Reklama

Šéf Kiwi Oliver Dlouhý: Každý týden slavíme rekord. Lidé zase začali létat

Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com
Dalibor Martínek / Newstream
Dalibor Martínek

Teprve čtyřiatřicetiletý šéf a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý prošedivěl. Jeho rychlý způsob života na něm začíná být vidět. Firmu na vyhledávání nejlevnějšího leteckého spojení založil přesně před deseti lety. Stal se shooting star, člověkem, kterého ostatní sledují. Obrat jeho firmy se počítá v desítkách miliard korun. Koruny ale Olivera nezajímají, jeho byznys se sídlem v Brně je globální. Nejúspěšnější český start-up však dostal s covidem těžkou ránu. Lidé zaplatili, ale neletěli. Firma proto musela peníze vracet ze svého. Trvalo jí to, hledala peníze. Letecké společnosti nechtěly peníze za letenky vracet. Nyní je Kiwi zpět. A opět skvěle jede.

Reklama

Proč nemáte velkou centrálu, třeba v Praze? Jste již docela velká firma.

Ani nevím proč, už dlouho nejsem pánem svého kalendáře. Kam mě pošlou, tam jedu. Velkou centrálu máme v Brně. Ale já pracuji odkudkoliv. Máme lidi, i na nejvyšší úrovni, z celé Evropy a z celého světa. Jsme decentralizovaní.

Jak trávíte pracovní čas, kolik dní jste v Česku, kolik na cestách?

Teď, když byla pandemie, jsem byl v Česku docela dost. Nebylo létání. Před pandemií jsem půl měsíce trávil v zahraničí, půl v Česku. Teď mám dva nebo tři byznystripy měsíčně. Ale třeba se to ještě vrátí.

Čím se v současnosti nejvíce zabýváte. Jsou to pořád refundace, tedy vracení peněz zákazníkům, kteří zaplatili, ale nemohli nikam letět?

Reklama

Řešíme, jakým způsobem růst v době, kdy se poptávka vrací. Řešení není jedno, je jich vždy více. Naším rozhodnutím je, že se maximálně zaměřujeme na zákazníka. Snažíme se jim rozumět, analyzujeme jejich potřeby, budujeme s nimi vztah. 

Dalším pilířem je obsah, tedy aby lety s námi byly vždy nejlevnější, aby lidé nemuseli chodit nikam jinam. A třetím pilířem jsou služby nad rámec letu. Uprostřed covidu byla strašně důležitá garance refundu. Vrácení peněz. Aerolinky peníze nevracely. My jsme garantovali refund z vlastní kapsy. Další prioritou je flexibilita. Jsme schopni téměř každou letenku uzpůsobit podle přání zákazníka. To je služba, kterou téměř nikdo jiný nedělá.

Letenky zdražují, u zaoceánských letů až o desítky procent. A bude hůř

Rozkolísané ceny paliv na světových trzích postupně prodražují i leteckou dopravu. Důsledkem toho jsou stoupající ceny letenek, které hlavně na dálkových linkách zdražily v posledních týdnech v průměru o deset až 20 procent. Vyplývá to z ankety mezi prodejci letenek.

Přečíst článek

Ryanair účelově znásilňuje evropskou legislativu

Služby navíc se staly středobodem souboje vaší firmy s některými aerolinkami, například Ryanairem, ale i jinými. Aerolinky je chtějí poskytovat samy a brát za ně provize. Vy jim to berete. Jaký je stav této bitvy?

Je nutné říct, že s většinou aerolinek, s nimiž spolupracujeme, máme korektní vztahy. Potom je několik společností, které si myslí, že jsou jediní na světě. My však poskytujeme zákazníkům větší přidanou hodnotu, to je náš cíl.

Vedete s Ryanairem v současnosti debatu, je v dohledu nějaká dohoda?

Oni se nikdy s nikým moc nebavili. Vyjednávání probíhá formou právních deklarací. Oni se naučili znásilňovat evropskou legislativu. Nejsme zdaleka jediní, na kterých se to snaží praktikovat. Každé firmě, která prodává letenky, už přišlo několik dopisů od Ryanairu. Není to náš způsob hry, ale pokud takto tu hru hrají, jsme nucení ji s nimi hrát.

Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com

Po měsících tahanic je jasno. Kiwi.com poskytne za zrušené lety vouchery za 60 milionů

Prodejce letenek, společnost Kiwi.com, vyčlení 60 milionů korun z vlastních zdrojů, aby po mnoha měsících čekání vrátila svým zákazníkům peníze za lety zrušené kvůli koronavirové pandemii. Lidé však nedostanou peníze přímo, ale jako kredit na nákup libovolné letenky s platností na dva roky.

Přečíst článek

Vedete vy osobně jednání?

Vždy jsme se snažili dohodnout. Na každý dopis poctivě odpovíme. Hledáme konstruktivní řešení. Ale oni nekomunikují jinak než přes právníky. To je pro mě důkaz, že je to účelové.

Refundace nás stojí ranec

Už jste vyplatili všechny zákazníky, kteří zaplatili a nedostali své lety?

V Česku úplně všechny. Na některých trzích se ještě snažíme dostat peníze z aerolinek. Jsme nastavení tak, že pokud se nám to nepodaří, refundujeme z vlastní kapsy. Kdybychom čekali, co udělají aerolinky, zákazníci se peněz nedočkají. 

Snažíme se co nejvíce zlepšit zákaznickou zkušenost. Věříme ve férovost, a věříme, že se nám to vrátí. Stojí nás to strašně moc peněz. Jenom v Čechách jsme z vlastní kapsy refundovali hodně vysoké desítky milionů korun, které už nikdy neuvidíme. Ale věříme, že je to investice do zákaznické spokojenosti.

Získali jste amerického investora. Bylo záměrem, že jeho peníze využijete pro vyplácení neuspokojených zákazníků?

Na začátku pomoc slíbil, ale nakonec ji nemusel poskytnout. Výsledky firmy předčily očekávání, pomoc jsme nemuseli využít.

Birgir Jónsson

Šéf startupu nově létajícího do Prahy: Pasažéři si budou moci vymazání své uhlíkové stopy zaplatit

Islandské aerolinky Play jsou startupem, který má za sebou první rok činnosti, stále rozšiřuje flotilu i počet destinací, kam létá. V květnu to bude i Praha. Češi se tak na Island dostanou za méně než pět tisíc korun a s přestupem v Reykjavíku mohou za méně než 10 tisíc letět do USA. „Nízké ceny jsou naším mottem, takže toto nejsou jen časově omezené zaváděcí ceny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz CEO aerolinek Birgir Jónsson.

Přečíst článek

Byly refundace klíčovým problém posledních dvou let, kdy se nelétalo?

Určitě. Z firmy na prodej letenek jsme se proměnili na firmu na refundace. První rok covidu jsme vlastně nic jiného neřešili. Abychom přežili.

Každý týden padá rekord

Covid skončil. Jak jste na tom nyní ekonomicky. Vrátili se klienti, jste na původních číslech?

Nejsme na původních číslech. Jsme o sedmdesát procent nad původními čísly. Během několika posledních týdnů slavíme každý týden absolutní rekord. Poptávka se vrátila. Ne tak úplně, ale nám se podařilo získat větší tržní podíl. Odhadujeme, že jsme vyrostli asi dvou a půl násobně oproti naší konkurenci. Poptávka není na sto procentech, spíše kolem sedmdesáti procent předcovidových čísel. Ale my jsme na sto sedmdesáti procentech předcovidových čísel.

Mluvil jste o tom, že chcete být v Evropě tržním lídrem v prodeji letenek. Jaká je nyní situace?

Neřeknu přesně tržní podíl, ale určitě jsme v první pětce, spíše v první trojce.

Před několika lety jste vstoupili na čínský trh, potom jste z něho vycouvali. Proč, co se stalo?

Čína se uzavřela. Situace se tam bohužel nelepší. Museli jsme přemýšlet, kam naše zdroje a naši energii vložíme. Čína byla jedním z rozhodnutí, které osekat. Nedávalo nám smysl investovat veškeré náklady spojené s touto expanzí, když jsme nevěděli, kdy se Čína otevře. V Evropě aspoň byla snaha rušit restrikce, když se situace zlepšovala. V Číně ne.

Je Čína úplný konec?

Pro teď ano. Nemůžeme říct, že nás ten trh nikdy nebude zajímat. Ale pro příští relativně dlouhé období si to neumím představit. 

Nástup pomocí autobusu na letištní ploše vždy potěší

Business Class Zdeňka Pečeného: Noční let s Lufthansou přinesl neněmecký chaos

Na zpáteční cestě z Dubaje nás čekal pozdní noční odlet, navíc na letu, který má jen něco málo přes šest hodin. Po dlouhém večeru v hotelové lounge jsme na check in přepážku dorazili krátce před 11. hodinou večerní. Odbavení netrvalo příliš dlouho. Dostavilo se zklamání z toho, že Lufthansa se vůbec neobtěžuje zajistit svým premiovým pasažérům salonek na terminálu 3 dubajského letiště. Naštěstí byl po ruce LoungeKey a salonek Al Marhaba.

Přečíst článek

Takže teď se soustředíte na Evropu a Severní Ameriku…

Ano. V Evropě se víc soustředíme na přímý brand. V Americe je to spíš přes naše partnery. Přímé partnery máme i v jihovýchodní Asii. Nyní je to malajsijská společnost AirAsia, která se mění z aerolinky na prodejce všech letenek. My jí poskytujeme podporu pro všechny ostatní aerolinky. Mimo Čínu a Indii umíme perfektně celý svět.

Jak je to v současnosti s Ruskem a s Ukrajinou?

Více než byznys se nás to dotklo emočně. Na Ukrajině máme mnoho partnerů a kamarádů. Vůbec jsme v prvních týdnech neřešili byznys, ale spíš, jakým způsobem podpořit naše kolegy. Do teď to řešíme. Otevřeli jsme centrum pro děti uprchlíků, máme jich tam asi šedesát. Učíme jejich matky češtinu, najali jsme psychology. Snažíme se pomoci. Určitě je tam i rovina byznysu, ale ta je relativně zanedbatelná.

Rusko jste vypnuli?

No jasně. Ukrajina a Rusko tvořilo asi deset procent našeho byznysu. Teď je to nula.

Jste ještě pořád miliardář, jak vás ohodnotil jeden tuzemský magazín?

Nevím, co to znamená. Na účtu miliardu nemám. Je to o hodně nul méně. Ale hodnota firmy se za poslední dva roky výrazně zvýšila. Covid nás naučil rozvíjet a dotáhnout k dokonalosti inovativní koncept, s kterým jsme před deseti lety přišli. Nechceme chrlit spoustu nových inovací, které nedotáhneme do konce. Zákaznická zkušenost nebyla tak dobrá, jak jsme si představovali. Rozhodli jsme se stáhnout ze všech přidaných služeb, a dělat tu základní tak, aby zákazníci byli spokojení.

Vy jste vlastně IT firma. Jak velký máte IT tým?

Jsme technologická firma, která „nějakou náhodou“ prodává letenky. Máme asi 550 až 600 lidí, kteří se věnují IT a produktu. Získat talentované lidi je složité. V pandemii firmy, které poptávají podobně zaměřené lidi jako my, rostly. Cestování přitom bylo jedno z mála odvětví, které šlo dolů. Strašně se nám zvedla cena lidí. Bylo těžké držet krok, naši lidé dostávali nabídky z jiných firem. Ale zvládli jsme to, dnes jsme schopni dát podmínky nad úrovní trhu.

Společnost jste založil před deseti lety. Předpokládám, že proto, že jste rád cestoval. Jak to máte po těch deseti letech, ještě rád cestujete?

Myslím, že jsem stále jeden z největších dodavatelů zpětné vazby na to, jak fungují naše aplikace. A myslím, že se to ještě dlouho nezmění. Cestování je pořád moje velká vášeň. Nejlíp mi je v oblacích a na letišti.

Oliver Dlouhý (34)

Zakladatel a výkonný ředitel vyhledávače letenek Kiwi.com, dříve Skypicker. Firmu, která patří k vůbec mezi nejrychleji rostoucí podniky nejen v Česku, ale i v Evropě, založil před deseti lety.

Stanislav Zeman, Čedok

Ředitel Čedoku Zeman: Válka neválka, Češi mají chuť cestovat. Zájezdy letos zdražovat nebudeme

Češi nyní cestují mnohem víc než před pandemií, a chuť vycestovat do zahraničí nezmenšuje ani aktuální dění na Ukrajině a jeho dopady na tuzemskou ekonomiku. Covidové úspory navíc tuzemští cestovatelé utrácí za mnohem dražší zájezdy. „Podle předprodejů vidíme, že jsou útraty až o čtvrtinu vyšší než dříve. Češi si vybírají lepší a dražší hotely,“ dodává ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme