Reklama

Čekání na start Gigafactory 4 Tesly končí, Musk se chystá v únoru do Berlína

Gigafactory u Berlína se 9. října 2021 otevřela veřejnosti.
Tesla Inc., s laskavým svolením Tesla, Inc.
Dušan Kütner

Nejprve loňský říjen, potom, listopad, pak prosinec – a stále nic. Spuštění obří a supermoderní továrny Tesly nedaleko Berlína v hodnotě 5,8 miliardy eur (147 miliard korun) na výrobu autobaterií a Modelu Y s kapacitou půl milionů vozů ročně nabralo zpoždění. Čekání se snad chýlí ke konci – zakladatel a šéf automobilky Elon Musk totiž v únoru chystá cestu do Berlína a očekává se oficiální oznámení o zahájení produkce.

Reklama

Továrnu označovanou jako Gigafactory 4 Musk otevřel devíti tisícům zástupcům veřejnosti loni 9. října s tím, že výroba začne v listopadu. To se ale nestalo. Důvodem jsou námitky z řad veřejnosti a ekologů a on-line veřejná konzultace na téma vlivu továrny na okolí, která se musela kvůli pochybením opakovat. Nyní se blíží další návštěva přímo v továrně, na které bezpochyby Musk řekne více.

Obří pozemek o třech kilometrech čtverečních – o kterém původně pro výrobu uvažovalo před lety BMW – se nachází u obce Grünheide asi 35 kilometrů jihovýchodně od Berlína. Diskuze o evropské gigatovárně pro osm tisíc zaměstnanců probíhaly v Tesle a s úřady už od roku 2015, výstavbu Musk oznámil v listopadu 2019. První terénní práce začaly od dva měsíce později, stavba samotná pak v červenci 2020. O výstavbu továrny mimochodem usilovalo hned deset evropských zemí včetně Česka, Francie či pobaltských států.

Podívejte se, jak vypadají gigafactory Tesly ve světě:

Proti stavbě se ale ozvala řada kritiků. Lesníci a ekologové například upozorňovali na vzácné druhy ptactva a další drobnější zvěř žijící volně v okolí, další upozorňovali na údajné potíže se zásobováním vodou. Zdržení způsobila mimo jiné i nalezená nevybuchlá bomba z druhé světové války na začátku roku 2020.

Reklama

Elon Musk

V Koh-i-nooru na Moravě se budou vyrábět díly do elektromobilu Tesla

Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla. Jsou to výlisky a bezpečnostní sestavy, vyrábí je firma z divize Koh-i-noor Machinery. V závodě ve východočeské Poličce chce holding do budoucna vyrábět díly pro elektroauta.

Přečíst článek

Tesla loni vyrobila rekordních 930 422 vozů, v dalších devíti letech by chtěl nejbohatší muž planety Elon Musk zvýšit prodej elektromobilů Tesla na 20 milionů ročně. Již nyní je nejcennější firma na světě s aktuální hodnotou přes 922 miliard dolarů lídrem v oboru a velké světové automobilky proto zvažují, jak Muska a Teslu zastavit.

Německý Volkswagen a japonská Toyota proto chystají investice až za 170 miliard dolarů (3,7 bilionu korun), aby nezůstaly pozadu. Volkswagen přitom spoléhá i na výrobu v České republice. „Epický boj o to, kdo má pod kontrolou budoucnost výroby aut, teď bude mnohem zajímavější,” uvedla v souvislosti s plány VW a Toyoty agentura Bloomberg.

Přehled továren Tesly:

označení místo/stát otevřeno počet zaměstnanců produkty
Tesla Factory Fremont, Kalifornie (USA) 2010 10 000 modely S, 3, X, Y
Giga Nevada/Gigafactory 1 Storey County, Nevada (USA) 2016 7000 lithium-iontové baterie
Giga New York/Gigafactory 2 Buffalo, stát New York (USA) 2017 1500 solární panely, kompresory
Giga Šanghaj/Gigafactory 3 Šanghaj (Čína) 2019 15 000 modely 3 a Y
Giga Berlín/Gigafactory 4 Grünheide (Německo) 2022* 10 000 lithium-iontové baterie, Model Y
Giga Texas/Gigafactory 5 Austin, Texas (USA) 2021/2022* 10 000 Cybertruck, modely 3, Y a v budoucnu Semi

*plán, pramen: wikipedie.org

Prohlédněte si gigafactory u Berlína na videu:

pramen: Youtube.com

 

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme