Ceny letenek do mimoevropských destinací podle prodejců meziročně mírně klesají
Průměrná cena letenek na střední a dlouhé lety podle většiny prodejců od začátku roku ve srovnání se stejným obdobím loni mírně klesla nebo stagnovala. Mírný pokles potvrdili prodejci letenek Kiwi.com a Pelikán. Portál Letuška.cz zaznamenal srovnatelné ceny letenek do destinací mimo Evropu a meziroční pokles cen u destinací v Severní Americe díky nové konkurenci. Student Agency Travel zaznamenal různé tendence u různých destinací.
Od začátku letošního roku do 9. května podle Student Agency Travel ceny dlouhých letů meziročně klesly o devět procent u destinace Mauricius, o 17 procent u Tokia a o 11 procent u Miami. Podle prodejce stagnují například Bali nebo vietnamská Hanoj. Vyšší ceny zaznamenal prodejce o 6,7 procenta u thajského Bangkoku, o více než 24 procent u Dubaje, o téměř osm procent u Malediv.
Český prodejce letenek Kiwi.com se loni po čtyřech letech ve ztrátě dostal zpět do ziskového hospodaření, zisk činil 1,13 milionu eur (28,4 milionu korun). Tržby se podařilo zvýšit o pětinu na 293 milionů eur (7,4 miliardy korun), uvedla mluvčí firmy Daniela Chovancová. Společnost těžila z rostoucího zájmu o cestování.
Lidé už zase létají. Prodejce letenek Kiwi.com se po čtyřech letech vrátil k zisku
Zprávy z firem
Ceny letů do Severní Ameriky mají podle ředitele portálu Letuška.cz Josefa Trejbala na podzim meziročně mírně stoupnout, přibližně o deset procent. Letenky do New Yorku a na Dálný východ se podle něj dají pořídit od 10 tisíc korun. Na ceny má největší vliv přibývající konkurence dopravců, řekl.
Z asijských destinací donedávna cenově oblíbené Thajsko předehnalo Japonsko. "Jeho cena klesá díky novým linkám z vídeňského letiště, destinace je tak nejlevnější za poslední roky," řekla mluvčí prodejce Pelikán Katarína Šuchterová. Klesá podle ní také cena letenek z Mnichova do mexického Cancúnu, která podle dat Pelikána začíná na 10 990 korunách.
Problémy Boeingu se vrší jeden na druhý. Americký výrobce čelí výzvám, které se nevyřeší přes noc. Letecký průmysl i aerolinky však jeho problémy pocítí také. A možná i peněženky pasažérů.
Letenky asi zdraží a může za to Boeing
Zprávy z firem
Cena průměrné zpáteční letenky do všech destinací podle společnosti Pelikán klesla v dubnu a květnu meziročně téměř o deset procent. "Loňské meziroční zdražování letenek z České republiky se letos v podobné míře již neopakuje," uvedla Daniela Chovancová z Kiwi.com. Průměrné ceny letenek se podle ní meziročně zvýšily o zhruba deset procent v lednu. "To bylo taženo 13procentním růstem cen u krátkých letů, zatímco ceny středních a dlouhých letů zůstávaly konstantní nebo mírně klesly," řekla. Od února pak začaly ceny klesat i u krátkých letů, dodala. Nejvýhodněji mohli podle Chovancové cestující nakoupit v březnu.
Ceny letenek po Evropě se podle Trejbala drží na nižších tisících. Na těchto linkách je podle něj silná konkurence a ceny se u některých destinací zvyšovaly maximálně o stokoruny. Student Agency Travel podle manažerky letenek Lenky Kašické zaznamenal 24procentní pokles cen u letů do španělské Malagy. Mírně, o 2,3 procenta, od ledna do 9. května meziročně vzrostla cena letů do Paříže.
Ceny podle prodejců letenek kromě konkurence mezi dopravci ovlivňuje také chování zákazníků, zejména předstih, s jakým letenky nakupují. Student Agency Travel i Letuška.cz upozorňují na to, že je výhodnější letenky kupovat s předstihem. Podle Trejbala se ve většině případů nevyplatí čekat na last minute nabídky.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.