lepší peníze. Jako poslední ke zvýšení přistoupila Billa, která nově nabízí základní nástupní plat 27 tisíc korun na pozici pokladní či prodavačky. Řetězec Penny nabízí pokladním základní plat 29 300 korun. K růstu se připojil i Albert, jehož pracovníci na výplatních páskách nově uvidí o deset procent vyšší částku

Letošní zvyšování platů odstartoval v lednu Lidl, který svým provozním zaměstnancům v obchodech a skladech přidal dva tisíce korun. Způsob odměňování hodlají dále zlepšovat i v řetězci Tesco, kde loni přidávali v průměru osm procent

Řetězce se brání fluktuaci 

V Tesku na pražském Zličíně pracuji ji desátým rokem. Ne, že by si nás zaměstnavatel příliš hýčkal. V obchodě se ve směně nezastavíme a mnohdy děláme i přes čas, ale jsem tu zvyklá a jinam se mi nechce,” říká čtyřicetiletá Jana, která nastoupila po mateřské dovolené. Zejména kvůli tomu, že na přilehlém sídlišti bydlí. Díky tomu to má do práce pár minut a je spokojená. Platové ohodnocení by si sice představovala lepší, ale říká, že si s letitými kolegyněmi rozumí a má jistotu. Netouží ani po manažerské pozici, či místě vedoucí oddělení. „Je to na hlavu, obrovská zodpovědnost a starosti s celkovým provozem i lidmi,“ říká s tím, že by jí nepřemluvili ani za hromadu peněz

Doručovatelky nachodí na den i třicet kilometrů

Obyčejná práce: Pošta mi nedala nic dobrého, říká doručovatelka

Česká pošta prochází transformací, chce se dostat do černých čísel. Proto zavřela tři stovky poboček a prodává své nemovitosti. Ztráta státního podniku se loni po několika letech dostala pod miliardu a dosáhla „pouze” 700 milionů korun. Letos si chce podnik vylepšit čísla prodejem své vlajkové lodi, tedy hlavní pošty v pražské Jindřišské ulici. V aukci za ní vyžaduje minimálně 1,5 miliardy korun. 

Přečíst článek

Pozitivní vývoj

Pokladní a prodavačky se dělí v podstatě do dvou skupin. Na ty, které zůstávají věrné značce, a ty co rychle přebíhají za lepším i kvůli pár stokorunám. „Zažila jsem v Tescu velké zklamání na samém začátku při pracovním zařazení. Manažerka nejprve nevěděla, kam mě zařadit, že prý jsem navíc, tak mě hodila na maso, kde jsem být nechtěla. Již při výběru pozic pro novou prodejnu jsem jednoznačně chtěla do úseku pečiva. Proto jsem po třech dnech snažení o dohodu sbalila a dala v Tescu výpověď,“ popisuje své dřívější zkušenosti dvaapadesátiletá Jiřina, která nyní pracuje za pokladnou v jedné z pražských provozoven řetězce Penny. 

Vývoj v posledních letech hodnotí pozitivně. „Dříve to opravdu bylo na hlavu. Peněz minimum, zákazníci nervózní a nepříjemní. A o vedoucích ani nemluvím. To vše se ale mění k lepšímu a mám pocit, že práce „ženy za pultem, nebo kasou“ znovu získává zašlou prestiž. Alespoň od zákazníků je to více znát,” hodnotí současný stav. 

Loni průměrná mzda v tomto odvětví maloobchodu představovala 26 300 korun, proti roku 2020 to bylo o 3299 korun více. Pokladní si přilepšili o 3490 korun, minulý rok pobírali v průměru 28 tisíc korun.

Tatér Marek Slavík

Obyčejný byznys: Tetování již není tabu, zájem roste nejen u mladých

Tetování v České republice již dávno není tabuizovaná výsada kriminálního polosvěta. Barevnými motivy si tak nechávají trvale krášlit tělo lidé všech věkových i příjmových kategorií. Tetovací salóny si tak na nouzi nestěžují.

Přečíst článek

Obyčejný byznys: S fotoaparáty jsem zažil přelomová období, říká prodejce

Obyčejný byznys: S fotoaparáty jsem zažil přelomová období, říká prodejce

V současnosti se navyšují prodeje bezzrcadlovek, tedy menších a kompaktnějších fotoaparátů. Naproti tomu na trhu klesá podíl klasických zrcadlovek, které byly v minulosti nejoblíbenější. „Aktuální prodeje jsou již 60 : 40 ve prospěch moderních přístrojů bez klasického zrcadla,” říká Tomáš Jílek, který se prodeji fototechniky a materiálu věnuje již téměř čtyři desítky let. 

Přečíst článek

Obyčejný byznys: V Družstvu byl klid, jako živnostník jsem se nadřel mnohem víc, říká zámečník

Josef Kučera se vyučil zámečníkem koncem sedmdesátých let a řemeslu se stále věnuje. „Po zhruba 45 letech práce se železem mám na co vzpomínat,” říká s tím, že teď už živnost postupně utlumuje. Přinášíme další díl seriálu Obyčejný byznys.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Tomáš Prouza, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory ČR

Tomáš Prouza: Vánoce budou hubené, už to vidíme. Ani povánoční slevy nepomohou

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme