Etiketa „Made in USA“ nic neznamená. Luxusní zboží dál vyrábí Číňani

Uživatelé sociálních sítí v Číně na videích dokládají, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách.
Na to, co je podle nich pokrytectvím amerických značek, poukazují v reakci na vyšší cla, které na zboží dovážené z Číny uvalil americký prezident Donald Trump. Všiml si toho například jihoafrický server Independent Online. Administrativa prezidenta Trumpa rozhodla, že na čínské zboží uvalí clo v úhrnné výši až 145 procent. Peking v reakci zavedl odvetné clo na americké zboží dovážené do Číny.
Čínští influenceři se poté rozhodli ukázat, kde vzniká zboží zvučných jmen - od kabelek Michael Kors přes peněženky Coach až po džíny Levi's. Internetové platformy včetně TikToku nyní zaplavují videa čínských továrních dělníků, která odhalují lež o jejich americkém původu.
„Jak si mohou účtovat 500 dolarů (11 tisíc korun) za tašku, když její výroba zde stojí 30 dolarů?“ ptá se jeden z tvůrců videa. Ukazuje přitom visačky a obaly vyražené v provinciích Kuang-tung a Če-ťiang.

Americký řemelsný um z Číny
Uživatelé čínských sítí zmiňují i značky Ralph Lauren nebo Calvin Klein, které byly dlouho spojovány s americkým řemeslným umem. Tovární dělníci ve videích odhalují smluvní zakázky, sdílejí fotografie a záběry velkých výrobních sérií s americkými značkami. Následně pak uvádějí, jak se podle nich americkým firmám výroba v Číně vyplatí.
Server zdůrazňuje, že odhalení podporují čínský šedý trh, kde se luxusní zboží, které často sjíždí ze stejných výrobních linek, prodává za zlomek amerických cen. Čínské spotřebitele to podle webu také vede k otázce, proč by měli v zahraničních buticích platit tak vysoké ceny za zboží stejně vyráběné u nich doma.
Více než tři roky po začátku ruské invaze na Ukrajinu zůstává energetická bezpečnost Evropy křehká. Zkapalněný zemní plyn (LNG) ze Spojených států pomohl kompenzovat výpadek dodávek z Ruska. Nyní, když americký prezident Donald Trump narušil vztahy s Evropou a mohl by LNG využít jako páku při obchodních rozhovorech, se však evropské podniky obávají, že závislost na USA by se mohla stát novým zranitelným místem, píše agentura Reuters.
EU řeší energetické dilema. Vrátí se zpět k ruskému plynu?
Politika
Praha má co nabídnout, ale v očích zahraničních turistů zatím zůstává pod radarem luxusních destinací. Jak to změnit? Barbara Gӧttling, která vede pětihvězdičkový hotel Mandarin Oriental Prague, by měla pár receptů. V rozhovoru pro Newstream dále vysvětluje, proč se úspěch v hotelnictví dnes měří jinak než dřív.
Praha jako luxusní destinace? Ještě zdaleka ne, říká šéfka hotelu Mandarin Oriental
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.