Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejná práce: Pošta mi nedala nic dobrého, říká doručovatelka

Doručovatelky nachodí na den i třicet kilometrů
ČTK
Michal Nosek

Česká pošta prochází transformací, chce se dostat do černých čísel. Proto zavřela tři stovky poboček a prodává své nemovitosti. Ztráta státního podniku se loni po několika letech dostala pod miliardu a dosáhla „pouze” 700 milionů korun. Letos si chce podnik vylepšit čísla prodejem své vlajkové lodi, tedy hlavní pošty v pražské Jindřišské ulici. V aukci za ní vyžaduje minimálně 1,5 miliardy korun. 

Reklama

To je jedna strana mince, jak vypadá ta reálná, jsme se vydali zjišťovat mezi poštovní doručovatelky. Nejdůležitější a zároveň nejhůře ohodnocenou profesi ve státním molochu

„U nás na pobočce je poměrně velká fluktuace, holky odcházejí okamžitě, když můžou. Upřímně řečeno se jim vůbec nedivím,“ říká osmatřicetiletá Klára Nováková (nejde o její pravé jméno, které redakce zná, ale pozměnila ho). Klára pošťáckou uniformu obléká již třetím rokem. 

Nalézt lépe placenou práci není podle ní příliš náročné. Nástupní plat poštovních doručovatelek se v průběhu let vyšplhal na 22,5 tisíce čistého s persektivou, že za nějaký rok se může dostat až na 26 tisíc

Dlouhé štreky

„Jedinou výhodou pro doručovatelky je pracovní doba od šesti do půl třetí. Jenže i to už v podstatě není pravda. Stavy jsou naprosto seškrtané. Například na velké poště jsme rozdělené na čety po čtyřech pošťačkách. Takže, když třeba dvě marodí, nebo jsou dovolené, tak se maká za všechny. Tady se práce neodloží, nepočká. Dopisy, složenky a důchody se k adresátovi musí dostat včas,” říká s tím, že není výjimkou, že za směnu nachodí i třicet kilometrů. 

„Jednotlivé zásilky mají různé kategorie. Třeba D1 se musí doručit ještě ten den, tak při absenci kolegyně musím s jedním dopisem po své práci do jejího rajonu,” říká. Takže pracovní doba je mnohdy o mnoho delší, než třeba v kanceláři, hodnotí. 

Radniční listy

Nejhorší situace pro pošťačky a pošťáky připadá ve chvíli, kdy vyjdou radniční listy. „To jich musíme každá rozdělit do schránek 1500. Stejný fofr je s volebními lístky,” říká Klára. Navíc podle jejích slov práce navíc není nijak extra hrazená, a proto se hodinová mzda ještě snižuje. Klára, která si původně myslela, že práce doručovatelky bude pohodová a odpoledne bude mít jen pro své aktivity, po třech letech zhodnotila, že jí pošta nic dobrého nedala a již si hledá nové uplatnění. Uvažuje o gastronomii. „Tam jsou teď platy vysoko, počítat a komunikovat s lidmi umím, tak doufám, že něco v hospodě najdu,” plánuje brzkou budoucnost. 

K práci pro poštu ale nejsou všechny doručovatelky tak kritické. Starší parťačka Kláry, Jana doručuje poštu již třicátým rokem. „Jsem ráda, že se projdu, ve svém rajonu mám hodně kamarádek, a práci navíc beru jako odpolední procházku, když je pěkně. V děšti, nebo sněhu je to s vozíkem ale hrůza,” říká. Jana má navíc proti Kláře, která je single, obrovskou výhodu v manželovi, který podniká. Peníze pro ni tak nejsou rozhodující. 

Květinářství jsou plná rudých růží

Obyčejný byznys: Kytice růží na Valentýna? Za tisícovku

V květinářstvích mají dnes napilno. Letošní druhá středa v únoru totiž patří svátku všech zamilovaných. A k Valentýnu neodmyslitelně patří kytice rudých růží. Pro floristy patří tento den k nejvýdělečnějším v roce, tržbami soupeří s poněkud tradičnějším MDŽ. Přesto pro řadu lidí představuje Valentýn importovaný svátek konzumu, proto ho ignorují a těší se na 1. máje pod rozkvetlou třešeň.

Přečíst článek

Milan Úbl ve svém království, které je plné audiotechniky

Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem. 

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme