Reklama

Už žádné falešné slevy ani eshopy jako bezplatné půjčovny. Online nákupy se změní. Již brzy

Online nakupování dostane nová pravidla
ČTK
Věra Tůmová

Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele i pro e-shopy. Někteří internetoví obchodníci se jimi řídí už nyní. Od 6. ledna 2023 budou platit pro všechny, i pro ty, kteří prodávají digitální obsah. Přinášíme stručný přehled, co vše se změní. 

Reklama

Novinky v Zákoně o ochraně spotřebitele přinášejí sérii změn jak pro samotné prodávající, tak i pro zákazníky. Neférové jednání totiž dělaly obě strany a novela tohoto zákona by měla vše více a jednoznačně vyjasnit. Více změn se ale pochopitelně týká zamezení nekalých praktik internetových obchodníků, kterých přece jen bylo mnohonásobně více. Novela už před pár dny (7. prosince 2022) vyšla ve Sbírce zákonů a z toho vyplývá, že od té doby za třicet dnů, tedy 6. ledna 2023, vstoupí v platnost, avizuje ministerstvo průmyslu a obchodu.

Nákupy přes internet, ilustrační foto

Internet je dnes pro českou ekonomiku významný zhruba jako celé stavebnictví

Dnes je to přesně třicet let od připojení České republiky k internetu. Od té doby zaznamenal obrovský rozmach, který poznamenal život každého z nás. A také dal vzniknout internetové ekonomice. Ta dnes představuje zhruba 5,5 procenta hrubého domácího produktu České republiky, tedy přibližně 360 miliard korun ročně. Její význam je tak srovnatelný třeba se stavebnictvím. Impuls jí dodala i pandemie.

Přečíst článek

Budu vědět, kdo mi prodává

S novým rokem by se měl nákup na internetu stát transparentnější a pro nakupujícího by mělo být zřejmé, u koho a za jakých podmínek nakupuje a jak se může rychle s e-shopem spojit, pokud bude potřebovat. Prodejce je proto povinen uvádět telefonní číslo ještě před tím, než se uskuteční prodej a stejně tak musí své zákazníky informovat i o tom, jak zajišťuje servis, vyřizuje stížnosti a jaké možnosti doručování nabízí. Další povinností ze zákona je i uvedení e-mailové adresy a uvedení všech zmíněných informací na pevném nosiči dat nebo v listinné podobě. Doteď totiž stačilo uvádět na webu obchodní podmínky a ty bylo možné kdykoliv nenápadně měnit.

Důvěryhodnější recenze i nabídka zboží a slev

Řada lidí se při online nákupech orientuje i podle zveřejněných názorů jiných zákazníků, kteří už výrobek vyzkoušeli. Z e-shopů by nyní proto měly zmizet falešné recenze, respektive ty, které si třeba píše nebo objedná sám obchodník. Pochybný původ má přitom podle průzkumů přinejmenším každá desátá.

„Aby se zabránilo zveřejňování falešných, klamavých recenzí, má nově prodávající povinnost informovat spotřebitele, zda jsou na jeho stránkách zveřejňované recenze, které pochází skutečně od spotřebitelů, kteří výrobek nakoupili,“ uvádí ministerstvo k novele. Některé e-shopy už proto nyní připravují propojování recenzí s objednávkami, aby byli připraveni pro případné kontroly. Na stránkách online tržišť se musí objevit rovněž informace o tom, podle jakých parametrů se zde řadí vyhledávané zboží i zmiňované recenze. Musí být jasné, co ovlivňuje reklama a co ne. 

Reklama

Parfém, ilustrační foto

Eshop Notino těžil z uzavření kamenných prodejen. Tržby zvýšil na 18 miliard

Zavřené kamenné prodejny a expanze v zahraničí. To jsou dva hlavní faktory, které přispěly k růstu tržeb internetového prodejce parfémů Notino. Společnost dále uvedla, že se zvýšila poptávka po kosmetice a dalších přípravcích pro osobní péči.

Přečíst článek

Transparentní budou muset být pro zákazníka i ceny produktů a služeb. E-shopy už nebudou moci skrytě upravovat nabízenou cenu podle toho, kolikrát je zákazník navštíví nebo z jakého online tržiště či webové adresy přišel. O takto personalizovaných cenách budou muset zákazníka informovat, aby věděl, že cena, kterou vidí, je přizpůsobena na základě automatizovaného rozhodování. Zmizet by měla také předem zaškrtnutá políčka v objednávkovém formuláři, ze kterých nakupujícímu plyne povinnost dodatečné platby. 

A v neposlední řadě si obchodníci budou muset ohlídat i své slevy. Nebude tak už možné, aby avizovali „falešné slevy“, budou muset naopak zveřejňovat i nejnižší cenu, za jakou bylo dané zboží prodávané 30 dní před slevou. 

Od nákupu do 30 dnů doma

Změnit se bude muset nakonec i nákupní proces na e-shopech tak, aby bylo zřejmé, v jakém okamžiku se zákazník zavazuje k nákupu a povinnosti jej zaplatit. V případě, že takový okamžik nebude dostatečně označený, třeba dobře označeným tlačítkem v nákupním formuláři, kupní smlouva bude neplatná. Za takové správně označené tlačítko se podle advokátní kanceláře Macek.Legal považují slovní spojení například „Objednávka zavazující k platbě“, „Kupte/zaplaťte nyní“ nebo „Potvrďte nákup“. Pro internetové prodejce se jedná podle této právnické kanceláře o jedno z nejdůležitějších pravidel novely. Jeho nedodržení má totiž za následek úplnou neplatnost kupní smlouvy. 

A nově se upravuje i doba, do kdy musí obchodník objednané zboží zákazníkovi dodat. „Prodávající bude muset zakoupené zboží dodat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne uzavření kupní smlouvy, pokud si se spotřebitelem nedohodne jinou lhůtu,“ upozorňují úředníci z Odboru živností a spotřebitelské legislativy ministerstva. 

Odpovědnost za vady zboží bude rok

Další zpřísnění pro prodejce se týká i prodloužení doby, kdy nese odpovědnost za vady prodávaného zboží. Zatímco dosud platilo, že vada, která se objevila u zboží do půl roku, byla považována za vadu, která tam byla už při převzetí. Nyní se tato doba prodlužuje na dvanáct měsíců. Dokázat, že tomu tak nebylo a vada vznikla později, bude muset podle právních expertů také prodávající. Vadou bude nyní nově i to, že zboží nemá dostatečnou životnost, která se dá rozumně od daného typu zboží očekávat. 

Dvouletá lhůta se bude vztahovat i na zboží s digitálním obsahem, a to včetně uplatňování práva z vadného plnění. Prodejce bude také muset zajistit užívání a aktualizaci daného produktu po celou tuto dobu. 

Reklamace se možná zkomplikují

Zákazník nicméně bude i nadále moci reklamovat zboží až dva roky za vady, které se projevily v době 24 měsíců od převzetí. Na reklamačním postupu se v zásadě nic nemění a obchodníci ji musí vyřídit včetně informování druhé strany do 30 dnů. Podle Eduardy Hekšové ze spotřebitelského časopisu dTest je ale možné, že novela vnese do procesu reklamace zmatení.

„Pro úspěšné řešení reklamace bude totiž klíčové, zda se vada projevila v průběhu dvou let od převzetí, ale také to, zda byla přítomna již v době převzetí, což může být značně problematické z hlediska prokazování,“ upozorňuje Hekšová. V hierarchii reklamačních nároků bude mít nyní navíc přednost oprava vady nebo výměna zboží. 

Ochrana před nekalými zákazníky

Zákazníci, kteří si e-shopy pletou s bezplatnými půjčovnami a zakoupené zboží po krátkém užívání vrací ve čtrnáctidenní lhůtě, to budou mít  kvůli novele složitější. Budou moci zboží zkoušet jen v takovém rozsahu, jaký je možný v klasickém kamenném obchodě. V případě, že zboží bude při vratce jevit známky většího používání, bude moci obchodník vrátit zákazníkovi méně, než byla cena zaplaceného zboží.

Co přinese nový rok podnikatelům? Tři hlavní daňové změny, seznamte se

Změní se limit obratu pro povinnost registrace k DPH, nový rok zamíchá i paušální daní, jež bude nově rozdělena do tří pásem, a finanční správy začnou sbírat údaje o prodejcích na elektronických platformách. Jana Jáčová z firmy UOL Účetnictví rozebírá každou novinku.

Přečíst článek

Vše o inflaci

Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.

Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.

Témata související s inflací:

Vše o inflaci čtěte zde

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme