Reklama

Guru českého franšízingu: Bez podnikavých lidí se obor nemůže rozvíjet

Guru českého franšízingu: Bez podnikavých lidí se obor nemůže rozvíjet
poskytnuto mistoprodeje.cz
Newstream & Partner

Jak vypadaly tři desetiletí franšízingu v Česku? Jde o vhodný model podnikání i do současné krize? Jakým směrem se ubírá česká franšízingová scéna a na jaké limity naráží? Tomáš Hájek z portálu mistoprodeje.cz vyzpovídal ambasadora českého franšízingu a zakladatele Českého institutu pro franchising (ČIFRA) Jaroslava Tamchynu.

Reklama

Nedávno jsme si připomněli 30 let vzniku ČR. Jak se za toto období novodobé historie vyvinula franšíza v Česku?

První dekáda byla „iniciační“. Byla charakterizována vstupem velkých a známých mezinárodních franšízingových značek původem z USA, Francie a Německa. Tyto značky prošlapávaly cestičku dalším franšízingovým podnikatelům. Stimulovaly ambice, optimistická očekávání a důvěru v tento model podnikání. Na konci první dekády byla v Česku necelá stovka franšízových značek, většinou zahraničních.

V druhé, „formativní“ dekádě, se zformoval český „franšízový průmysl“. Vznikla nabídka právních poradenských, servisních a dodavatelských služeb, vytvářející ekosystém franšízových značek. Nepodařilo se přesvědčit banky, aby se spolupodílely na řešení problému podfinancovanosti poskytovatelů licencí.

Podnikatelé, kteří se chtěli stát úspěšnými poskytovateli franšíz a řídit velké franšízové sítě, toužili dobře porozumět zvláštnostem franšízového obchodního modelu, zpočátku velmi náročného na kapitál, čas, osobní energii a vytrvalost. Chtěli prostě umět přijmout roli v novém oboru podnikání, důkladně plánovat a rozvíjet se efektivním způsobem. Na konci druhé dekády bylo v Česku přes tři sta franšízových značek, převážně zahraničních, tři multibrandové společnosti, ale také samoregulační subjekty nebo firmy či organizace uspokojující hlad po informacích a kontaktech.

Během třetí „hybridní“ dekády český „franšízový průmysl“ rostl a vyspíval. Došlo k velkému nárůstu počtu zahraničních, ale již mnohem více i domácích značek. Koncem dekády bylo v Česku 800 až 1000 značek.

Online nakupování dostane nová pravidla

Už žádné falešné slevy ani eshopy jako bezplatné půjčovny. Online nákupy se změní. Již brzy

Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele i pro e-shopy. Někteří internetoví obchodníci se jimi řídí už nyní. Od 6. ledna 2023 budou platit pro všechny, i pro ty, kteří prodávají digitální obsah. Přinášíme stručný přehled, co vše se změní. 

Přečíst článek

To už do oboru naplno zasahovala digitalizace. A také ustál různé krize.

Určitě. Franšízový byznys byl poznamenaný obecnými změnami a trendy v podnikání, práci nebo nakupování ovlivněný nástupem digitalizace. Začaly se objevovat nové a disruptivní obchodní modely a formáty, které začaly hybridizovat s franšízingem. Materiálním konceptům franšízového podnikání začaly konkurovat digitální modely nejčastěji platformy. Začala sílit vzájemná konkurence franšízových značek i modelů.

Krize a ekonomické poklesy franšízing prověřily jako odolný a stabilní způsob podnikání. Ekonomickou efektivitu tohoto modelu zvýšil multiunit- a multibrand-franšízing, sociální, digitální. Nejpočetnější franšízu představovala a stále představuje logistická a technologická firma Zásilkovna, která franšízing kreativně využila formou cobrandingu. Také musím zdůraznit, že české franšízy v této etapě mnohem více a častěji expandují na evropské trhy, nejčastěji do sousedních zemí.

Jaké tedy jsou hlavní současné trendy ve franšízingu?

Nové technologie se integrují do koncových produktů, způsobů prodeje a tvorby zákaznické zkušenosti, marketingu franšízingu a získávání franšíz, do správy franšízových sítí.

Vznikají hybridní franšízy, které kombinují výhodu škálování kombinací obchodních modelů franšízingu + digitálních modelů, často digitálních platforem dostupných z aplikací na mobilním telefonu. Digitální škálování se ukazuje být rychlejší a strmější než materiální škálování se svým zbožím, sklady, a personálem, začíná více lákat investory. Digitální franšízoři hledají cesty, jak obejít náklady a čas na testování a rozjezd sítě.

