Lidé už zase létají. Prodejce letenek Kiwi.com se po čtyřech letech vrátil k zisku
Český prodejce letenek Kiwi.com se loni po čtyřech letech ve ztrátě dostal zpět do ziskového hospodaření, zisk činil 1,13 milionu eur (28,4 milionu korun). Tržby se podařilo zvýšit o pětinu na 293 milionů eur (7,4 miliardy korun), uvedla mluvčí firmy Daniela Chovancová. Společnost těžila z rostoucího zájmu o cestování.
Firma v lednu oznámila propuštění zhruba 200 zaměstnanců z více než 1200. Generální ředitel Oliver Dlouhý to tehdy odůvodnil tím, že jde o nutný krok, pokud má firma zůstat zdravá a prosperující.
„Loni nebývale narostl zájem o cestování, což se pozitivně odrazilo i v růstu kapacit světových aerolinek. Chopili jsme se této příležitosti a v mnoha ohledech se nám podařilo dosáhnout rekordních výsledků jako obsadit 25 milionů míst v letadlech zákazníky z téměř všech zemí na světě," uvedl Dlouhý, který je zároveň spoluzakladatelem firmy.
Češi na letošní rok koupili meziročně o pětinu více letenek do exotických a více než 4000 kilometrů vzdálených destinací, uvádějí prodejci letenek. Ti srovnávali letenky na letošní rok nakoupené loni a letos do 20. února. Nejčastěji hlásili zvýšení zájmu o lety do Spojených států, Vietnamu, Thajska nebo Austrálie.
Češi začínají objevovat svět. Stále častěji cestují do vzdálených a exotických destinací
Zprávy z firem
Soudy s Ryanairem
Po propadu v době covidu a po kritice řady zákazníků, kteří s firmou řešili navrácení plateb za zrušené lety, investuje firma do rozvoje technologií a zlepšení zákaznické zkušenosti. Zavádí nové služby a snaží se zrychlovat procesy, například právě vracení peněz zákazníkům. Firma se zároveň snaží prohloubit spolupráci s leteckými společnostmi. Podařilo se jí uzavřít jednu z klíčových dohod s největšími evropskými aeroliniemi Ryanair, díky níž se přestaly společnosti soudit a začaly spolupracovat. „Věřím, že brzy přijdou i další dohody, což povede ke změnám v našem fungování a podpoří jak naše dlouhodobé cíle, tak i naši hodnotu pro akcionáře,” uvedl Dlouhý.
Nabídka firmy pokrývá 95 procent světové nabídky letů a denně se přes její platformy prodá přes 50 000 míst v letadlech. Vznikla v roce v roce 2012 a v roce 2019 vstoupil do firmy majetkově americký investiční fond General Atlantic, který dnes vlastní 53,5 procenta akcií. Firma se potýkala s propadem poptávky a poklesem zisku především kvůli omezení létání v době covidové pandemie. V roce 2020 činila ztráta rekordní miliardu korun a ještě předloni činila téměř půl miliardy korun.
Z pražského letiště podle některých prodejců letenek odlétá čím dál méně Čechů. Roste zájem o odlety z Vídně nebo Mnichova, odkud jsou letenky levnější. Vyplývá to z informací prodejců letenek. Největší meziroční propady zájmu o odlety z pražského letiště zaznamenali prodejci Pelikán a Student Agency Travel.
Češi častěji do exotiky létají z Vídně nebo Mnichova. Je to mnohem levnější než z Prahy
Enjoy
Praha opět získá přímé spojení s Čínou. Čínská letecká společnost Hainan Airlines obnoví 24. června pravidelné spojení mezi Prahou a Pekingem. Létat bude třikrát týdně. Na Ruzyň se čínský dopravce vrací po více jak čtyřleté přestávce.
Z Prahy opět začne létat přímý spoj do Číny
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.