Garáže to neunesou. Elektromobilita a stále větší auta trápí hasiče i majitele budov

Stoupající počty elektromobilů a tlak Evropské unie na přechod od spalovacích motorů k autům s nulovými emisemi staví před ožehavý problém nejen záchranné složky kvůli případnému hašení hořících baterií v garážích, ale také developery a majitele parkovacích domů či nemovitostí s podzemním parkováním.
Problémem není jen rychle rostoucí počet elektromobilů a s tím související potřeba dobíjecích stanic. Londýnský Institut konstrukčních inženýrů vedle toho upozorňuje na komplikace související s tím, že řídíme stále těžší auta. Podle jeho údajů se průměrná hmotnost vozidla zvýšila z 1,5 tuny v roce 1974 na nynější téměř dvě tuny. Vyšší hmotnost jde na vrub jak elektrických a hybridních baterií, tak i větších vozů, píše server CNBS.
„Registrujeme rostoucí počet SUV, velkých výkonných vozů - fosilních i bateriových - a pick-upů, které jsou velmi těžké," uvedl Chris Whapples z Institutu konstrukčních inženýrů. „Vyšší zatížení a měnící se požadavky na požární bezpečnost musí brát v potaz nejen nová parkoviště, ale také ta už stávající," upozornil.
Kumulativní zatížení garáží vozy s vysokou hmotností může představovat problém pro statiku objektu. Proto bude podle Institution třeba v budoucnu prověřit statiku garáží a tam, kde není konstrukce dostatečná, ji bude třeba posílit.
Pokud by se tato možnost ukázala jako nepřiměřeně nákladná, Whapples navrhuje, aby vozy bylo možné případně zkontrolovat před vstupem do těchto garáží. Dalším možným řešením by mohlo být to, že „těžké váhy“ zůstanou v přízemí.
Průměrná cena ojetých elektromobilů v Česku již druhý rok stagnuje na 1,1 milionu korun. To je 3,5 krát více, než je průměrná cena ojetých aut na českém trhu. Ojeté vozy s hybridním pohonem stojí v průměru 977 tisíc korun. Vyplývá to ze statistik portálu TipCars.
Kolik stojí ojetý elektromobil? V průměru přes milion
Zprávy z firem
Baterie se musí chladit
Co se týká elektromobilů, tak další obavy vyvolává požární bezpečnost. I když jejich požáry nejsou běžné, hašení bývá náročné. „Uhašení požáru elektromobilu je velmi, velmi obtížné – zvlášť pokud je baterie v plamenech,“ uvedl Whaples.
Debaty o tom, jak se parkoviště a garáže musí změnit, aby vyhovovaly novým typům a velikostem vozidel, přesahují hranice Britských ostrovů. Letos v únoru Evropská komise zřídila pracovní skupinu zaměřenou na vývoj související s „požárně bezpečným rozmístěním dobíjecích stanic v krytých parkovacích garážích“.
Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) se v roce 2022 prodalo více než 10 milionů elektromobilů – toto číslo zahrnuje plug-in hybridní a bateriové elektrické vozy. Organizace odhaduje, že téměř jeden z pěti nových automobilů prodaných v letošním roce bude elektrický.
Zdá se, že fandům spalovacích motorů zvoní hrana. Pro někoho, kdo se zatím ale nechce úplně vzdát spalovacího motoru a zároveň po městě jezdit bezemisně, jsou plug-in hybridy správnou volbou. Jedním takovým je i nový Lexus RX450h+, nebo jeho soupeři BMW X5, Mercedes-Benz GLE či Rover Sport.
Test: Dobíjecí hybrid potěší ty, co se úplně nechtějí vzdát spalovacího motoru
Názory
V Česku zatím bez pravidel
V českém právu zatím jasná pravidla pro parkování elektromobilů stále chybí. V roce 2021 vydalo Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (GŘ HZS) metodické doporučení, které se týká rizik požární bezpečnosti. Podle developerů kancelářských i rezidenčních budov však toto doporučení jde proti dosavadním postupům při projektování. Vadí jim zejména rozšíření parkovacích stání s nabíječkou na 3,5 metru, tedy na současnou rozlohu stání pro hendikepované.
Loni na jaře pak vznikl návrh normy, která má upravovat bezpečnostní standardy v garážích. Patří mezi ně například povinnost používat materiál, který odolá požáru více než 90 minut, nutná přítomnost hasicích zařízení se stálým přívodem vody či termokamery směřující na každé dobíjecí místo a monitorující aktuální teplotu. Dosud však návrh nebyl schválen.
Německé automobilky Volkswagen a Mercedes-Benz vyzývají německou vládu k větší podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily. Rozvoj dobíjecí infrastruktury je podle nich potřebný k rychlejšímu přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům.
Vládo, probuď se! Bez boomu dobíjecích stanice nebude elektromobilita, varují německé automobilky
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.