Byl více stabilizován právní rámec franšízingu, například přísnými zákony, bohatou judikaturou nebo etickými kodexy, a to poskytlo franšízantům jakožto investorům větší stabilitu a více jistot. Pro nové formy franšízingu se ale dnes začínají jevit jako nedostačující.

Model franšízingu se uplatnil v event franchisingu při přesném kopírování úspěšných akcí v jiných geografických oblastech se zachováním původní značky (loga), poslání, konceptu a formátu události. Myšlenky franšízingu se chopil sektor sociálních podniků zaměstnávajících postižené a znevýhodněné lidi s cílem budovat soběstačné poskytování služeb a zboží v neobsluhovaných oblastech nebo dosahovat na kapacity nebo přístup k financím. Během covidových lockdownů doručování potravin, hotových jídel nebo balíkových zásilek zajišťovaly franšízy logistiky třetích stran. Rozvoj vysokorychlostního internetu a digitálních technologií umožnil podnikat z domova pomocí franšízy s nižšími náklady.

Ivan Rámeš, advokát z Havel & Partners

Advokát: Nákupy na internetu se mění. Oklamat zákazníky je složitější

A je to tady. Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele, e-shopy i kamenné prodejny. Podrobně jsme novelu spotřebitelské legislativy probrali s Ivanem Rámešem, advokátem z elitní kanceláře Havel & Partners. Tak co myslíte, zmizí z internetových obchodů falešné slevy a recenze?

Přečíst článek

Proč je franšízing dnes tak atraktivní obchodní systém?

Franšízing vytváří neuvěřitelné příležitosti pro růst podnikání a zvyšování jeho hodnoty. Existuje spousta úspěšných franšízorů, kterým se podařilo rychle rozvíjet své franšízové sítě z několika na stovky a od stovek do tisíců jednotek. Nadšení pro tento obchodní systém je mimo jiné způsoben udržitelným hospodářským modelem, který dokázal odolnost v mnoha ekonomických krizích.

Příklady ikonických franšízových šampiónů McDonald’s, Pizza Hut, Burger King mají tendenci vyvolávat a stimulovat ambice u mnoha podnikatelů, kteří obdrželi žádost o prodej licence jejich úspěšného podnikání formou franšízy. Pouhá ambice a víra v úspěch však k dosažení úspěchu ve franšízách nestačí. Podnikatelé, kteří se chtějí stát úspěšnými poskytovateli franšíz a řídit velké franšízové sítě, musí dobře porozumět zvláštnostem franšízového obchodního modelu, který je zpočátku velmi náročný na kapitál, čas, osobní energii a vytrvalost, umět přijmout roli v novém oboru podnikání, důkladně plánovat a rozvíjet se efektivním způsobem.

Jiří Beran zakladatel mistoprodeje.cz

Jiří Beran z mistoprodeje.cz: Slováci nás v retailu výrazně předběhli

Nejdřív pandemie, nyní inflace a šokující dopady války na Ukrajině. To vše mění nákupní návyky Čechů a Slováků a musejí na to reagovat také obchodníci a prodejci. Jak se jim daří naplňovat představy dlouhodobě sleduje Jiří Beran, zakladatel mistoprodeje.cz. „Vidíme velké změny zejména u nákupních center, která se mění v zábavní centra. A i menší prodejny se snaží zážitek z nakupování obohatit například přidruženým prodejem kávy,“ vysvětluje Jiří Beran. O své zkušenosti se podělí 18. října na konferenci Boost your business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.

Přečíst článek

Jakou roli dnes hraje franšízing v byznysu?

Franšízing je jedním z mála dostupných prostředků pro přístup k rizikovému kapitálu bez nutnosti vzdát se kontroly nad chodem řetězce a vybudovat distribuční systém pro jeho obsluhu. Poté, co jsou značka a vzorec pečlivě navrženy a řádně provedeny, jsou franšízoři schopni prodávat franšízy a rychle expandovat napříč zeměmi a kontinenty s využitím kapitálu a zdrojů svých franšízantů a zároveň snížit své vlastní riziko.
Franšízy se staly mocným strategickým nástrojem při globálním rozšiřování. Dokonale propojují přizpůsobivost malého místního podnikání s velikostí a silou velké korporace. Uplatňují heslo: Mysli globálně, jednej lokálně. Současně je snazší přijímání mezinárodních značek místními trhy.

Asi díky médiím známe franšízové koncepty zejména z gastronomie a maloobchodu. Kde jinde je u nás najdeme?

