Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Konec vlády Tesly na poli čistě elektrických aut? Na trůn se dere gigant z Číny

Čínská automobilka BYD
ČTK

Na nejlepší cestě stát se králem na poli elektromobility je v současné době čínská automobilka BYD. Server CNBC na základě výpočtů a sdělení analytiků uvedl, že v letošním roce by měl tento gigant překonat i Muskovu Teslu.

Podle výpočtů CNBC vzrostl prodej elektromobilů společnosti BYD ve druhém čtvrtletí meziročně o téměř 21 procent na 426 039 kusů. Dodávky Tesly ve druhém čtvrtletí naopak klesly o 4,8 procenta na 443 956 vozidel. 

To, že se má BYD stát novým vládcem na poli elektromobility potvrzuje i zpráva společnosti Counterpoint Research. Podle té se má v letošním roce celosvětově prodat na 10 milionů plně elektrických vozů, přičemž největší podíl na tom má mít právě čínská automobilka. „Čína zůstává dominantní silou na trhu elektrických vozidel a to v čele s BYD,“ uvádí zpráva, která zároveň odhaduje, že prodej elektromobilů v Číně bude v roce 2024 čtyřikrát vyšší než v Severní Americe.

Jen pro připomenutí. V loňském roce BYD prodala zhruba tři miliony vozidel. Z toho 1,6 milionu vozů s čistě elektrickým pohonem a zhruba 1,4 milionu hybridních automobilů umožňujících dobíjení z elektrické sítě. Americký rival čínské automobilky byl v prodejích čistě elektrických vozů lepší. Tesla dodala téměř 1,81 milionu vozů. To je meziročně o 38 procent více. Z toho 1,74 milionu připadá na Model 3 a Model Y. Ovšem situace se obrací. 

Lexus ES 300h

AUTOTEST: Pohodlný hybrid s ekonomickým provozem. Lexus předvedl za málo peněz hodně muziky

Najít automobil s ekonomickým provozem, který by zároveň nabídl i komfort a pohodlí, nemusí být vždy snadné. Výběr na trhu je veliký a někdy se nemusí osvědčit ani zaběhlé značky. Co ale například takový Lexus a jeho hybridní model ES 300h? Jak dopadl? Na to odpoví autotest serveru newstream.cz.

Přečíst článek

Čínská dominance

Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030 ovládnou 33 procent světového automobilového trhu. Předpovídá to studie poradenské společnosti AlixPartners.

Studie předpokládá, že roční prodej čínských automobilek v zahraničí se do roku 2030 zvýší na devět milionů vozů z letošních tří milionů. Rychlá expanze čínských výrobců čím dál více znepokojuje tradiční automobilky i politiky po celém světě. Panují obavy, že levné čínské automobily zaplaví trhy na úkor domácí produkce, zejména v oblasti elektromobilů.

Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners uvedl, že Čína je schopna rychle uvádět na trh nové automobily, které jsou levnější a technologicky vyspělejší než konkurenční produkty. AlixPartners předpokládá, že tržní podíl čínských automobilek mimo Čínu do roku 2030 stoupne na 13 procent z letošních tří procent. Jejich podíl na domácím trhu by se pak měl zvýšit z 59 na 72 procent.

Klaus Zellmer, generální ředitel Škoda auto

Šéf Škoda Auto Zellmer: Na konec spalovacích motorů bych nevsadil

Škoda Auto prodlouží výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě.

Přečíst článek

Tradiční západní automobilky, například americký koncern General Motors či německý Volkswagen, v poslední době na čínském trhu přicházejí o své pozice kvůli prudkému vzestupu domácích výrobců, jako jsou firmy BYD, Geely a Nio.

Společnost AlixPartners očekává, že na evropském trhu podíl čínských automobilek do roku 2030 vzroste na 12 procent z letošních šesti. Obtížněji by se čínští výrobci měli prosazovat na severoamerickém trhu, kde by se měl jejich podíl do roku 2030 zvýšit pouze na tři procenta z letošního jednoho procenta.

Společnost AlixPartners rovněž předpověděla, že čínské automobilky do konce tohoto desetiletí ovládnou i více než dvě třetiny ruského trhu. Jejích podíl v Rusku by se měl podle studie do roku 2030 zvýšit na 69 procent z letošních 33 procent. Z Ruska se v důsledku ruské vojenské invaze na Ukrajinu stáhla řada západních automobilek.

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

BYD

Glosa Zdeňka Pečeného: Je to čínské a přijelo si to pro vás aneb jak BYD vystrnadil Teslu

Přečíst článek
Doporučujeme