Automobilka GM postaví další gigafactory v USA. A zase s Jihokorejci
Ohio, Tennessee, Michigan a nově také Indiana. Všude tam bude mít americká automobilka General Motors svoji gigafactory. I tu poslední jmenovanou postaví společně s Jihokorejci. Ale zatímco u prvních třech jí byla partnerem společnost LG Solution Energy, pro závod v Indianě si GM vybrala její konkurenci - společnost Samsung SDI.
Americká automobilka General Motors (GM) a jihokorejská společnost Samsung SDI postaví ve Spojených státech za více než tři miliardy dolarů (66,1 miliardy korun) továrnu na výrobu baterií pro elektromobily. Závod by měl zahájit provoz v roce 2026 a vznikne v něm 1700 pracovních míst. Oznámil to guvernér státu Indiana Eric Holcomb. V Indianě se bude závod nacházet.
Továrna by měla mít roční výrobní kapacitu 30 gigawatthodin (GWh), což by mělo stačit zhruba pro 300 tisíc elektromobilů. Bude vyrábět niklové prizmatické a cylindrické bateriové články.
Dvouletý cíl: milion aut na baterky ročně
Firmy v dubnu oznámily, že založí společný podnik s cílem postavit továrnu na baterie pro elektromobily za tři miliardy dolarů. Neupřesnily však místo, kde by závod měl stát.
GM očekává, že od roku 2022 do poloviny roku 2024 vyrobí v Severní Americe 400 tisíc elektromobilů. V roce 2025 zvýší roční kapacitu výroby v regionu na jeden milion vozů.
Nová továrna je čtvrtým společným závodem na bateriové články, který GM oznámila. Tři další závody postavila s jihokorejskou firmou LG Energy Solution. Jeden závod, který se nachází v Ohiu, už zahájil výrobu, další dva - v Tennessee a v Michiganu - se připravují.
Automobilka GM má v Indianě pět výrobních závodů s více než 5700 zaměstnanci. Cílem firmy je od roku 2035 vyrábět pouze elektromobily, uvedla agentura AP.
Elektromobily značek Volkswagen, BMW, Nissan, Rivian, Hyundai a Volvo přijdou ve Spojených státech po pondělním zpřísnění podmínek o daňovou úlevu 7500 dolarů (kolem 160 800 korun). S odvoláním na nová pravidla o tom informovalo americké ministerstvo financí. Cílem těchto pravidel je zbavit USA závislosti na Číně v oblasti dodavatelských řetězců baterií pro elektromobily, připomíná Reuters.
Velké automobilky přijdou v USA o daňové úlevy pro elektromobily. S jednou výjimkou
Money
Zatímco Tesla Elona Muska ceny svých modelů snižuje, jiné značky sázejí na opačnou strategii. A podobně jako na Bugatti Veyron mají jen ti skutečně nejbohatší, v kategorii elektromobilů již existují klenoty, které si obyčejný smrtelník nikdy nedopřeje. Ostatně třeba takový vůz Aspark Owl stojí podle portálu TopSpeed na 3,5 milionu dolarů, tedy podle aktuálního kurzu více než 77 milionů korun. Navíc jich je pouhých 50.
Zapomeňte na Teslu. Tohle jsou nejluxusnější elektromobily světa
Enjoy
Mnozí lidé sice rádi opakují, že v českém autoprůmyslu jsou samé montovny, ale právě toto odvětví je největším investorem do aplikovaného výzkumu a vývoje v zemi. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, který stojí také v čele českého Sdružení automobilového průmyslu, poukazuje na jeho vysokou přidanou hodnotu. „Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz.
Martin Jahn: Evropa není jedničkou v inovacích. Tradiční evropské automobilky ale pořád drží silné trumfy
Leaders
Prodej nových elektromobilů v ČR vzrostl v prvních pěti měsících roku meziročně o 79 procent na 2359 vozů. Poptávka po hybridech stoupla o 39 procent na 15 929 vozů. Z toho plug-in hybridy do zásuvky tvořily 2097 vozů, což je nárůst o 62 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Slevy zabraly. Tesla je stále nejprodávanějším elektromobilem v Česku
Zprávy z firem
Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA. Dřívější maržová jednička Tesla se v pořadí propadla, v čele stanul Mercedes-Benz.
Dny snových marží automobilek končí. Teslu z pozice lídra vytlačil Mercedes
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.