Je pravda, že gastronomických franšíz je velmi mnoho. Franšízing postupně proniká do všech odvětví. V některých už je docela konkurence. Známe franšízy automobilové (prodej, opravy, půjčovny), prádelny a čistírny, hotely, služby účetní a finanční, daňové, úklidové, počítačové a internetové, tiskové a kopírovací, logistické a spediční služby. Zapomenout bychom neměli na zprostředkování práce, zábavní, reklamní a marketingové, fotografické, stěhovací a skladovací služby, ale také fitness, wellness, zdraví a krása, služby pro domácnost, pro seniory, realitní, průmyslové, školicí služby, cestovní ruch a další.

Nevidomý masér Karel Giebisch

Nevidomý masér živnostníkem roku: Cesta k úspěchu? Touha a spousta testování

Karlu Giebischovi se podařilo navzdory hendikepu rozjet úspěšné podnikání. Na Olomoucku patří k nejvyhledávanějším masérům, což mu vyneslo i titul živnostníka roku 2020. „Být sám za sebe je náročnější, ale můžete vymýšlet a zkoušet nové možnosti, experimentovat,“ říká nevidomý masér Karel Giebisch, který se o své podnikatelské zkušenosti podělí 18. října na konferenci Boost your business! Tu spolupořádá server newstream.cz.

Přečíst článek

Jakou roli hraje franšízing v oblasti maloobchodu?

Já bych řekl, že zásadní a pozitivní. Maloobchodním značkám franšízing pomáhá expandovat na tuzemské i zahraniční trhy a tam udržitelně podnikat s pomocí propracovaných a průběžně inovovaných konceptů dbajících na kvalitu i zákaznickou zkušenost. Do oblasti retailu přinášejí osobní angažovanost franšízantů jako hnací sílu efektivity. Franšízové retailové značky obvykle určují vývojové trendy a oborové standardy, představují vzory pro ostatní. Franšízing umožňuje prostřednictvím tohoto obchodního modelu stovkám tisíc držitelů franšízových licencí (franšízantů) a jejich malých podniků po celém světě uspět a prosperovat. A také úspěšně soupeřit s velkými korporacemi.

Jak vidíte jako vizionář a guru české franšízy budoucnost oboru franšízingu u nás?

Alvin Toffler, vlivný americký spisovatel, novinář a futurolog, v polovině 90. let napsal: „21. století bude stoletím sítí, podnikatelských partnerských kooperací a strategických aliancí různého typu”.

video

Digitalizace je nezbytností pro všechny obchodníky. Jinak je krize smete

Následující měsíce přinesou spoustu výzev pro všechny obchodníky. Na jedné straně je budou tížit rostoucí náklady na energie a mzdy, na straně druhé budou tlaky od zákazníků, kteří nebudou ochotni platit vyšší ceny za zboží a služby. Jak z toho ven? Jednu z možných odpovědí na to přinesla konference Boost your business!, kterou pořádal byznysový portál newstream.cz. Hlavní radou úspěšných podnikatelů je digitalizace. 

Přečíst článek

Jak si stojí franšízing v ČR v zahraničním srovnání?

Franšízing v Česku je na dobré středoevropské úrovni. V oblasti trendů následujeme nejvyspělejší trhy (tedy USA, UK, Francii) o jeden až tři roky. Postupně se konkurence franšízových značek přesouvá nejen do oblasti consumer experience, ale také employee experience a franchisinge experience.

Co považujete ve franšízingu za nejdůležitější?

Z pohledu jeho vývoje to, aby bylo stále dost lidí s podnikatelským duchem.

Jaký je v ČR zájem o franšízu, ať již mluvíme o touze být franšízantem nebo dokonce mít master franšízu?

Zájem o obě dvě formy roste, po každé krizi o něco více.

Jaroslav Tamchyna

Od roku 2000 se snažil, jako ambasador či guru tohoto moderního a perspektivního způsobu podnikání, obor všemožně propagovat, podporovat a kultivovat. V roce 2005 založil Český institut pro franchising (ČIFRA) jako národní centrum pro vzdělávací, popularizační, poradenskou, publikační a vědeckou činnost ve franchisingu a v oborech s ním souvisejících. A jako jeho klíčový program či platformu založil o rok později  Franchise Club, z kterého vybudoval skutečný podnikatelský „klub pro dialog a spolupráci nejen ve franchisingu“. Spolupracuje s portálem místoprodeje.cz, aktuálně jako porotce soutěže VISA Czech Top Shop.

Soutěž Visa Czech Top Shop 2022 jde do finále. Hlasujte pro svého favorita

Finále třetího ročníku soutěže Visa Czech Top Shop 2022 se blíží. Která z dvanácti prodejen se stane tou „nej“? Podpořte v hlasování svého favorita. Newstream je mediálním partnerem soutěže.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Iowa jasně podpořila nominaci Trumpa na prezidenta

Mnozí šéfové amerických firem se znovuzvolení Trumpa obávají, ale nahlas o tom nepromluví

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme